Women's rebellion in traditional and contemporary Polish folk music
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.004Keywords
traditional music, contemporary folk music, folklore, anthropology of music, feminism, Oskar Kolberg, music and politicsAbstract
My assumption is that music can embody political views, organise the human understanding of society and the world, as well as become a political expression, that it has the power to create as well as change social orders. Music often becomes the political voice of the oppressed, whose voice cannot be heard otherwise. Music can be treated as a weapon, but also as a way of dealing with difficult reality. Moreover, I am deeply convinced that this combination of music and politics is a universal, timeless value. To prove this hypothesis, I analysed selected traditional lyrics taken from the ethnographic collections of Oskar Kolberg and contemporary Polish folk songs. They all share a common theme that I have identified as women’s rebellion. My aim is to show that certain feminist ideas connect contemporary actions of Polish women with the experiences of their female ancestors.References
Burszta, J. (1950). Wieś i karczma. Rola karczmy w życiu wsi pańszczyźnianej. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia wydawnicza.
Chór Czarownic (2017, 2 października). Chór Czarownic The Witches’ Choir - Twoja władza [plik wideo]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=UCYH3O_e9DI
Dahlig, P. (1987). Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
DeNora, T. (2000). Music in Everyday Life. Cambridge: Cambrigde University Press.
Dobrowolski, M., Szajkowski, M. (2011). Historie krwią pisane. Z Maciejem Szajkowskim rozmawia Mateusz Dobrowolski. Gadki z Chatki, 92/93. Pobrano z: http://gadki.lublin.pl/gadki/artykul.php?nr_art=1883
Gabinet Głosu (2020, 1 listopada). Pieśni Synchronizujące Cykle - Ruta (Wrocław, Rynek) [plik wideo]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=T5aW-1RgEOs
Grozdew-Kołacińska, W. (2014). Myśli i dzieło Oskara Kolberga jako inspiracja dla współczesnego etnomuzykologa. Lud, 98, 63-80.
Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Kraków: PWM.
Kizińska, K. (2012). Gender a kultury muzyczne – kulturoznawcze spojrzenie na badania etnomuzykologiczne i historyczne. Przegląd Kulturoznawczy, 15(4), 382-390. doi 10.4467/20843860PK.12.032.0995
Kolberg, O. (1962). Dzieła wszystkie: T. 2. Sandomierskie. Wrocław-Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Kolberg, O. (1963a). Dzieła wszystkie: T. 9. Wielkie Księstwo Poznańskie: Cz. 1. Wrocław-Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Kolberg, O. (1963b). Dzieła wszystkie: T. 25. Mazowsze: Cz. 2. Wrocław-Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Kolberg, O. (1963c). Dzieła wszystkie: T. 12. Wielkie Księstwo Poznańskie: Cz. 4. Wrocław-Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Kolberg, O. (1963d). Dzieła wszystkie: T.6. Krakowskie: Cz. 2. Wrocław-Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Kolberg, O. (1964). Dzieła wszystkie: T. 27. Mazowsze: Cz. 4. Wrocław-Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Kolberg, O. (1964a). Dzieła wszystkie: T. 28. Mazowsze: cz. 5. Wrocław-Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Kolberg, O. (1968). Dzieła wszystkie: T. 44. Góry i Podgórze: Cz. 1. Wrocław-Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Koskoff, E. (2014). A Feminist Ethnomusicology: Writings on Music and Gender. Chicago: University of Illinois Press.
Kowalski, P. (2004). O kulturze ludowej i tym, co z nią się robi. W: P. Kowalski, Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent spraw, poglądów i mistyfikacji (ss. 145-168). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kowalski, R. (2011, 18 sierpnia). PiS kontra R.U.T.A. [artykuł na portalu wyborcza.pl]. Pobrano z: https://wyborcza.pl/1,75398,10130910,PiS_kontra_R_U_T_A.html
Leszczyński, A. (2020). Ludowa historia Polski. Warszawa: WAB
Mahon, M. (2014). Music, Power, and Practice. Ethnomusicology, 58(2), 327-333.
doi.org/10.5406/ethnomusicology.58.2.0327
Małanicz-Przybylska, M. (2014). Góralskie muzyczki i muzykantki – kobiety w kulturze muzycznej współczesnego Skalnego Podhala. Lud, 98, 277-298.
Masny Jimmy (2020, 28 października). Fenomenalna interpretacja Bella Ciao na #StrajkKobiet [plik wideo]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=nRhr54r9GN4
Mędrzecki, W. (1995). Kobieta wiejska w Królestwie Polskim. Przełom XIX i XX wieku. W: A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i społeczeństwo na ziemiach polskich w XIX wieku. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Myśliwski, W. (2003). Kres kultury chłopskiej. Warszawa-Bochnia: Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza.
Nowak, T. (2016). Muzykantki w kulturze muzycznej wsi polskiej. Zarys problematyki. Etnomuzykologia Polska, 1, 44-48.
Orejuela, F., Shonekan, S. (2018). Black Lives Matter and Music: Protest, Intervention, Reflection. Bloomington: Indiana University Press.
O Samych Sukach (b.d.). Same Suki [strona internetowa]. Pobrano z: https://samesuki.pl/pl/o-samych-sukach/
Pobłocki, K. (2021). Chamstwo. Wołowiec: Czarne.
Pochwalone (b.d.). Antena krzyku [strona internetowa]. Pobrano z: http://www.antenakrzyku.pl/pl/sklep/pochwalone-czarny-war-cd/
Rauszer, M. (2020). Bękarty pańszczyzny. Warszawa: Wydawnictwo RM.
Small, Ch. (1999). Musicking – the meanings of performing and listening. A lecture. Music Education Research 1(1), 9-22. doi: 10.1080/1461380990010102
Stanisz, A. (2018). Antropologia dźwięku wobec protestów społecznych i politycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne, 46(1), 89–115. doi:10.4467/22999558.PE.17.005.8686
Stomma, L. (1986). Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Street, J. (2012). Music and Politics. Cambridge-Malden: Polity.
Szwed, P. (2020). Wk*****ny karnawał. Dwutygodnik.com. Strona kultury, 293(10). Pobrano z: https://www.dwutygodnik.com/artykul/9199-wkny-karnawal.html
Waniek, K. (b.d.), Siedem [wpis na blogu]. Pobrano z: http://aborcja.org/siedem/
Waszczyńska, K. (2014). Metody pracy, zasady i praktyka podziału regionalnego w monografiach Oskara Kolberga. Lud, 98, 17-40.
Wiechnik, O. (2014, 29 lipca). Same Suki – wiejska bojówka [artykuł w serwisie wysokieobcasy.pl]. Pobrano z: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,16372048,Same_Suki___wiejska_bojowka.html
Wiślicz, T. (2012). Wiejskie zaloty w Polsce XVII‒XVIII wieku. Sposoby doboru partnera seksualnego i kryteria atrakcyjności w środowisku chłopskim Rzeczypospolitej w okresie „przedetnograficznym”. Studia Historica Gedanensia, 3, 37-57.
Wiślicz, T. (2014). Dzieciobójstwo jako narzędzie polityki reprodukcyjnej w Rzeczypospolitej XVII–XVIII wieku. W: B. Popiołek, A. Chłosta–Sikorska, M. Gadocha (red.), W kręgu rodziny epok dawnych. Dzieciństwo (s. 141–151). Warszawa: DiG.
Wiślicz, T. (2017). Fabrykacja nierządnicy, czyli o ofiarach względnej swobody seksualnej na polskiej wsi przedrozbiorowej. Lud, 101, 129-148. doi.org/10.12775/lud101.2017.03
Dyskografia:
Kapela ze Wsi Warszawa (2001). Wiosna ludu [CD]. Orange World.
Kapela ze Wsi Warszawa (2004). Wykorzenienie [CD]. Jaro Medien.
Pochwalone (2013). Czarny war [CD]. Antena krzyku.
R.U.T.A. (2011). Gore – Pieśni buntu i niedoli XVI–XX wieku [CD]. Karrot Kommando.
R.U.T.A. (2012). Na uschod. Wolność albo śmierć [CD]. Karrot Kommando.
Same Suki (2013). Niewierne [CD]. Sonic Records.
Same Suki (2018). Ach mój Borze [CD]. Sonic Records.
Downloads
The publisher's shop:
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 501
Number of citations: 0