Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Sulla rivista
  • Proposte
  • Comitato Scientifico ed Editoriale
  • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Poskromić przyszłość? Myśli, marzenia i wyobraźnia w książce „Los indomables pensamientos del señor O” Amali Boselli i Vero Gatti
  • Home
  • /
  • Poskromić przyszłość? Myśli, marzenia i wyobraźnia w książce „Los indomables pensamientos del señor O” Amali Boselli i Vero Gatti
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 63 N. 2 (2019): Literatura Ludowa /
  4. Articles

Poskromić przyszłość? Myśli, marzenia i wyobraźnia w książce „Los indomables pensamientos del señor O” Amali Boselli i Vero Gatti

Autori

  • Karolina Stępień Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.2.2019.001

Parole chiave

argentyńska literatura dziecięca, orientacja temporalna, Poulet, Rousseau, obraz mentalny, marzenie dzienne, nauki kognitywne

Abstract

Praca poświęcona jest analizie argentyńskiej książki obrazkowej dla dzieci Amalii Boselli i Vero Gatti pt. „Los indomables pensamientos del Señor O„ („Nieposkromione myśli Pana O”) z 2013 roku. Proponuje się odczytanie historii tytułowego bohatera w odniesieniu do refleksji filozoficznych Rousseau na temat czasu i marzenia w interpretacji Pouleta, a także w oparciu o paradygmat orientacji temporalnej i wizję marzenia dziennego z perspektywy psychologicznej. Artykuł bada związek między obrazami mentalnymi głównego bohatera a jego postrzeganiem przyszłości i podejmowanymi działaniami. W miarę upływu czasu w procesie myślenia Pana O dominować zaczyna wyobraźnia antycypacyjna, przesłaniająca mu potencję nieograniczonej kreatywności z czasów dzieciństwa. Celem podróży postaci jest zwycięstwo wyobraźni twórczej. To poprzez liczne odwołania do emocjonalności i zmysłowości – zarówno w warstwie werbalnej jak i wizualnej – tekst Boselli i Gatti intensyfikuje towarzyszące każdej lekturze sensualne czytelniczego doświadczenie. Tym samym, pomimo obecnych w opowieści uproszczeń i generalizacji, otwiera się na zindywidualizowany odbiór, dziecięcy czy dorosły.

Riferimenti bibliografici

BOSELLI, A., GATTI, V. (2016). Los indomables pensamientos del Señor O. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora S.A.

BURNETT, F.H. (1999). Tajemniczy ogród (przeł. J. Włodarkiewicz). Warszawa: Prószyński i S-ka.

CACKOWSKA, M. (2009). Czym jest książka obrazkowa? O pojmowaniu książki obrazkowej dla dzieci w Polsce – część II. „Ryms”, 6, s. 14-16. Pozyskano z http://ryms.pl/artykul_szczegoly/12/czym-jest-ksiazka-obrazkowa-o-pojmowaniu- ksiazki-obrazkowej-dla-dzieci-w-polsce-czesc-i-ii-i-iii.html.

CACKOWSKA, M., DYMEL-TRZEBIATOWSKA, H., SZYŁAK, J. (red.) (2017). Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

ECO, U. (1996). Nadinterpretowanie tekstów. W: S. Collini (red.), Interpretacja i nadinterpretacja. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

FORTUNA, P. (2007). Zmiana przekonań w wyimaginowanym świecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej. W: P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle: studia nad percepcją i wyobraźnią (s. 249-270). Warszawa: Scholar.

HALLBERG, K. (1982). Litteraturvetenskapen och bilderboksforskningen. „Tidskrift főr litteraturvetenskap”, 3–4, s. 163–168.

KLINGER, E. (1990). Daydreaming: Using Waking Fantasy and Imagery for Self- Knowledge and Creativity. Los Angeles: Jeremy P. Tarcher.

KLINGER, E. (1994). On Living Tomorrow Today: The Quality of Inner Life as aFunction of Goal Expectations. W: Z. Zalewski (red.), Psychology of Future Orientation (s. 97-106). Lublin: TN KUL.

ŁAPIŃSKI, Z. (2009). Widziane, wyobrażone, pomyślane. „Teksty Drugie”, 1-2, s. 46-56.

MARUSZEWSKI, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

MĘCZKOWSKA-CHRISTIANSEN, A. (2010). Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 2 (12), s. 25-38.

NIKOLAJEVA, M., SCOTT, C. (2006). How Picturebooks Work, New York-London: Routledge.

POULET, G. (1977). Metamorfozy czasu: szkice krytyczne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

REISBERG, D., WILSON, M., Smith, J.D. (1991). Auditory Imagery and Inner Speech. W: Logie, R.H., Denis, M. (red.), Mental Images in Human Cognition (s. 59-81). Amsterdam-New York: North-Holland.

REMBOWSKA-PŁUCIENNIK, M. (2012). Poetyka intersubiektywności: kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

REMBOWSKA-PŁUCIENNIK, M. (2009). Wizualne efekty i afekty. Obrazowanie mentalne a emocjonalne zaangażowanie czytelnika. „Teksty Drugie”, 6, s. 120-134.

RICOEUR, P. (1984). Proces metaforyczny jako poznanie, wyobrażenie i odczuwanie. „Pamiętniki Literackie”, LXXV, s. 269-286.

ROUSSEAU, J.J. (1955). Emil czyli o wychowaniu. 1. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

ROUSSEAU, J.J. (1967). Przechadzki samotnego marzyciela. Warszawa: Czytelnik. SINGER, J.L. (1980). Marzenie dzienne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

STEPHENS, J. (2011). Schemas and Scripts: Cognitive Instruments and the Representation of Cultural Diversity in Children's Literature. W: K. Mallan, C. Bradford (red.), Contemporary Children's Literature and Film (s. 12-35). Palgrave Macmillan. doi 10.1007/978-0-230-34530-0_2.

ZALEWSKI, Z. (1994). Towards a Psychology of the Personal Future. W: Z. Zalewski (red.), Psychology of Future Orientation. Lublin: TN KUL.

ZIMBARDO, P., Boyd, J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2019-07-16

Come citare

1.
STĘPIEŃ, Karolina. Poskromić przyszłość? Myśli, marzenia i wyobraźnia w książce „Los indomables pensamientos del señor O” Amali Boselli i Vero Gatti. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 16 luglio 2019. Vol. 63, no. 2, pp. 3-12. [Accessed 7 luglio 2025]. DOI 10.12775/LL.2.2019.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 63 N. 2 (2019): Literatura Ludowa

Sezione

Articles

Licenza

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 442
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

argentyńska literatura dziecięca, orientacja temporalna, Poulet, Rousseau, obraz mentalny, marzenie dzienne, nauki kognitywne
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop