Losing My Religion. Wpływ mormońskiej polityki i stosunku do homoseksualności na muzykę popularną – analiza piosenki Trash z albumu Excommunication Tylera Glenna
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1-2.2025.009Słowa kluczowe
mormonizm, muzyka popularna, queer, teledysk, Trash, Tyler GlennAbstrakt
Artykuł stanowi studium przypadku skonfliktowanych ze sobą tożsamości i przejawianie się tego stanu w muzyce popularnej. Głównym przedmiotem moich rozważań jest twórczość mormońskiego piosenkarza Tylera Glenna, wokalisty zespołu Neon Trees grającego niezależny rock. Jego solowy album – Excommunication (wypuszczony w październiku 2016 r.) – odnosi się do skomplikowanych relacji między wiarą i seksualnością w kontekście wewnętrznej polityki Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich. Płyta powstała jako rekcja na wprowadzone w 2015 r. przez Kościół mormoński rozporządzenie, które zabrania dzieciom wychowywanym przez pary jednopłciowe przystąpienia do sakramentu chrztu. W mojej pracy analizuję teledyski i utwory wydane przez wspomnianego artystę i pokazuję, w jaki sposób polityczny i społeczny dyskurs na temat nieheteronormatywnej seksualności w mormońskiej społeczności znajduje odzwierciedlenie w audiowizualnej postaci muzyki popularnej. Głównym przedmiotem mojej analizy jest utwór Trash, ponieważ kontrowersje, jakie wzbudził po wydaniu, nadały mu status publicznej deklaracji. W artykule tym chcę pokazać, w jaki sposób forma audiowizualna może stać się kulturoznawczym narzędziem do badania społecznych i politycznych struktur zamkniętych społeczności.
Bibliografia
Alexander, T. G. (1996). Mormonism in Transition. A History of the Latter-Day Saints, 1890–1930. University of Illinois Press.
Allan, B. (1990). Musical Cinema, Music Video, Music Television. Film Quarterly, 43(3), 2–14. https://doi.org/10.2307/1212631
Allen, J. B. (1966). The Significance of Joseph Smith’s “First Vision” in Mormon Thought. Dialogue: A Journal of Mormon Thought, 1(3), 29–46. https://doi.org/10.2307/45223817
Ankerberg, J., Weldon, J., Burroughs, D. (2009). The Facts on the Mormon Church. Harvest House Publishers.
Björnberg, A. (1994). Structural Relationships of Music and Images in Music Video. Popular Music, 13(1), 51–74. https://doi.org/10.1017/S026114300000684X
Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć (tłum. K. Krasuska). Wydawnictwo KP.
Crane, S. A., Crane, Ch. A. (2011). Ashamed of Joseph. Mormon Foundations Crumble. Wipf & Stock Publishers. https://doi.org/10.2307/44792695
Crenshaw, K. (2004). Intersectionality: The double bind of race and gender [interview with Kimberlé Crenshaw]. American Bar Association, Spring [no pagination].
Davenport, S. (2022). Sex and Sects: The Story of Mormon Polygamy, Shaker Celibacy, and Oneida Complex Marriage. University of Virginia Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv2b07th6
Dehlin, J. (2016, April 14). Tyler Glenn of Neon Trees (No. 631–633) [video podcast episode]. In Mormon Stories Podcast. https://www.mormonstories.org/portfolio-items/tylerglenn/
Dupuis, D. (2021). Psychedelics as Tools for Belief Transmission: Set, Setting, Suggestibility, and Persuasion in the Ritual Use of Hallucinogens. Frontiers in Psychology, 12 [no pagination]. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.730031
Emitt, A. (2016, October 24). Tyler Glenn’s New Album Is a Goodbye Letter to the Mormon Church. Vice. https://www.vice.com/en/article/tyler-glenns-new-album-is-a-goodbye-letter-to-themormon-church-neon-trees/
Ferrandino, M. E. (2015). A Narratology of Music Video [Unpublished doctoral dissertation]. University of Kansas.
Foster C. L., Watson, M. T. (2019). American Polygamy: A History of Fundamentalist Mormon Faith. The History Press.
Gager, J. G. (1982). Early Mormonism and Early Christianity: Some Parallels and Their Consequences For the Study of New Religions. Journal of Mormon History, 9, 53–60.
Gallagher, E. V. (2007). “Cults” and “New Religious Movements”. History of Religion, 47(2/3), 205–220. https://doi.org/10.1086/524210
Ganz, C. (2014, March 25). Neon Trees’ Tyler Glenn: Gay, Mormon and Finally Out. Rolling Stone. https://www.rollingstone.com/music/music-news/neon-trees-tyler-glenn-gay-mormon-andfinally-out-235705/
Gerard, Ch. (2016, September 22). Tyler Glenn’s Excommunication Statement. Washington Blade. https://www.washingtonblade.com/2016/09/22/tyler-glenns-excommunication-statement/
Gerring, J. (2004). What Is a Case Study and What Is It Good for? The American Political Science Review, 98(2), 341–354. https://doi.org/10.1017/S0003055404001182
Glenn, T. (2016a). Excommunication [album]. Spotify. https://open.spotify.com/album/6Wy2fOHFH90riocdTcRtkq
Glenn, T. (2016b). Trash. Genius Lyrics. https://genius.com/Tyler-glenn-trash-lyrics
Glenn, T. (2016c, April 30). Trash [video]. You Tube. https://www.youtube.com/watch?v=JNqnLdX4TM8
Glenn, T. (2016d, July 5). Dear Members and leaders of the LDS church, please watch. Facebook. https://www.facebook.com/tylerincomaforever/videos/10153900837038386/
Glenn, T. (2016e, October 4). G.D.M.M.L. GRLS [video]. You Tube. https://www.youtube.com/watch?v=RcIsbGAZPe8
Glenn, T. (2016f, October 26). First Vision [Video]. You Tube. https://www.youtube.com/watch?v=9F3D6MoB-HU
Goodwin, A. (1992). The Structure of Music Video Rethinking Narrative Analysis. In A. Goodwin, Dancing in the Distraction Factory: Music Television and Popular Culture (pp. 72–97). University of Minnesota Press.
Gordon, S. B. (2002). The Mormon Question: Polygamy and Constitutional Conflict in Nineteenth-Century America. University of North Carolina Press. https://doi.org/10.1111/1540-5818.00053
Hallwas, J. E., Launius R. D. (1995). Cultures in Conflict: A Documentary History of the Mormon War in Illinois. University Press of Colorado. https://doi.org/10.2307/j.ctt46nwhb
Harper, S. C. (2019). First Vision: Memory and Mormon Origins. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780199329472.001.0001
Harris, M. L., Bringhurst, N. G. (eds.) (2015). The Mormon Church and Blacks: A Documentary History. University of Illinois Press.
Hawthorne, N. (1987). Szkarłatna litera. (tłum. B. Bałutowa). Czytelnik.
Jackson, K. P. (1992), Scriptures: Authority of Scripture. In D. H. Ludlow (ed.), Encyclopedia of Mormonism (pp. 1280–1281). Macmillan Publishing.
Kaplan, E. A. (1987). Rocking Around the Clock: Music Television, Postmodernism, and Consumer Culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315623993
Kinder, M. (1984). Music Video and the Spectator: Television, Ideology and Dream. Film Quarterly, 38(1), 2–15. https://doi.org/10.2307/1211862
Knoll, B. (2016). Youth Suicide Rates and Mormon Religious Context: An Additional Empirical Analysis. Dialogue Journal, 42(2), 25–44. https://doi.org/10.5406/dialjmormthou.49.2.0025
Kościół (2024a). Barwy naszej organizacji podstawowe. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. https://www.churchofjesuschrist.org/media/music/songs/our-primary-colors?lang=pol
Kościół (2024b). Church Policies and Guidelines. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. https://www.churchofjesuschrist.org/study/manual/general-handbook/38-church-policiesand-guidelines?lang=eng#title_number46
Kościół (2024c). Does the Law of Chastity Apply to Those Who Experience Same-sex Attraction? The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. https://www.churchofjesuschrist.org/study/manual/same-sex-attraction-individuals/does-the-law-of-chastity-apply?lang=eng
Kościół (2024d). Do Mormons Drink? The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. https://faq.churchofjesuschrist.org/do-mormons-drink
Kościół (2024e). Preach My Gospel: A Guide to Missionary Service. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. https://www.churchofjesuschrist.org/study/manual/preach-my-gospela-guide-to-missionary-service?lang=eng
Kościół (2024f). Why Do We Use Water instead of Wine for the Sacrament. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. https://www.churchofjesuschrist.org/study/new-era/2008/11/to-the-point/why-do-we-use-water-instead-of-wine-for-the-sacrament?lang=eng
Kroskrity, P. V. (1999). Identity. Journal of Linguistic Anthropology, 9(1/2), 111–114. https://doi.org/10.1525/jlin.1999.9.1-2.111
Larrucea, C. V. (2015). Identity: Belonging, Language and Transnationalism. In C. Westin (ed.), The Integration of Descendants of Migrants from Turkey in Stockholm: The TIES Study in Sweden (pp. 79–102). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.5117/9789089648419
Launius, R. D. (1989). Anti-Mormonism in Illinois: Thomas C. Sharp’s Unfinished History of the Mormon War, 1845. Journal of Mormon History, 15, 27–45.
Libiszowska-Żółtkowska, M. (2007). Wokół definicji i kategoryzacji nowych ruchów religijnych. Kultura i Społeczeństwo, 2, 199–217. https://doi.org/10.35757/KiS.2007.51.2.9
LoveLoud (n.d.). Our Story. LoveLoud. https://loveloudfest.com/about
Ludlow, D. H. (ed.) (1992). Encyclopedia of Mormonism. Macmillan Publishing Company.
Mangum, M. (1989). Children’s Songbook. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.
McDonald, R. (2024). The Scarlet Letter, novel by Hawthorne. Britannica. https://www.britannica.com/topic/The-Scarlet-Letter-novel-by-Hawthorne
Nelson, R. M. (2019). The Love and Laws of God. Church of Jesus Christ. https://newsroom.churchofjesuschrist.org/article/president-nelson-byu-transcript-september-2019
Nicholls, D. (2007). Narrative Theory as an Analytical Tool in the Study of Popular Music Texts. Music & Letters, 88(2), 297–315. https://doi.org/10.1093/ml/gcm006
Phinney, J. (1996). When We Talk about Ethnic Groups, What Do We Mean? American Psychologist, 51(9), 918–927. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.9.918
Pierce, R. X. (2016, October 21). Tyler Glenn Bares His Mormon Soul in Excommunication. Advocate, https://www.advocate.com/music/2016/10/21/tyler-glenn-bares-his-mormon-soulexcommunication
Prince, G. A. (2019). Gay Rights and the Mormon Church: Intended Actions, Unintended Consequences. University of Utah Press.
Reeve, W. P., Parshall, A. E. (eds.) (2010). Mormonism: A Historical Encyclopedia. ABC-CLIO.
Romano, A. (2023, May 24). Puritanism Took over Online Fandom – and Then Came for the Rest of the Internet. Vox. https://www.vox.com/culture/23733213/fandom-purity-culture-what-isproship-antiship-antifandom
Shepherd, G., Shepherd, G. (1998). Mormon Passage: A Missionary Chronicle. University of Illinois Press.
Stark, R., Bainbridge, W. S., Doyle, D. P. (1979). Cults of America: A Reconnaissance in Space and Time. Sociology of Religion, 40(4), 347–359. https://doi.org/10.2307/3709963
Stevens, M. (2009). Music and Image in Concert: Using Images in the Instrumental Music Concert, Music & Media.
Straw, W. (1988). Music Video in Its Contexts: Popular Music and Post-Modernism in the 1980s. Popular Music, 7(3), 247–266. https://doi.org/10.1017/S0261143000002932
Talmage, J. E. (1890). A Study of the the Articles of Faith: Being a Consideration of the Principal Doctrines of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. Deseret.
Tuttle, P. (2016, May 1). Controversial Song Elicits Mixed Feelings from Local LGBT Community. The Daily Universe. https://universe.byu.edu/2016/05/17/controversial-song-elicits-mixedfeelings-from-local-lgbtq-community/
Uhlmann, E. L., Poehlman, T. A., Tannenbaum, D., Bargh, J. A. (2011). Implicit Puritanism in American moral cognition. Journal of Experimental Social Psychology, 47(2), 312–320. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2010.10.013
Van Wagoner, R. S. (1986). Mormon Polygamy: A History. Signature Books.
Vernallis, C. (1998). The Aesthetics of Music Video: An Analysis of Madonna’s Cherish. Popular Music, 17(2), 153–185. https://doi.org/10.1017/S0261143000000581
Vernallis, C. (2004). Theory. In C. Vernallis, Experiencing Music Video: Aesthetics and Cultural Context (pp. 3–208). Columbia University Press.
Villareal, Y. (2016, July 8). Tyler Glenn Speaks Out on Suicide Among LGBT Mormons (Video). Advocate. https://www.advocate.com/music/2016/7/08/tyler-glenn-speaks-out-about-suicideamong-lgbt-mormons
Weaver, S. J. (2015). Elder Christofferson Says Handbook Changes Regarding Same-Sex Marriages Help Protect Children. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. https://www.churchofjesuschrist.org/church/news/elder-christofferson-says-handbook-changes-regarding-samesex-marriages-help-protect-children?lang=eng
Wells, M. W. (1956). Origins of Anti-Mormonism in Idaho, 1872–1880. The Pacific Northwest Quarterly, 47(4), 107–116.
Wiles, L. (2015). Mormonism and the World Religions Discourse: Contesting the Boundaries of Comparative Religion’s Prevailing Taxonomy. Method & Theory in the Study of Religion, 27(1), 1–30. https://doi.org/10.1163/15700682-12341265
Wong, C. M. (2019, June 26). Imagine Dragons’ Dan Reynolds Wants To Lead An LGBTQ Revolution. Hufflepost. https://www.huffpost.com/entry/imagine-dragons-dan-reynolds-love-loud-festival_n_5d114d15e4b0a394186785f3
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2025-06-21 - (2)
- 2025-06-18 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 32
Liczba cytowań: 0