Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

O czasopiśmie
  • Strona domowa
  • /
  • O czasopiśmie
  1. Strona domowa /
  2. O czasopiśmie

O czasopiśmie

Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture jest recenzowanym kwartalnikiem naukowym wydawanym przez Polskie Towarzystwo Ludoznawcze w formule Open Acces.

Zakres i tematyka czasopisma

Celem czasopisma jest stworzenie międzynarodowego i interdyscyplinarnego forum umożliwiającego dyskusję i prezentację wyników badań nad historycznymi i współczesnymi formami folkloru oraz kultury popularnej.

Czasopismo jest otwarte dla badaczy reprezentujących różne dyscypliny, a także podejścia interdyscyplinarne, i publikuje artykuły dotyczące szerokiego spektrum tematów z zakresu:

  • folklorystyki (np. formy dawnego i współczesnego folkloru słownego, muzycznego, tanecznego, tradycyjne wierzenia i obrzędy oraz ich współczesne transformacje),
  • literaturoznawstwa (np. związki literatury pisanej i literatury ustnej, gatunki i formy literatury popularnej, literatura nieprofesjonalna),
  • etnologii/antropologii kulturowej (np. kwestie dotyczące tożsamości, struktury społecznej, konfliktów etnicznych/narodowych/religijnych, sztuki ludowej i nieprofesjonalnej),
  • badań nad niematerialnym dziedzictwem kulturowym (np. rodzaje dziedzictwa i problemy jego definiowania, ochrona i zarządzanie dziedzictwem, turystyka kulturowa),
  • religioznawstwa (np. mitologia, formy religijności ludowej/mirakularnej/wernakularnej, nowe ruchy religijne, współczesne religie etniczne i pogańskie),
  • etnolingwistyki (np. gatunki wypowiedzi i wzorce tekstów, elementy językowego obrazu świata),
  • studiów kulturowych (np. fan studies, game studies, sound studies),
  • performatyki i studiów nad komunikacją (np. analiza dawnych i współczesnych widowisk, wernakularne praktyki związane z mediami cyfrowymi).

Oczekujemy na oryginalne i wartościowe teksty pisane zarówno przez doświadczonych autorów z afiliacjami w instytucjach akademickich, jak i przez badaczy niezależnych i/lub początkujących, w tym doktorantów i studentów.

Zapraszamy do nadsyłania tekstów, które mogą zawierać zarówno analizy teoretyczne, jak i studia przypadków oraz prezentacje wyników badań terenowych i danych etnograficznych, a także naukowe recenzje wydawnictw związanych z zakresem tematycznym naszego czasopisma (książki, katalogi wystaw, płyty, materiały multimedialne).

Niezależnie od przygotowywanych numerów monograficznych prowadzimy ciągły nabór tekstów o tematyce dotyczącej wskazanych powyżej obszarów.

 

Proces recenzji

  1. Artykuły publikowane w czasopiśmie Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture poddawane są procedurze podwójnie ślepej recenzji (procedura recenzyjna przebiega z zachowaniem zasad poufności i ma charakter dwustronnie anonimowy).
  2. Przysyłając artykuł do redakcji, autor wyraża zgodę na jego recenzowanie.
  3. Pierwszej, wstępnej oceny tekstu dokonuje redakcja czasopisma w terminie 30 dni od dnia otrzymania materiału.
  4. Teksty wstępnie zaakceptowane przez redakcję są przekazywane do oceny dwóm niezależnym recenzentom zewnętrznym. Recenzenci dokonują oceny tekstu w ciągu 30 dni.
  5. Po zapoznaniu się z opinią recenzentów redakcja w ciągu 14 dni informuje autora o decyzji:
    • przyjęcia tekstu do publikacji,
    • przyjęcia tekstu do publikacji pod warunkiem wprowadzenia poprawek wskazanych przez recenzentów i/lub redaktora,
    • odrzucenia tekstu.
  6. Redakcja wyznacza autorowi termin na dokonanie poprawek i przekazanie ostatecznej wersji tekstu. Przekroczenie terminu skutkuje przesunięciem tekstu do kolejnego numeru bądź rezygnacją z publikacji.
  7. W przypadku, kiedy autor nie zgadza się z uwagami recenzentów i/lub redaktora oraz gdy redakcja nie zaakceptuje poprawek autora, autor może wycofać tekst, redakcja zaś może go odrzucić.

 

Etyka wydawnicza

Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture działa w zgodzie z Kodeksem Postępowania Komitetu ds. Etyki Wydawniczej (Committee on Publication Ethics – COPE). Wszystkie strony zaangażowane w proces publikacji (redaktorzy czasopisma, autorzy, recenzenci i wydawca) powinny przestrzegać następujących standardów etycznych określonych przez wydawcę (Polskie Towarzystwo Ludoznawcze) dla swoich czasopism:

  1. Redakcja

1.1. Redaktorzy czasopisma są odpowiedzialni za decyzje, które artykuły przysłane do redakcji powinny być publikowane, a ponadto są odpowiedzialni za wszystko, co zostało opublikowane w czasopiśmie. Przy podejmowaniu tych decyzji redaktor kieruje się polityką wydawniczą czasopisma, jak również wymogami prawnymi regulującymi sprawy zniesławienia, naruszania praw autorskich i plagiatu. Przed podjęciem decyzji dotyczących publikacji redaktor może konsultować się z innymi członkami redakcji i recenzentami. Redaktor powinien zachować normy przyjęte w publikacjach akademickich, wykluczać praktyki naruszające normy etyczne i intelektualne, oraz zawsze być gotowy do publikowania poprawek, wyjaśnień, anulowań i przeprosin, jeśli zajdzie taka potrzeba.

1.2. Redaktor ocenia nadesłane artykuły pod kątem zawartości merytorycznej bez względu na rasę, płeć, orientację seksualną, przekonania religijne, pochodzenie etniczne, obywatelstwo lub upodobania polityczne autora (-ów). Redaktor nie ujawnia żadnych informacji o rozpatrywanym artykule nikomu poza autorem (-ami), recenzentami lub potencjalnymi recenzentami, a w określonych przypadkach również innymi członkami redakcji.

1.3. Członkowie redakcji nie ujawniają żadnych informacji o nadesłanej pracy nikomu poza autorem (-ami), recenzentami, potencjalnymi recenzentami oraz współpracownikami redakcji (np. tłumaczami, korektorami językowymi) i wydawcą.

1.4. Redaktor dąży do zapewnienia sprawiedliwej i merytorycznej oceny zgłoszonego artykułu. Przed rozpoczęciem procesu oceny redaktor powinien ujawnić ewentualne konflikty interesów wynikające z konkurencji, współpracy lub innych relacji i powiązań pomiędzy nim a autorem (autorami) lub instytucjami związanymi z artykułem zgłoszonym do publikacji. W przypadku zaistnienia konfliktu interesów redaktor przekazuje artykuł do rozpatrzenie innemu członkowi redakcji. Redakcja wymaga od wszystkich współpracowników ujawnienia istotnych konfliktów interesów oraz publikowania poprawek, gdy sprzeczne interesy zostały ujawnione po opublikowaniu artykułu. Jeśli zachodzi taka konieczność, podejmuje się również inne stosowne działania, np. wycofanie publikacji lub opublikowanie sprostowania.

1.5. Redakcja zapewnia możliwość prowadzenia dyskusji oraz publikowania sprostowań, korekt i wyjaśnień związanych z wszelkimi materiałami, jakie ukazały się na łamach czasopiśma.  

  1. Autorzy

2.1. Za autora artykułu uznaje się osobę, która znacznie przyczyniła się do powstania koncepcji pracy bądź do analizy i interpretacji danych; sporządziła pierwotną wersję tekstu lub dokonała jego krytycznej oceny, wnosząc znaczący wkład intelektualny; podjęła decyzję o ostatecznym kształcie tekstu w wersji, w jakiej ma zostać wydany. W przypadku ujawnienia, że autor publikacji dopuścił się zachowania nieetycznego (plagiat, fałszowanie danych, ponowna publikacja wydanej już uprzednio pracy bądź jej części, czyli tzw. autoplagiat), redakcja zwraca się do niego z prośbą o wyjaśnienia, a następnie podejmie odpowiednie kroki, przewidziane w wytycznych COPE. Może to oznaczać odrzucenie artykułu, zawiadomienie władz jednostki naukowej autora, a także odmowę publikowania w przyszłości tekstów autorstwa tej osoby.

2.2. Redakcja dba zwłaszcza o to, by nie dopuszczać do przypadków naruszenia zasad etyki wydawniczej określanych jako:

  • ghostwriting (autorzy widma) – sytuacja, kiedy osoba, która w znaczącym stopniu przyczyniła się do powstania publikacji, nie figuruje jako jej autor;
  • guest authorship (autorstwo gościnne) – sytuacja, w której jakaś osoba wymieniona jest w publikacji jako autor, choć jej wkład w powstanie tekstu jest niewystarczający lub wręcz żaden.

2.3. Jeśli w powstawaniu tekstu oraz poprzedzających je badaniach brała udział więcej niż jedna osoba, w artykule należy umieścić informację o charakterze wkładu (nie zaś wkładzie procentowym) każdego z autorów (np. „Wkład poszczególnych autorów: DF odpowiada za koncepcję badań; BK zgromadziła dane. Obie autorki współtworzyły pierwotny tekst artykułu”; lub też: „Poszczególni autorzy złożyli następujące deklaracje odnośnie do swojego udziału w procesie badawczym: koncepcja badań: pierwsza autorka; analiza danych: drugi autor; tworzenie tekstu: pierwsza autorka i drugi autor”). Informacje tego typu zamieszczane są w tekście artykułu.

2.4. Zgodnie z wytycznymi COPE wszelkie zmiany informacji o autorstwie wymagają pisemnej zgody wszystkich autorów. Zgodę taką każdy z nich powinien wyrazić oddzielnie, w liście elektronicznym skierowanym bezpośrednio do redaktora naczelnego czasopisma. Zgoda każdego z autorów na zmianę informacji o autorstwie składanego do publikacji lub wydanego już artykułu musi przybrać formę pisemnego oświadczenia. Obowiązek podania jasnej przyczyny proponowanej zmiany (czy proponowanych zmian) oraz koordynowania interakcji między autorami a redaktorem naczelnym spada na autora-korespondenta. Jeśli autorom nie uda się osiągnąć porozumienia, powinni odwołać się do władz rodzimej jednostki, w których gestii leży podjęcie ostatecznej decyzji. Redakcja nie podejmuje się uczestnictwa w tego rodzaju sporach. Jeśli opisana tu procedura dotyczy opublikowanego już artykułu, zmiana informacji o autorstwie odbywa się w trybie publikacji nowego artykułu zawierającego korektę.

  1. Recenzenci

3.1. Recenzja ma pomóc redaktorowi w podjęciu decyzji o publikacji bądź odrzuceniu zgłoszonego artykułu; powinna również pomóc autorowi w udoskonaleniu zgłoszonego tekstu.

3.2. Recenzje powinny być wykonane w sposób obiektywny. Personalna krytyka autora jest niedopuszczalna. Recenzenci powinni jasno wyrażać swoje opinie, używając przy tym odpowiednich argumentów na poparcie swoich tez.

3.3. Osoba poproszona o wykonanie recenzji, która nie czuje się kompetentna do zrecenzowania danego artykułu lub wie, że nie zdąży wykonać recenzji we właściwym czasie, powinna niezwłocznie powiadomić o tym redaktora, tak by ten mógł poprosić o recenzję kogoś innego.

3.4. Każdy artykuł musi być traktowany przez recenzenta jako dokument poufny. Nie może być pokazywany lub omawiany z innymi osobami bez zezwolenia redaktora.

  1. Konflikt interesów

4.1. Do konfliktu interesów dochodzi wtedy, kiedy pomiędzy autorem i recenzentem i/lub redaktorem (albo instytucjami, które reprezentują) istnieją relacje służbowe, ekonomiczne lub osobiste (np. zatrudnienie, otrzymywanie wynagrodzeń, pokrewieństwo, małżeństwo, współzawodnictwo naukowe czy polityczne itp.), które w nieodpowiedni sposób wpływają na ich możliwość obiektywnej i merytorycznej oceny zgłoszonego artykułu.

4.2. Każdy autor oraz recenzent i redaktor, w którego przypadku występuje jakiegokolwiek rodzaju konflikt interesów, zobowiązany jest zgłosić ten fakt redaktorowi naczelnemu.

  1. Oświadczenie wydawcy

Polskie Towarzystwo Ludoznawcze oświadcza, że nadzoruje przestrzeganie zasad etyki wydawniczej w czasopiśmie Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture i w przypadkach domniemanej lub potwierdzonej nierzetelności naukowej, nieuczciwej publikacji lub plagiatu, w ścisłej współpracy z redaktorem naczelnym, podejmie wszelkie właściwe środki w celu wyjaśnienia sytuacji i jak najszybszego wprowadzenia stosownych zmian w publikacji, które mogą objąć:

  • opublikowanie oświadczeń, wyjaśnień, sprostowań itp.,
  • opublikowanie zmodyfikowanej wersji artykułu,
  • wycofanie artykułu z czasopisma.

 

Polityka otwartego dostępu

Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture publikowana jest w formule open access na licencji Cteative Commons (CC BY-ND). Oznacza to, że cała zawartość czasopisma jest dostępna nieodpłatne dla użytkowników: osób prywatnych i instytucji. Użytkownicy mogą czytać, pobierać, kopiować, rozpowszechniać, drukować, przeszukiwać pełen tekst każdego z artykułów, jak również publikować do niego odnośniki bez uzyskiwania zgody wydawcy czy autora.

Licencja Creative Commons

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa