Wzorzec interpretacyjny „wiary w funkcjonowanie państwa” w opowieściach wspomnieniowych Wilamowian o Volksliście
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.3.2023.004Palabras clave
Wilamowice, opowieść wspomnieniowa, Volkslista, wspólnota pamięciResumen
Wilamowianie to grupa etniczna mieszkająca na pograniczu Śląska i Małopolski. Są oni potomkami osadników przybyłych z zachodniej Europy, o czym świadczy zachowany do dziś germański język wilamowski (Wymysiöeryś). W 1941 r. Wilamowianie podpisali Volkslistę, co było jednym z powodów ich powojennych prześladowań. W opowieściach wspomnieniowych wielu Wilamowian na ten temat pojawiają się powtarzające się elementy narracji – wzorce interpretacyjne, toposy i skamieliny językowe, które w wyniku procesu fabularyzacji i folkloryzacji są dzielone przez wszystkich członków grupy. Tę grupę nazwałem wilamowskocentryczną wspólnotą pamięci. Jednym z najważniejszych wzorców interpretacyjnych występujących w narracji tej grupy jest wzorzec „wiary w funkcjonowanie państwa”. Jego głównym zadaniem jest usprawiedliwienie Wilamowian jako grupy przed odbiorcą z zewnątrz, który – według wyobrażeń członków wspólnoty – ma fałszywy obraz tego, czym była Volkslista.
Citas
Fic, M. (2018). Część trzecia. W: L. Krzyżanowski (red.), Wilamowice 1818–2018. Miasto i ludzie (s. 259–400). Stowarzyszenie „Wilamowianie”.
Filip, E. T. (2005). Flamandowie z Wilamowic? Stan badań. Bielsko-Bialskie Studia Muzealne, 4, 146–198.
Hajduk-Nijakowska, J. (2005). Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Hajduk-Nijakowska, J. (2016). Doświadczanie pamięci. Folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Uniwersytet Opolski.
Hastrup, K. (2008). Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią (przeł. E. Klekot). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kajfosz, J. (2009). Magia w potocznej narracji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kajfosz, J. (2011). Folklor jako tekst w obiegu i jego potencjał konstruowania rzeczywistości. W: J. Hajduk-Nijakowska, T. Smolińska (red.), Nowe konteksty badań folklorystycznych (s. 53–78). Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Kijonka, J. (2016). Tożsamość współczesnych Górnoślązaków. Studium Socjologiczne. Wydawnictwo „Śląsk”.
Knoblauch, H. (2000). Topik und Soziologie. Von der sozialen zur kommunikativen Topik. In T. Schirren, G. Ueding (eds.), Topik und Rhetorik. Ein interdisziplinäres Symposium (pp. 651–667). Degruyter.
Krawczyk-Wasilewska, V. (1986). Współczesna wiedza o folklorze. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Król, T. (2022a). Jak nam zagrają, tak musimy tańcować. Taniec i polityka. Równość, 1, 41–44.
Król, T. (2022b). Volkslista i powojenne prześladowania. Analiza opowieści wspomnieniowych Wilamowian z perspektywy folklorystycznej. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej, 12, 120–140. https://doi.org/10.26774/wrhm.339
Król, T. (2022c). Świętowanie w opowieściach wspomnieniowych Wilamowian o powojennych prześladowaniach. Kultura i Społeczeństwo, 66(1), 79–99.
Król, T. (2022d). „Ale to chyba nie jest wilamowskie”. Mniej znane wyznaczniki odrębności kulturowej Wilamowian. Adeptus, 19, 1–19.
Krzyżanowski, L. (2018). Część druga. W: L. Krzyżanowski (red.) Wilamowice 1818–2018. Miasto i ludzie (s. 139–258). Stowarzyszenie „Wilamowianie”.
Kubica, G. (2011). Śląskość i protestantyzm. Antropologiczne studia o Śląsku Cieszyńskim, proza, fotografia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kuhn, W. (1981). Geschichte der deutschen Sprachinsel Bielitz (Schlesien). Holzner Verlag.
Lehmann, A. (2007). Reden über Erfahrung. Kulturwissenschaftliche Bewusstseinsanalyse des Erzählens. Dietrich Reimar Verlag.
Libera, Z., Robotycki, Cz. (2001). Wilamowice i okolice w ludowej wyobraźni. W: A. Barciak (red.), Wilamowice. Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy (s. 371–399). Urząd Gminy Wilamowice.
Macdonald, S. (2021). Krainy pamięci. O dziedzictwie i tożsamości we współczesnej Europie (przeł. R. Kusek). Międzynarodowe Centrum Kultury
Michna, E. (2015). Pomiędzy odzyskiwaniem pamięci a „odpominaniem”. II wojna światowa i Tragedia Górnośląska w narracjach dążących do emancypacji liderów śląskich. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne, 43, 1–12.
Nijakowski, L. M. (2006). Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Nijakowski, L. M. (2009). O pojęciu dyskryminacji historycznej na przykładzie wspólnoty pamięci o „dziadku w Wehrmachcie”. W: A. Jasińska-Kania, S. Łodziński (red.), Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce. Mniejszości narodowe, imigranci, uchodźcy (s. 105–122). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Olejnik, L. (2006). Zdrajcy Narodu? Losy volksdeutschów w Polsce po II wojnie światowej. Wydawnictwo Trio.
Simonides, D. (1969). Współczesna śląska proza ludowa. Powiatowy Instytut Śląski.
Studnicki, G. (2015). Śląsk Cieszyński. Obrazy przeszłości a tożsamość miejsc i ludzi. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tokarska-Bakir, J. (2008). Legendy o krwi. Antropologia przesądu. Wydawnictwo W.A.B.
Welzer, H., Moller, S., Tschuggnall, K. (2009). „Dziadek nie był nazistą”. Narodowy socjalizm i Holokaust w pamięci rodzinnej. W: M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (s. 351–410). Universitas.
Wylegała, A. (2014). Wyzwolenie czy „wyzwolenie”. Biograficzne i społeczne wymiary pamięci przemarszu przez Polskę Armii Czerwonej. Przypadek Wielkopolski. Kultura i Społeczeństwo, 58(3), 87–101.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Tymoteusz Król
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 209
Number of citations: 0