History written with songs: The uprising songs in the archives of Adolf Dygacz
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.003Keywords
uprising songs, Adolf Dygacz, archives, digitization, etnomusicologyAbstract
Digitization of nearly all songs from the archives of Adolf Dygacz is being realized in multiple stages. Presently, in 2021, it has gained special significance seeing as this year is the 100th anniversary of the Silesian Uprising. Songs about the uprisings constitute a notable part of his music collection. This article will analyze those particular type of songs collected by Adolf Dygacz which have not yet been published despite their undisputed value. Constituting witness accounts of people who experienced these events in person, they represent a local, bottom-up view of the history of the uprising, its reality, attitudes, and emotions. Therefore, this archive should never be dismissed or ignored.References
Bogusławski, E., Dygacz, A. (1972). Do bytomskich strzelców. Zbiór śląskich pieśni powstańczych dla młodzieży szkolnej w układzie na 1, 2 i 3 głosy z towarzyszeniem różnych instrumentów. Katowice: Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Bulla, K., Krajewska, A. (2020). Życie jako pieśń. Z teki profesora Adolfa Dygacza [katalog wystawy]. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
Domańska, E. (2014). Historia ratownicza. Teksty Drugie, 149(5), 12-26.
Dygacz, A. (1958). Śląskie pieśni powstańcze 1919-1921. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Dygacz, A. [ok. 1969]. Powstania i plebiscyt na Śląsku w świetle pieśni ludowej [Niepublikowany tekst wykładu]. Archiwum Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” (sygn. 120/133-143; 120/153), Chorzów.
Dygacz, A. (1970). Wkład Zagłębia Dąbrowskiego w samorodną pieśń okresu powstań i plebiscytu na Śląsku. Ziemia Będzińska, 3, 93-135.
Dygacz, A. (1996). Pieśni ludowe w powstaniu i plebiscycie na Górnym Śląsku. W: K. Wencel, M. Lubina (red.), Obraz powstań śląskich w sztuce. Katowice: Związek Górnośląski.
Dygacz, A. (1997). Pieśni powstańcze. Katowice: Górnośląska Oficyna Wydawnicza.
Dygacz, J. (2011). Pieśni dla dzieci i młodzieży ze zbiorów prof. Adolfa Dygacza. Koszęcin: Officina Silesia.
Eichhorn, J. (1921). Śpiewnik powstańczy. Katowice: Jan Eichhorn.
Erll, A. (2020). Kultura pamięci. Wprowadzenie (przeł. A. Teperek). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Hajduk-Nijakowska, J., Smolińska, T. (red.) (1989). Jak starka swego Zeflika na powstanie wysłała. Ludowe opowieści powstańcze. Katowice: Śląski Instytut Naukowy.
Krajewska, A. (2020). Folklor muzyczny jako lustro przemian Górnego Śląska [artykuł na portalu Meakultura]. Pobrano z: http://meakultura.pl/artykul/folklor-muzyczny-jako-lustro-przemian-gornego-slaska-2432
Krajewska, A. (red.) (w druku). Skończone powstanie, złożona już broń. Antologia pieśni powstańczej ze zbiorów Adolfa Dygacza. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
Pieśni (2020). Pieśni historyczne powstańcze i plebiscytowe: Cz. I [plansza na wystawie]. Życie jako pieśń. Z teki profesora Adolfa Dygacza [wystawa]. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
Simonides, D. (1972). Powstania śląskie we współczesnych opowiadaniach ludowych. Opole: Instytut Śląski.
Świerc, P. (1980). Śpiewnik śląskich pieśni powstańczych. Opole: Instytut Śląski.
White, H. (2014). Przeszłość praktyczna (przeł. J. Burzyński i in.). Kraków: Universitas.
Downloads
The publisher's shop:
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 550
Number of citations: 0