Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Sobre la revista
  • Envíos
  • Equipo editorial
  • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Jaki kolor ma wiedźma? Wizerunki kolorystyczne czarownic w filmach animowanych wytwórni Walta Disneya
  • Inicio
  • /
  • Jaki kolor ma wiedźma? Wizerunki kolorystyczne czarownic w filmach animowanych wytwórni Walta Disneya
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 66 Núm. 4 (2022) /
  4. Articles

Jaki kolor ma wiedźma? Wizerunki kolorystyczne czarownic w filmach animowanych wytwórni Walta Disneya

Autores/as

  • Alicja Baczyńska-Hryhorowicz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie https://orcid.org/0000-0001-7000-7644

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4.2022.004

Palabras clave

symbolika barw, czarownica, film animowany, Walt Disney

Resumen

Artykuł omawia postacie czarownic występujące w animowanych filmach produkcji Walta Disneya (Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, Śpiąca Królewna, Miecz w kamieniu, Mała syrenka, Mała syrenka 2: Powrót do morza). Autorka poddaje analizie barwy występujące w wyglądzie, otoczeniu i czynnościach bohaterek, określając je „wizerunkiem kolorystycznym”. Następnie omawia znaczenia przypisanych czarownicom kolorów (czerni, fioletu, zieleni i czerwieni) z uwzględnieniem ich konotacji symbolicznych i emocjonalnych. W końcowej części artykułu autorka rozważa, jak obecne w wizerunkach czarownic kolory wpływają na odbiór i interpretację ich postaci.

Citas

Aumont, J., Marie, M. (2013). Analiza filmu (przeł. M. Zawadzka). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bell, E. (1995). Somatexts at the Disney Shop. Constructing the Pentimentos of Women’s Animated Bodies. In E. Bell, L. Haas, L. Sells (eds.), From Mouse to Mermaid. The Politics of Film, Gender, and Culture (p. 107–124). Indiana University Press.

Bellantoni, P. (2010). Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie (przeł. M. Dańczyszyn). Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Bettelheim, B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (przeł. D. Danek). Agencja Wydawnicza Jacek Santorski, W.A.B.

Byrne, E., McQuillan, M. (1999). Deconstructing Disney. Pluto Press.

Chollet, M. (2019). Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet (przeł. S. Królak). Wydawnictwo Karakter.

Ciciak, A. (2003). Od „Królewny Śnieżki” do „Shreka”. Ewolucja filmowej baśni. W: U. Chęcińska (red.), Barwy świata baśni (s. 373–382). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Evans, G. (2019). Historia kolorów. Tajemniczy świat barw (przeł. W. Jeżewski). Wydawnictwo Bellona.

Gross, R. (1990). Dlaczego czerwień jest barwą miłości (przeł. A. Porębska). Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Helman, A. (1981). O dziele filmowym. Wydawnictwo Literackie.

Jaruševičiūtė, G. (n.d.). 50 Of The Funniest Disney Jokes Ever. Boredpanda. Retrieved December 1, 2022, from https://www.boredpanda.com/funny-disney-memes/

Kopaliński, W. (2006a). Słownik mitów i tradycji kultury. Oficyna Wydawnicza Rytm.

Kopaliński, W. (2006b). Słownik symboli. Oficyna Wydawnicza Rytm.

Kowalczyk, K. (2016). Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru „Kinder- und Hausmärchen” Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej. Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Lasoń-Kochańska, G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Akademia Pomorska w Słupsku.

Levack, B. (2009). Polowanie na czarownice w Europie wczesnonowożytnej (przeł. E. Rutkowski). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Ługowska, J. (1988). Bajka w literaturze dziecięcej. Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.

Musiałowska, E. (2005). Budowanie wizerunku przez symbole. W: B. Ociepka (red.), Kształtowanie wizerunku (s. 55–73). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Niesporek-Szamburska, B. (2013). Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Oesterreicher-Mollwo, M. (1992). Leksykon symboli (przeł. J. Prokopiuk). ROK Corporation SA.

Popek, S. (2012). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

PWN. (b.d.). Wizerunek. W: Słownik języka polskiego PWN [wersja internetowa]. Pobrano 01.12.2022 z: http://sjp.pwn.pl/slowniki/wizerunek.html

Rozmysł, M. (2017). Ballady, romantyzm i czarownice. W: A. Anczyk, J. Doroszewska, K. Hess (red.), Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu (s. 105–111). Wydawnictwo Sacrum.

Rzepińska, M. (1973). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Wydawnictwo Literackie.

Sitkiewicz, P. (2011). Między tradycją i nowym Hollywood. Ewolucja pełnometrażowej animacji dla dzieci. W: G. Leszczyński (red.), Sztuka dla dziecka. Tradycja we współczesności (s. 197–211). Centrum Sztuki Dziecka.

Skorupska-Raczyńska, E. (2003). Barwy w językowej kreacji świata baśni. W: U. Chęcińska (red.), Barwy świata baśni (s. 83–96). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Wróblewska, V. (b.d.). Czarownica. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej [wersja internetowa]. Pobrano 01.12.2022 z: https://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/haslo/?id=43

FILMS

Geronimi, C. (Director) (1959). Sleeping Beauty [Śpiąca Królewna] [Film]. Walt Disney Productions.

Greno, N., Howard, B. (Directors) (2010). Tangled [Zaplątani] [Film]. Walt Disney Animation Studios.

Hand, D. (Director) (1937). Snow White and the Seven Dwarfs [Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków] [Film]. Walt Disney Productions.

Musker, J., Clements, R. (Directors) (1989). The Little Mermaid [Mała syrenka] [Film]. Walt Disney Pictures.

Kammerud, J., Smith, B. (Directors) (2000). The Little Mermaid II: Return to the Sea [Mała syrenka 2: Powrót do morza] [Film]. Disney Television Animation.

Reitherman, W. (Director) (1963). The Sword in the Stone [Miecz w kamieniu] [Film]. Walt Disney Productions.

Stromberg, R. (Director) (2014). Maleficent [Czarownica] [Film]. Walt Disney Pictures.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2022-12-30

Cómo citar

1.
BACZYŃSKA-HRYHOROWICZ, Alicja. Jaki kolor ma wiedźma? Wizerunki kolorystyczne czarownic w filmach animowanych wytwórni Walta Disneya. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 30 diciembre 2022. Vol. 66, no. 4, pp. 61-75. [Accessed 7 julio 2025]. DOI 10.12775/LL.4.2022.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 66 Núm. 4 (2022)

Sección

Articles

Licencia

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 1726
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

symbolika barw, czarownica, film animowany, Walt Disney
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop