Dusze na pokucie. O ludowym pochodzeniu martwicy z "To lubię" i jej pokrewieństwie z marą pcimską
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.6.2020.002Słowa kluczowe
bajka ludowa, opowieści wierzeniowe, morfologia bajki, systematyka bajki, Adam Mickiewicz, dusze na pokucie, ballada, PcimAbstrakt
Nie udało się dotychczas ustalić, czy wiejska pieśń, na którą Adam Mickiewicz powołuje się w przypisie do ballady To lubię, rzeczywiście istniała. Lista bajek ludowych (opowieści wierzeniowych) rozważanych jako pokrewne jest za to dość długa. Podobieństwo pomiędzy poszczególnymi utworami oralnymi a balladą wykazywano na podstawie występowania tych samych wątków, a szczególnie motywu kary za nieczułość i odrzucanie miłości. Żadna z bajek nie okazała się jednak na tyle podobna do To lubię, by rozwiać wątpliwości badaczy, skłaniających się do wniosku, że Mickiewicz pomysł zaczerpnął z tradycji literackiej, a przypis zmistyfikował. Przyjęcie innych kryteriów podobieństwa umożliwi sięgnięcie do bardzo popularnej i rozbudowanej grupy bajkowej — dusze na pokucie. Zespół ten łączy stały schemat morfologiczny, w którym największej wariantywności podlega typ grzechu. Do grupy dołączyć powinna bajka zanotowana w Pcimiu (woj. małopolskie) w 2019 r. W wersji tej pokuta polega na straszeniu kichaniem do momentu, gdy ktoś odpowie pożyczeniem zdrowia. To lubię i bajkę z Pcimia łączy podobieństwo na tle morfologicznym — taka sama sekwencja wątków, ułożonych w identycznej kolejności, oraz zastosowanie retrospekcji. Kierunek pokrewieństwa nie jest jednak jasny. Mickiewicz pomysł na To lubię mógł zaczerpnąć z folkloru lub ballada ta już po powstaniu zbłądziła pod strzechy i na nowo zainspirowała kulturę ludową.
Bibliografia
Antosiewicz, J. (1961). Krystyn Lach Szyrma, wskrzesiciel „wieści gminnej” i rejestrator starożytności spod Ełku. „Rocznik Białostocki”, t. 1, 299-304.
Brodziński, K. (1818). O klasyczności i romantyczności, tudzież uwagi nad duchem poezyi polskiej. Przedruk w: tegoż. (1872). Pisma Kazimirza Brodzińskiego, t. III: proza. Poznań: Skład Główny w Księgarni Gebethnera i Wolffa w Warszawie.
Cysewski, K. (1983). „Ballady i romanse” – przewodnik epistemologiczny. „Pamiętnik Literacki”, t. 74, nr 3, 65-100.
Cysewski, K. (2018). Romantyczne nowatorstwo i tradycje: o „Balladach i romansach” Mickiewicza. Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów.
Górski, R. (1958). Ludoznawstwo epoki Mickiewicza. W: J. Krzyżanowski i R. Wojciechowski (red.), Ludowość u Mickiewicza (s. 5-32). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Humięcka, W., Kapełuś, H. (1958). „Ballady i romanse”. W: J. Krzyżanowski i R. Wojciechowski (red.), Ludowość u Mickiewicza (s. 131-176). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Karłowicz, J. (1900). „To lubię”. „Kurjer Warszawski”, nr 1, 6.
Krzyżanowski, J. (1961). Paralele: studia porównawcze z pogranicza literatury i folkloru. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Krzyżanowski, J. (1980). W świecie bajki ludowej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Libera, L. (2016). Gottfried August Bürger – autor Lenory. Białystok: Wydawnictwo Alter Studio.
Ługowska, J. (1981). Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Mazanowski, M. (1901). Józef Bohdan Zaleski. Życie i dzieła. Zarys biograficzny. W: Życiorysy sławnych Polaków, nr 15, wyd. II. Petersburg: Nakładem księgarni K. Grendyszyńskiego.
Mickiewicz, A. (1822). Poezye. Wilno: drukiem Józefa Zawadzkiego.
Mickiewicz, A. (1933). Dzieła poetyckie (oprac. T. Pini), t. 16. Nowogródek: Nakładem Komitetu Mickiewiczowskiego.
Mickiewicz, A. (1936). Dzieła wszystkie, t. 13, Listy z lat 1817-1831 (oprac. J. Czubek). Warszawa: Nakł. Skarbu Rzeczypospolitej Polskiej.
Mickiewicz, A. (1952). O poezji romantycznej. W: A. Mickiewicz, Dzieła. Wydanie Narodowe, t. 5, Pisma prozą, cz. I. Warszawa.
Opacki, I. (1980). „W środku niebokręga”. O „Balladach i romansach” Mickiewicza. „Pamiętnik Literacki”, z. 3, 69-84.
PBLUS: Krzyżanowski, J. (1962). Polska bajka ludowa w układzie systematycznym, wyd. II rozszerzone, t. I-II. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Śniadecki, J. (1837). O pismach klasycznych i romantycznych. Warszawa.
Świętek, J. (1893). Lud nadrabski od Gdowa po Bochnię. Obraz etnograficzny. Kraków: Skład główny w Księgarni Spółki Wydawniczej Polskiej.
Witkowska, A. (1987). Literatura romantyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wróblewska, V. (2003). Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Zgorzelski, Cz. (1948). O pierwszych balladach Mickiewicza. W: Mickiewiczowski zwiastun romantyzmu (s. 72-149). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zgorzelski, Cz. (1976). Owoce wileńsko-kowieńskiej twórczości lirycznej. W: O sztuce poetyckiej Mickiewicza (s. 67-150). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zgorzelski, Cz. (2001). O pierwszych balladach Mickiewicza. W: tegoż, O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeń i uogólnień (s. 72-149). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
Żmigrodzka, M. (1956). „Ballady i romanse” wobec tradycji niemcewiczowskiej. „Pamiętnik Literacki” 47/Zeszyt specjalny, 122-149.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Literatura Ludowa
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 367
Liczba cytowań: 0