Liminalność i ofiara. Midsommar. W biały dzień jako przykład folk horroru
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.3.2021.010Słowa kluczowe
kultura-natura, Midsommar, liminalność, folklor, horrorAbstrakt
Recenzja: Midsommar. W biały dzień, reż. Ari Aster, scen. Ari Aster, Szwecja/USA/Węgry 2019.
Bibliografia
Arens, W. (2010). Mit ludożercy. Antropologia i antropofagia (przeł. W. Pessel). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Burszta, W. (1987). Natura – myśl symboliczna – kultura. Lud, 71, 39-58.
Durkheim, É. (1990). Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii (przeł. A. Zadrożyńska). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Eliade, M. (1999). Sacrum i profanum. O istocie religijności (przeł. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Frazer, J. (2002). Złota Gałąź. Studia z magii i religii (przeł. H. Krzeczkowski). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Hurley, A. M. (2019, October 28). Devils and debauchery: Why we love to be scared by folk horror. The Guardian. Retrieved from: https://www.theguardian.com/books/2019/oct/28/devils-and-debauchery-why-we-love-to-be-scared-by-folk-horror
Kuper, A. (2009). Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego. Transformacje mitu (przeł. T. Sieczkowski, A. Dąbrowska). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stachowicz, M. (2019, 23 lipca). Folk horror i koniec Wielkiej Obrzydliwości. Czas Kultury. Pobrano z: http://czaskultury.pl/czytanki/folk-horror-i-koniec-wielkiej-obrzydliwosci/
Strzelczyk, J. (1998). Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Turner, V. (2004). Liminalność i communitas (przeł. E. Dżurak). W: M. Kempny. E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje (s. 240-266). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Van Gennep, A. (2006). Obrzędy przejścia (przeł. B. Biały). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Waites, M. (2019, December 4). So what actually is folk horror? The Strand Magazine. Retrieved from: https://strandmag.com/so-what-actually-is-folk-horror/
Pobrania
Sklep wydawnictwa:
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 464
Liczba cytowań: 0