Columbiners. Działalność Serial Killer Fandom w środowisku True Crime Community
DOI:
https://doi.org/10.12775/ll.2.2021.007Słowa kluczowe
fan studies, fandom, masowe morderstwa, USA, seryjni mordercyAbstrakt
Eric Harris i Dylan Klebold są odpowiedzialni za jedną z największych masowych strzelanin szkolnych w USA, znanej jako masakra w Columbine High School. Wydarzenie to zaowocowało ogólnokrajową paniką moralną skupioną wokół reprezentacji przemocy w grach komputerowych, muzyce i filmie. Nastoletni mordercy współcześnie posiadają rzeszę aktywnych internetowych fanek, a sam fandom określa siebie jako Columbiners. Fandom ten jest osobliwą podgrupą True Crime Community, czyli większej społeczności zainteresowanej kryminologią i psychologią przestępców. Adoracja masowych i seryjnych morderców, szczególnie przez kobiety, nie jest nowym fenomenem. Zjawisko to starano się tłumaczyć parafilią oraz wyjaśnieniami ewolucyjnymi, jednak fanki sprawców masakry w Columbine High School zdają się wymykać tym uzasadnieniom. W niniejszym artykule pokazano na przykładzie fandomu Columbiners, że fascynacja mordercami może objawiać się nie tylko w formie ich seksualizacji, ale także poprzez empatyzowanie i utożsamianie się z osobami zbrodniarzy na bazie daleko posuniętych rekontestualizacji ich wizerunków w przestrzeni cyfrowej.
Bibliografia
Abbott, K., & Able, C. (2002). Sanders’ Video Game Lawsuit Dismissed. Retrieved from: http://web.archive.org/web/20090307155939/http://www.rockymountainnews.com/drmn/local/article/0,1299,DRMN_15_1014458,00.html
Binik, O. (2020). The Fascination with Violence in Contemporary Society. When Crime is Sublime. London: Palgrave Macmillan.
Böckler, N., & Seeger, T. (2013). Revolution of the Dispossessed: School Shooters and Their Devotees on the Web. In N. Böckler, P. Sitzer, T. Seeger & W. Heitmeyer (eds.), School Shootings: International Research, Case studies, and Concepts for Prevention (pp. 309–339). New York: Springer.
Boon, S. (2014). Why We Love Serial Killers. The Curious Appeal of the World’s Most Savage Murders. New York: Skyhorse Publisher.
Brescoll, V. L., & Uhlmann, E. L. (2008). Can an angry woman get ahead? Status conferral, gender, and expression of emotion in the workplace. Psychological Science, 19(3), 268–275. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2008.02079.x
Broll, R. (2018). Dark Fandoms: An Introduction and Case Study. Deviant Behavior, 41(6), 792–804. doi: https://doi.org/10.1080/01639625.2019.1596453
CNN. (2007). Shooter: “You have blood on your hands”. Retrieved from: http://edition. cnn.com/2007 /US/ 04/18/vtech.nbc/
Cullen, D. (2009). Columbine. New York: Hachette Book Group Digital.
Domagalski, T. A., & Steelman, L. A. (2007). The impact of gender and organizational status on workplace anger expression. Management Communication Quarterly, 20(3), 297–315. doi: https://doi.org/10.1177/0893318906295681
Driessens, O. (2013). The Celebritization of Society and Culture: Understanding the Structural Dynamics of Celebrity Culture. International Journal of Culture Studies, 16(6), 641–657. doi: https://doi.org/10.1177/1367877912459140
Duclos, D. (1998). The Werewolf Complex: America’s Fascination with Violence. Bloomsbury: London.
Duwe, G. (2000). Body-Count Journalism: The Presentation of Muss-Murder in the News Media. Homicide Studies, 4, 364-399. doi: https://doi.org/10.1177/1088767900004004004
Ferguson, C. J. (2008). The School Shooting/Violent Video Game Link: Causal Relationship or Moral Panic? Journal of Investigative Psychology and Offender Profiling, 5(1–2), 25–37. doi: https://doi.org/10.1002/jip.76
Frymer, B. (2009). The Media Spectacle of Columbine: Alienated Youth as an Object of Fear. American Behavioral Scientist, 52(10), 1387–1404. doi: https://doi.org/10.1177/0002764209332554
Harris, E. (1998). Journal. Retrieved from: http://acolumbinesite.com/eric/ writing/journal/journal.php
Jenkins, H. (1999). Congressional Testimony on Media Violence. Retrieved from: http://web.mit.edu/comm-forum/legacy/papers/jenkins_ct.html
Jenkins, H. (2006). Fans, Bloggers, Gamers: Exploring Participatory Culture. New York: New York University Press.
Jenkins, H. (2008). Playing Columbine: An Interview with Game Designer and Filmmaker Danny Ledonne (Part Two). Retrieved from: http://henryjenkins.org/blog/2008/10/playing_columbine_an_interview_1.html
Kring, A. M. (2000). Gender and anger. In A. H. Fischer (ed.), Gender and emotion: Social psychological perspectives (p. 211–231). Cambridge: Cambridge University Press.
Lennard, J. (2005). Ten Dead in US School Shooting. Retrieved from: https://www.theguardian.com/world/2005/mar/22/usgunviolence.usa
Leyton, E. (1996). Polowanie na ludzi. Studium masowych i seryjnych morderców naszych czasów (przeł. M. Otto). Warszawa: Al Fine.
NBC News. (2013). Police release full Newtown massacre report, with photos and video. Retrieved from: https://www.nbcnews.com/news/world/police-release-full-newtown-massacre-report-photos-video-flna2d11812301
Paton, N. (2012). Media Participation of School Shooters and Their Fans: Navigating Between Self-Distinction and Imitation to Achieve Individuation. In G. W. Muschert & J. Sumiala (eds.), School Shooting: Mediatizing Violence in Global Age (pp. 203-229). Bingley: Emerald GPL.
Paton, N., & Figeac, J. (2015). Muddled Boundaries of Digital Shrines. Popular Communication, 13(4), 251-271. doi: https://doi.org/10.1080/15405702.2015.1019072
Pew Research Center for the People and the Press. (1999). Columbine Shooting Biggest News Draw of 1999. Retrieved from: http://people-press.org/report/48/columbine-shooting-biggest-news-draw-of-1999
Polman, L. (2018). Laleczki skazańców. Życie z karą śmierci (przeł. M. Diederen-Woźniak). Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Raitanen, J., & Oksanen, A. (2018). Global Online Subcultures Surrounding School Shootings. American Behavioral Scientist, 62(2), 195-209. doi: https://doi.org/10.1177/0002764218755835
Raitanen, J., Sandberg, S., & Okasanen, A. (2017). The Bullying-Scholl Shooting Nexus: Bridging Master Narratives of Mass Violence and Personal Narratives of Social Exclusion. Deviant Behavior, 40(1), 1-14. doi: https://doi.org/10.1080/01639625.2017.1411044
Rico, A. R. (2015). Fans of Columbine Shooters Eric Harris and Dylan Klebold. Transformative Works and Cultures, 20. doi: https://doi.org/10.3983/twc.2015.0671
Ramsland, K. (2012). Women Who Love Serial Killers: Why Some Women Sacrafice So Much For Extreme Offenders. Retrieved from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/shadow-boxing/201204/women-who-love-serial-killers
Schmidt, D. (2005). Natural Born Celebrities. Serial Killers in American Culture. Chicago: University of Chicago Press.
Smith, G. (2018-2019). Living Life on the Fringe: Examining How the Internet Has Enabled The Growth of Serial Killer Fringe Fandom. Comm-Entary: Media Rhetoric Interpersonal, 39, 139–152.
Pobrania
Sklep wydawnictwa:
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Martyna Kopeć

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1038
Liczba cytowań: 0