„Wyznaczając ścieżkę z mapy na ląd”. Suwerenność cielesna w esejach Billy’ego-Raya Belcourta A History of My Brief Body
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4.2024.005Słowa kluczowe
ciało, ucieleśnienie, dekolonizacja, erotyka, suwerennośćAbstrakt
Autorka artykułu analizuje sposoby, w jakich pisarz z narodu Driftpile Krii w Północnej Albercie, Billy-Ray Belcourt, wykorzystuje ciało i ucieleśnione doświadczenia, by stworzyć teoretyczne ramy dla dekolonizacji pojęć, takich jak seksualność, erotyzm i suwerenność. Według Belcourta indygeniczne ciało zostało nie tylko skolonizowane i ograniczone przez heteronormatywność osadników kolonialnych, ale również zignorowane przez rodzimych krytyków, artystów i pisarzy jako nieistotne w porównaniu z teorią indygeniczności. Dlatego w swoich tekstach Belcourt podkreśla centralną rolę ciała jako ramy teoretycznej, a także źródła (seksualnej) przyjemności w codziennym życiu. Opowiada się za „rdzenną radością”, która afirmuje tożsamości tubylczych mieszkańców we wszystkich ich wymiarach, w tym osób o dwóch duszach (ang. Two-Spirit) i queer, zapewniając im tym samym emocjonalne wsparcie w codziennej walce z przejawami kolonializmu osadniczego.
Bibliografia
Akiwenzie-Damm, K. (2000). Without Reservation: Erotica, Indigenous Style. Journal of Canadian Studies/Revued’Etudes Canadiennes, 35(3), 97–104.
Belcourt, B. (2016). Masturbatory Ethics, Anarchic Objects: Notes on Decolonial Love [unpublished work]. Education and Research Archive University of Alberta. https://doi.org/10.7939/R3G73756S
Belcourt, B. (2017a). Indigenous Studies Beside Itself. Somatechnics, 7(2), 182–184.
Belcourt, B. (2017b, 4 August). The Body Remembers When the World Broke Open. Arts Everywhere. https://www.artseverywhere.ca/body-remembers-world-broke-open/
Belcourt, B. (2020). A History of My Brief Body. Two Dollar Radio.
Belcourt, B., Nixon, L. (2017, 32 May). What Do We Mean by Queer Indigenous Ethics? Canadian Art. https://canadianart.ca/features/what-do-we-mean-by-queerindigenousethics/
Colbert, J. (2021, 2 January). Cree Poet Billy-Ray Belcourt’s Memoir Imagines a More Intersectional Future. Globe & Mail. https://www.theglobeandmail.com/arts/books/article-so-muchhas-to-be-shaken-up-cree-poet-billy-ray-belcourts-memoir/
Cvetkovich, A. (2021). This Wound Is a World by Billy-Ray Belcourt. Native American and Indigenous Studies, 8(1), 227–228.
Duran, E., Duran, B., Yellow Horse Brave Heart, M., Yellow Horse-Davis, S. (1998). Healing the American Indian Soul Wound. In Y. Danieli (ed.), International Handbook of Multigenerational Legacies of Trauma (pp. 341–354). Plenum Press.
Gersie, J. (2021). Billy-Ray Belcourt. A History of My Brief Body. Transmotion, 7(1), 238–240.
Johnson, J. (2015). Black Joy in the Time of Ferguson. QED: A Journal in GLBTQ Worldmaking, 2(2), 177–183.
Lethabo King, T. (2019). The Black Shoals: Offshore Formations of Black and Native Studies. Duke University Press.
Lorde, A. (2015). Siostra outsiderka. Eseje i przemówienia (tłum. B. Szelewa). Wydawnictwo Czarna Owca.
Recollect, K. (2015). For Sisters. In D. Hayden Taylor (ed.), Me Artsy: An Exploration of Contemporary Native Arts (pp. 91–104). Douglas & McIntyre.
Simpson, L. B. (2015). The Place Where We All Live and Work Together: A Gendered Analysis of ‘Sovereignty’. In S. N. Teves, A. Smith i M. H. Raheja (eds.), Native Studies Keywords (pp. 18–24). The University of Arizona Press.
Simpson, L. B. (2017). As We Have Always Done: Indigenous Freedom Through Radical Resistance. University of Minnesota Press.
Warrior, R. (2008). ‘Your Skin Is the Map’: The Theoretical Challenge of Joy Harjo’s Erotic Poetics. In C. S. Womack, D. Heath Justice, C. B. Teuton (eds.), Reasoning Together: The Native Critics Collective (pp. 340–352). University of Oklahoma Press.
Wilson, A. (2015). Our Coming In Stories: Cree Identity, Body Sovereignty and Gender Self-Determination. Journal of Global Indigeneity, 1(1), 1–5.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Ziarkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 202
Liczba cytowań: 0