Znaczenie słowa w magicznych rytuałach wicca
DOI :
https://doi.org/10.12775/LL.3.2020.003Mots-clés
wicca, magia, magia słowa, magia współczesna, rytuał wicca, magiczny rytuał, język magicznyRésumé
Artykuł ma na celu analizę języka magicznego wykorzystywanego podczas rytuału przez współczesnych wiccan. Autorka stawia tezę, że dzięki nowoczesnym ruchom społeczno-religijnym praktykującym magię możliwe jest funkcjonowanie światopoglądu mitycznego w postindustrialnym społeczeństwie. Stwarza to możliwość rozważań nad istotą magii słowa w całkiem nowym wymiarze – badania żywego zjawiska, obecnego w polskiej kulturze od ponad dwudziestu lat. Teoretyczną podstawę tekstu stanowią najważniejsze koncepcje antropologiczne dotyczące magii słowa (np. B. Malinowskiego, M. Buchowskiego czy A. Engelking) zaś interpretacja zaklęć, modlitw i inwokacji możliwa jest dzięki badaniom terenowym poczynionym przez autorkę. Obserwacje, wywiady i analiza źródeł zastanych pozwalają również na zaprezentowanie charakterystyki szerokiego zjawiska kulturowego, jakim jest wicca. Spis przeprowadzonych wywiadów znajduje się na końcu tekstu.
Références
Adler, M. (1986). Drawing down the Moon. Witches, Druids, Goddess-Worshippers, and Other Pa-gans in America Today, Revised and Extended Edition. New York: Beacon Press.
Austin, J. (1975). How to do things with words. Second Edition. Cambrige: Harvard University Press.
Buchowski, M. (1993). Magia i rytuał. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Kultury.
Czerwiński, M. (1975). Magia, mit, fikcja. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Derive, J. (2003). Słowo i władza w kulturze oralnej. W: G. Godlewski (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów (s. 257 - 266). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Eliade, M. (1999). Sacrum i profanum. O istocie religijności (przeł. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Engelking, A. (2010). Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Ennena, Co to jest jest wicca? Pozyskano z http://www.wicca.pl/?art=13.
Farrar, J. Farrar, S. (1989). The Witches’ God: Lord of the Dance. London: Robert Hale.
Frazer, J.G. (2012). Złota gałąź (przeł. H. Krzeczkowski). Kraków: Wydawnictwo vis-a-vis.
Gąssowski, J. (1987). Mitologia Celtów. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Graves, R. (2008). Biała Bogini (przeł. I. Kania). Warszawa: Aletheia.
Grzegorczykowa, R. (1995). Jak rozumieć kreatywny charakter języka. W: R. Tokarski, M. Lewicki (red.), Kreowanie świata w tekstach (s. 13-24). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej.
Koło roku. Mit i mistyczna opowieść. Pozyskano z http://wiccanski-krag.com/kociolek-
-inspiracji/kolo-roku/.
Levi – Strauss, C. (1969). Myśl nieoswojona (przeł. A. Zajączkowski). Warszawa: PWN.
Malinowski, B. (1987). Ogrody koralowe i ich magia (przeł. B. Leś). Warszawa: PWN.
Malinowski, B. (1986). Potęga słów w magii. Niektóre dane językowe. W: A. Waligórski (red.), Argonauci Zachodniego Pacyfiku (s. 549). Warszawa: PWN.
Malinowski, B. (2000). Problem znaczenia w językach pierwotnych. W: K. Pisarkowska (red.), Językoznawstwo Bronisława Malinowskiego. T. 2 (s. 22). Kraków: Universitas.
Malinowski, B. (2003). Słowo w kontekście działania. W: G. Godlewski (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów (s. 113-124). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Moszyński, K. (2010). Kultura ludowa Słowian. T. II, z. 2: Kultura duchowa. Warszawa: Graf_ika.
O nas. Pozyskano z http://wiccanski-krag.com/kociolek-inspiracji/kolo-roku/.
Okraska, R. (2001). W kręgu Odyna i Trygława. Biała Podlaska: Wydawnictwo Rekonkwista.
Pełka, L. (1999). Współczesne neopogaństwo słowiańskie (rodowody - doktryna - kult). „Przegląd Religioznawczy”, 3/4, 115-133.
Pełka, L. (2000). Od kultu Matki Bogini do wicceanizmu (czarownica wczoraj a dziś). W: J. Wrzesiński (red.), Czarownice. Funeralia lednickie 2 (s. 21–36). Wrocław–Sobótka: SNAP Poznań.
Riesman, D. (2003). Tradycja oralna a słowo pisane. W: G. Godlewski (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów (s. 396-402). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Sapir, E. (2003). Język. W: G. Godlewski (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów (s. 49-58). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Straczuk, J. (2006). Cmentarz i stół. Pogranicze prawosławno-katolickie w Polsce i na Białorusi. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Tomasiewicz, J. (1994). Stare religie nowej ery. „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy”, 5/6, 99.
van der Leeuw, G. (2003). Słowo święte i uświęcające. W: G. Godlewski (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów (s. 325-332). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Wasilewski, J.S. (1989). Tabu a paradygmaty etnologii. Rozprawa habilitacyjna. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski.
Witulski, M. (2009). Próba zdefiniowania i usystematyzowania ruchu Wicca. „Państwo i Społeczeństwo”, 4, 5-22.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 2597
Number of citations: 0