Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About the Journal
  • Submissions
  • Editorial Team
  • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Julian Przyboś’s Victory and The Defeat of Theory of Equivalence: A Professor of Middle School and a Pupil – a "Grey-haired Madcap" and a Daughter
  • Home
  • /
  • Julian Przyboś’s Victory and The Defeat of Theory of Equivalence: A Professor of Middle School and a Pupil – a "Grey-haired Madcap" and a Daughter
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 4-5 (2018): Literatura Ludowa /
  4. Articles

Julian Przyboś’s Victory and The Defeat of Theory of Equivalence: A Professor of Middle School and a Pupil – a "Grey-haired Madcap" and a Daughter

Authors

  • Krzysztof Obremski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2018.002

Keywords

equivalence, Julian Przyboś, the child

Abstract

Czesław Miłosz's diagnosis of Julian Przyboś's emotions, verbalized with the words “No madness has devoured his heart”, can be questioned: it can be negated with two biographical facts: Marzena Skotnicówna and Uta Przyboś (and two daughters from the first marriage). While the poem Z Tatr [From the Tatra Mountains] was a victory of the theory of equivalence, Poems for Uta and Poems and Pictures became its defeat. Only the love of a child caused that, in Przyboś's youth, the programmatic "shame of feelings" in old age was rejected by Słowiarz, who, in the poem The Child and the Peacock, called himself “a grey madcap”.

References

ABRAMOWSKA, J. (1994). Jednak autor! Skromna propozycja na okres przejściowy. „Teksty Drugie”, nr 2.

BALCERZAN, E. (1989). Wstęp. W: J. Przyboś, Sytuacje liryczne. Wybór poezji (wstęp E. Balcerzan, wybór E. Balcerzan, A. Legeżyńska, komentarze A. Legeżyńska). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

DUK, J. (1999–2000–2001). Temat „dziecięcy” w twórczości Juliana Przybosia. „Prace Naukowe. Pedagogika”, nr 8–9–10.

HESKA-KWAŚNIEWICZ, K. (1981). Poeta i dziecko (o Julianie Przybosiu). W: Z. Adamczykowa przy współpracy K. Heske-Kwaśniewicz (red.), Szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. Katowice: Uniwersytet Śląski.

HESKA-KWAŚNIEWICZ, K. (1978). Wokół genezy i tekstu „Z Tatr” Juliana Przybosia. „Profile”, nr 10.

KWIATKOWSKI, J. (1984). Przedmowa. W: J. Przyboś, Utwory poetyckie (oprac. R. Skręt), t. 1. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

MIŁOSZ, Cz. (2001). Traktat poetycki z moim komentarzem. Kraków: Wydawnictwo Literackie

OBREMSKI, K. (2011). Zamarła Turnia, siostry Skotnicówny i ekwiwalentyzowanie: „Z Tatr” Juliana Przybosia. „Pamiętnik Literacki”, CII, z. 2.

PRZYBOŚ, J. (1984). Utwory poetyckie. Zbiór (oprac. R. Skręt), t. 1-2. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

PRZYBOŚ, J. (2010), Chamuły poezji. W: D. Kozicka (wybór, wstęp, opracowanie) „Chamuły”, „gnidy”, „przemilczacze”… Antologia dwudziestowiecznego pamfletu polskiego. Kraków: TAIWPN UNIVERSITAS.

PRZYBOŚ, J. (1967). Uwaga! Sztuka dziecka (Na marginesie książki Suchodolskiego). W: Sens poetycki, t. I, wyd. drugie powiększone. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

PRZYBOŚ, J, PRZYBOŚ, U. (1970). Wiersze i obrazki. Warszawa: Czytelnik.

PRZYBOŚ, J. (1970). Zapiski bez daty. Warszawa: PIW.

SŁAWIŃSKI, J. (1965). Koncepcja języka poetyckiego Awangardy krakowskiej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

ŻUŁAWSKI, W. (1985). Sygnały ze skalnych ścian. – Tragedie tatrzańskie. – Wędrówki alpejskie – Skalne lato (wstęp G. Woysznis-Terlikowska). Warszawa: Nasza Księgarnia.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-12-19

How to Cite

1.
OBREMSKI, Krzysztof. Julian Przyboś’s Victory and The Defeat of Theory of Equivalence: A Professor of Middle School and a Pupil – a "Grey-haired Madcap" and a Daughter. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 19 December 2018, nr 4-5, s. 17–25. [accessed 25.3.2023]. DOI 10.12775/LL.4-5.2018.002.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 4-5 (2018): Literatura Ludowa

Section

Articles

License

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 236
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

equivalence, Julian Przyboś, the child
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop