Opinie na temat podcastu Raport o stanie świata wśród patronów wspierających go finansowo
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.2.2022.005Słowa kluczowe
radio, sponsoring, nowe media, podcastyAbstrakt
Podcast Raport o stanie świata jest na polskim rynku medialnym rozpoznawalną marką. Zawdzięcza to jakości produkcji i osobowości twórcy – Dariusza Rosiaka. Raport… jest subiektywnym komentarzem na temat aktualnych wydarzeń, realizowanym przez Rosiaka i współpracowników. Odbiorcami podcastu są wierni i bardzo świadomi słuchacze, którzy mają wyrobione zdanie na temat produkcji, co dotyczy zwłaszcza patronów wspierających ją finansowo. Celem prezentowanych w artykule badań było poznanie opinii patronów na temat podcastu, a także sprawdzenie, kim są i z jakiej perspektywy dokonują swych ocen. Członkowie zespołu badawczego dołączyli do zamkniętej grupy patronów Raportu… na Facebooku i za jej pośrednictwem przeprowadzili badanie ankietowe, w którym udział wzięło 80 respondentów. Jako największe jej zalety ocenianej produkcji uczestnicy badania wskazywali jej duży profesjonalizm oraz walory poznawcze, jak również niezależność twórców. Doceniali też fakt, że audycja jest dystrybuowana w formie podcastu, co pozwala na wielokrotne korzystanie z niej w dowolnym miejscu i czasie.
Bibliografia
Berry, R. (2006). Will the iPod kill the radio star? Profiling podcasting as radio. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 12(2), 143–16 2. https://doi.org/10.1177/1354856506066522
Berry, R.(2015a). Considering podcastng evolution. The Radio Journal, 14(1), 7–22.
Berry, R. (2015b). A golden age of podcasting? Evaluation serial in the context of podcasts histories. Journal of Radio and Audio Media, 2(2), 170–178.
Bochyńska, N. (2020, 15 stycznia). Dariusz Rosiak odchodzi z Polskiego Radia. Nie przedłużono umowy. Wirtualnemedia. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dariusz-rosiak-odchodzi-z-trojki-nieprzedluzenie-umowy-raport-o-stanie-swiata-dlaczego-opinie-kariera
Bonini, T. (2015). The „second age” of podcasting: Reframing podcasting as a new digital mass medium. Quaderns del CAC, 41(18), 21–30.
Bottomley, A.J. (2015). Podcasting: A decade in the life of a ‘new’ audio medium: introduction. Journal of Radio and Audio Media, 22(2), 164–169.
Doliwa, U., Chyczewska, A., Grobelski, F., Łatacz, R. (2020). Podcasting w Polsce – próba analizy zjawiska. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 1(15), 37–54. https://doi.org/10.31648/mkks.5119
Doliwa U., Szydłowska, M., Szczepańska, P., Stachowicz, A., Kaźmierczak, P. (2022). Crowdfunding jako metoda finansowania podcastów – analiza motywacji patronów wspierających „Raport o stanie świata”. Media – Biznes – Kultura (w druku).
Erling, B. (2020, 14 października). „Raport o stanie świata” z nowym podcastem. Press. https://www.press.pl/tresc/63557,_raport-o-stanie-swiata_-z-nowym-podcastem?fbclid=IwAR2rp0xNX9Fx73ho2BvtHQQiv3P42wBG1PHjWSg8rN88iENFdAE_T2VEyZQ
Facebook (2020a, 16 stycznia). Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka. https://www.facebook.com/raportostanie/posts/3329168070487400
Facebook (2020b, 26 lutego). Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka. https://www.facebook.com/raportostanie/posts/3452044034866469
Facebook (2020c, 7 marca). Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka. https://www.facebook.com/raportostanie/posts/3483463801724492
Facebook (2020d, 25 marca). Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka. https://www.facebook.com/raportostanie/videos/659363848211364/
Gillmor, D. (2006). We, the media. Grassroots journalism by the people, for the people. Sebastopol: O’Reilly Media.
Hammersley, B. (2004, February 12). Audible revolution. The Guardian. http://www.theguardian.com/media/2004/feb/12/broadcasting.digitalmedia
Instytut Wolności (2020, 6 lutego). Raport o stanie świata z Muzeum Powstania Warszawskiego [plik wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CzSbqkKfY0s&t=7s
Kapuściński, R. (2013). To nie jest zawód dla cyników. Warszawa: PWN.
Kurek, P. (2020, 6 sierpnia). Polaków nie interesują podcasty. Dane Spotify mówią co innego. Antyweb. https://antyweb.pl/spotify-podcasty-w-polsce-ciesza-sie-spora-popularnoscia
kw (2015, 4 grudnia). Dariusz Rosiak laureatem Nagrody PAP im. Ryszarda Kapuścińskiego. Portalmedialny.pl. http://www.portalmedialny.pl/art/51778/dariusz-rosiak-laureatem-nagrody-pap-im-ryszarda-kapuscinskiego.html
Madsen, V. (2009). Voices-cast: a report on the new audiosphere of podcasting with specific insights for public broadcasting. Conference Proceedings. ANZCA09 Communication, Creativity and Global Citizenship. Brisbane.
McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego (przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Menduni, E. (2007) Four steps in innovative radio broadcasting: From QuickTime to podcasting. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 5(1), 9–18.
Rosiak, D. (b.d.). Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka. https://raportostanieswiata.pl/
Spinelli, M., Dann, L. (2019). Podcasting. The audio media revolution. New York–London: Bloomsbury.
Stachyra, G. (2016). Podcasting w perspektywie specyfiki produkcji radiowej. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 4(12), 71–89.
Stachyra, G. (2017). Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju. Media Studies, 68(1), 29–45.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Urszula Doliwa, Piotr Kaźmierczak, Ada Stachowicz, Paulina Szczepańska, Magdalena Szydłowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 293
Liczba cytowań: 0