Między interpretacją a moralnością. Anty-shiperzy we współczesnym fandomie medialnym
DOI:
https://doi.org/10.12775/ll.2.2021.004Słowa kluczowe
fandom medialny, fan studies, shipping, konflikty społeczne, wojny fanowskieAbstrakt
Shipowanie jako jedna z najpopularniejszych praktyk fanowskich jest silnie nacechowana afektywnie i przypisywane są jej różne znaczenia. Zindywidualizowane interpretowanie przez fanów tekstu źródłowego i odmienne shipy, jakie na nich bazują, rodzą konflikty i rozłamy wewnątrz fandomów. Na gruncie tego wyłoniło się zjawisko anty-shipowania oraz wojen shiperskich. Niniejszy artykuł, skupiający się na fandomie medialnym, ma na celu prześledzenie tej problematyki poprzez przedstawienie dyskusji i kłótni fandomowych, które motywowane są emocjami dotyczącymi shipów: od wojen shiperskich prowadzonych przez shiperów konkurujących ze sobą pairingów po anty-shiperów kierowanych pobudkami moralnymi w postaci przybliżenia fandomowej problematyki puritywank oraz anty-shiperów pairingów celebrytów. Wykorzystując badania z zakresu fan studies oraz media studies, autorki starają się odnaleźć motywację i pobudki dla, niekiedy skrajnych, zachowań anty-shiperów. Mają na celu ukazać niejednolitość fandomu medialnego oraz to, jakim ważnym elementem w byciu fanem jest własna interpretacja tekstu źródłowego oraz ulubiony ship.
Bibliografia
Ang, I. (1985). Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination (trans. D. Couling). London, New York: Methuen.
Bothe, G. (2014). „If fandom jumped off a bridge, it would be onto a ship”: An examination of conflict that occurs though shipping in fandom. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/268449054_’If_fandom_jumped_off_a_bridge_it_would_be_onto_a_ship’_An_examination_of_conflict_that_occurs_though_shipping_in_fandom
briarjay. (2017). Shiro is confirmed… Retrieved from: https://briarjay.tumblr.com/post/163631135563/shiro-is-confirmed-adult-everyone-else-is-a?fbclid=IwAR2AggxmBlJhBM8LMQvMoK7AFcr3jxn40Al_iT4gICM4yim0Z9xORYL_x
Busse, K. (2006). “I’m jealous of the fake me”: Postmodern subjectivity and identity construction in boy band fan fiction. In S. Holmes & S. Redmond (eds.), Framing Celebrity: New Directions in Celebrity Culture (pp. 253-267). London and New York: Routledge.
Campbell, C. (2018). Gaming’s toxic men, explained. Retrieved from: https://www.polygon.com/2018/7/25/17593516/video-game-culture-toxic-men-explained
Caron, N. (2017). Voltron: Legendary Defender ‚fan’ Blackmails Studio To Make A Gay Ship Canon On The Show. Retrieved from: https://www.syfy.com/syfywire/voltron-legendary-defender-fan-blackmails-studio-to-make-a-gay-ship-canon-on-the-show
Duffet, M. (2013). Understanding Fandom: An Introduction to the Study of Media Fan Culture. New York: Bloomsbury.
Fail_fandomanon. (2017). Re: Ask meme – antis. Retrieved from: https://fail-fandomanon.dreamwidth.org/245921.html?thread=1374104481#cmt1374104481
Fanlore. (a). Anti-shipper. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/Anti-shipper
Fanlore. (b). FanFiction.Net’s NC-17 Purges: 2002 and 2012. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/FanFiction.Net%27s_NC-17_Purges:_2002_and_2012
Fanlore. (c). Klance vs Sheith. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/Klance_vs_Sheith
Fanlore. (d). Mulder/Scully. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/Mulder/Scully
Fanlore. (e). Noromo. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/Noromo
Fanlore. (f). Purity Culture in Fandom. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/Purity_ Culture_in_ Fandom
Fanlore. (g). Ship War. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/Ship_War
Fanlore. (h). Strikethrough and Boldthrough. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/Strike through _and_Boldthrough
Fanlore. (i). The Three Laws of Fandom. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/The_ Three_Laws_of_Fandom
Fanlore. (j). Warnings. Retrieved from: https://fanlore.org/wiki/Warnings
freedom-of-fanfic. (2017). May you describe.... Retrieved from: https://freedom-of-fanfic.tumblr.com/post/165311193799/may-you-describe-the-current-situation-in-v0ltron
Haasch, P. (2018). The thrilling ending of Voltron was never going to deliver on fan demands. Retrieved from: https://www.polygon.com/2018/12/19/18147526/voltron-legendary-defender-ending-controversy
Haasch, P. (2018). Voltron creator addresses fans over season 7’s queerbaiting controversy. Retrieved from: https://www.polygon.com/tv/2018/8/16/17698024/voltron-adam-controversy-netflix-queerbaiting-dos-santos-letter
Howell, D. (2012). FANDOMS. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=oq YkERuoMN8&t=5s
Jenkins, H. (2020). An Archive Not of Their Own: Fan Fiction & Controversy in China. Retrieved from: http://henryjenkins.org/blog/2020/3/24/an-archive-not-of-their-own-fan-fiction-controversy-in-china
Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. London: Routledge.
Kobus, A. (2018). Fandom. Fanowskie modele odbioru. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kohnhorst, A. (2020). Actor Xiao Zhan Apologizes After Fans Get Fanfiction Site AO3 Blocked. Retrieved from: https://radiichina.com/ao3-sean-xiao-zhan-apologizes/
McGee, J. (2005). „In the End It’s All Made Up”: The Ethics of Fanfiction and Real Person Fiction. In P. M. Japp, M. Meister & D. K. Japp (eds.), Communication Ethics, Media, and Popular Culture (pp. 161–180). New York: Peter Lang Publishing.
Mithen. (2013). In Defence of Feels. Retrieved from: http://mithen.dreamwidth.org/42784. html
Morell, M. (2017). Voltron NYCC 2017 Recap. Retrieved from: https://letsvoltron.simplecast.com/episodes/a1b737ef-12b73dc1
Orson, E. (2016/2017). Exploring Abusive Shipping in the Jessica Jones Fandom. Focus Media Journal, 37, 73–84.
ozhawkauthor. (2016). The Three Laws of Fandom. Retrieved from: https://ozhawkauthor .tumblr.com/post/136380833197/the-three-laws-of-fandom
Sean, Z. (2018). Toxic Fandom: When Criticism and Entitlement Go Too Far. Retrieved from: http://archive.is/zPOnC
ShippersGuideToTheGalaxy. (2018a). Klance – Voltron – Love & Blackmail [video file]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=jCaSRuQPCkA&ab_channel=ShippersGuideToThe Galaxy
ShippersGuideToTheGalaxy. (2018b). Sheith – Voltron Legendary Defender Brothers or Lovers? [video file] Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=yAJR2dq1rA8&t=0s&ab_ channel = Shippers GuideToThe Galaxy
ShippersGuideToTheGalaxy. (2018c). Why Voltron Shipping Is So Hard To Talk About? [video file] Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=p8aJQTPEaDs&ab_channel =Shippers GuideTo TheGalaxy
squirenonny. (2017). WARNING: GORE IN VLD TAGS. Retrieved from: https://squire nonny.tumblr.com/post/163610592354/warning-gore-in-vld-tags/amp
Sridhar, P. (2018). Voltron Fandom, Teens, and Questions on why Shipping is a Problem. Retrieved from: https://bookriot.com/voltron-fandom/
stupidpekopon. (2012). Do you have…. Retrieved from: https://stupidpekopon.tumblr. com/post/ 38559952633/ do-you-have-that-one-otp-where-you-love-them-so
Tosenberger, C. (2008). Homosexuality at the Online Hogwarts: Harry Potter Slash Fanfiction. Children’s Literature, 36, 185–207.
Xuejiao, C. (2020). Fan-Fiction Site Blocked in China After Celeb’s Stans Complain. Retrieved from: https://www.sixthtone.com/news/1005262/fan-fiction-site-blocked-in-china-after-celebs-stans-complain
Pobrania
Sklep wydawnictwa:
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Dominika Ciesielska, Maria Rutkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 665
Liczba cytowań: 0