Naszyjnik z zębów rekina. Indiańska Oklahoma w opowieściach Eddie’go Chuculate’a
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4.2024.006Klíčová slova
literatura tubylczoamerykańska, pisarze z Oklahomy, Krikowie, CzirokeziAbstrakt
Cheyenne Madonna (2010), opowiadania Eddie’ego Chuculate’a, pisarza, w którego żyłach płynie krew Krików i Czirokezów, oraz jego autobiograficzna powieść This Indian Kid (2023), są z pozoru mocno osadzone w indiańskim świecie Oklahomy, Nowego Meksyku i Arizony. Nie są jednak peanem na cześć tubylczych wspólnot. Te praktycznie u Chuculate’a nie występują, jego indiańscy bohaterowie zamieszkują raczej małomiasteczkowy i podmiejski wariant amerykańskiego świata. Nie ma tu rozpamiętywania krzywd kolonizacji i zanurzania się w „tubylczą traumę”, rozterek dotyczących tożsamości indiańskich bohaterów, ich zawieszenia między światem rdzennych Amerykanów i białych. Chuculate pokazuje, że o współczesnych Indianach można opowiadać świeżym językiem, unikając balastu „historii”, „dziedzictwa” i „tradycji”. Jego znaki rozpoznawcze to ironia i dystans (choć zdarza się gorzka zaduma), a nie cierpienie, bohaterstwo i mitologizowanie przeszłości. Jeśli próbuje rozliczać się z przeszłością, to jest to przeszłość jego własnej rodziny, a nie tubylczego narodu, do którego należy. To właśnie próba zrozumienia relacji z najbliższymi osobami i przechowania o nich pamięci stanowi esencję dotychczasowej twórczości Chuculate’a, zakorzenionej w tradycjach zarówno indiańskiej, jak i amerykańskiej prozy. Chuculate jest przede wszystkim znakomitym, zajmującym opowiadaczem, który podtrzymuje świetne tradycje tubylczoamerykańskiej prozy z Oklahomy, by wspomnieć znanych u nas Navarre’a Scotta Momadaya i Brandona Hobsona.
Reference
Allen, P. G. (1983). The Woman Who Owned the Shadows. Spinsters/Aunt Luke.
Chuculate, E. (2020). Cheyenne Madonna. Black Sparrow Press.
Chuculate, E. (2023). This Indian Kid. A Native American Memoir. Scholastic Focus.
Cornell, S. (2000). Discovered Identities and American Indian Supratribalism. In P. Spickard, W. J. Burroughs (eds.), We Are a People. Narrative and Multiplicity in Constructing Ethnic Identity (pp. 98–123). Temple University Press.
Elliott, A. (2020). A Mind Spread Out On The Ground. Melville House.
Erdrich, L. (1998). Leki na miłość (tłum. M. Konikowska). PIW.
Fortunate Eagle, A. (2023). Pipestone (tłum. B. Hlebowicz). TIPI.
Furman, L. (ed.) (2007). O. Henry Prize Stories 2007. Knopf Doubleday.
Giago, T. (2008). 27 lutego. Dziwne święto w Pine Ridge. Tawacin, 81(1), 50–51.
Good, M. (2022). Pięcioro małych Indian (tłum. E. Janota). Sonia Draga.
Hlebowicz, B. (2004). Ludzie Mocnego Drzewa. Rozmowy z Odżibuejami z Bois Forte w Minnesocie (2002). Tawacin, 66(2), 31–33.
Hlebowicz, B. (2009). „Odnaleźć nasze prawdziwe ścieżki”. Nanticoke Lenni-Lenapowie i Oneidowie ze Wschodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych. DiG.
Hlebowicz, B. (2012). Why Care about Lënapei lixsëwakàn? Ethnography of the Lenape Language Loss. Journal on Ethnopolitics and Minority Issues in Europe, 11(1), 142–163.
Hlebowicz, B. (2019, 24 czerwca). Odyseja miejskich wojowników. Tygodnik Powszechny, 26, 71–74. https://www.tygodnikpowszechny.pl/odyseja-miejskich-wojownikow-159362
Hlebowicz, B. (2021a, 2 kwietnia). Okrutna melancholia Czirokezów. Tygodnik Powszechny, 15, 68–71. https://www.tygodnikpowszechny.pl/okrutna-melancholia-czirokezow-167042
Hlebowicz, B. (2021b, 30 sierpnia). Dobra wiadomość, zła wiadomość. Tygodnik Powszechny, 36, 82–84. https://www.tygodnikpowszechny.pl/dobra-wiadomosc-zla-wiadomosc-168849
Hlebowicz, B. (2023a, 25 kwietnia). Picerzy mulich pysków. Dzieciństwo w Georgii. Gazeta Wyborcza. Książki, 59(2), 97. https://wyborcza.pl/7,75517,29669518,picerzy-mulich-pyskow-dziecinstwo-w-georgii-w-autobiografii.html
Hlebowicz, B. (2023b, 5 maja). Metamfetamina w rezerwacie. Krytyka Polityczna. https://krytykapolityczna.pl/swiat/metamfetamina-w-rezerwacie-powiesci-indianskie
Hlebowicz, B. (2023c, 7 sierpnia). Indianie, zupełnie inna opowieść. Tygodnik Powszechny, 29, 78–81. https://www.tygodnikpowszechny.pl/indianie-zupelnie-inna-opowiesc-183941
Hlebowicz, B. (2024, 9 lutego). Dwanaście opowiadań Breece’a D’J Pancake’a. Dwanaście klejnotów. Gazeta Wyborcza. Książki, 64(1), 82. https://wyborcza.pl/7,75517,30675813,dwanascie-klejnotow.html
Hobson, B. (2021a). Tam, gdzie rozmawiają umarli (tłum. J. Westermark). Agora.
Hobson, B. (2021b). The Removed. Ecco.
HolyWhiteMountain, S. (2024). A Conversation with Louise Erdrich. The Paris Review. https://www.theparisreview.org/blog/2024/03/25/a-conversation-with-louise-erdrich
Kelley, D. (2009). Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku (tłum. B. Hlebowicz). PWN.
Momaday, N. S. (1969). The Way to Rainy Mountain. University of New Mexico Press.
Momaday, N. S. (1976). Dom utkany ze świtu (tłum. J. Milnikiel). Książka i Wiedza.
Mihesuah, D. (1996). American Indians. Stereotypes & Realities. Clarity.
Miles, T. (2005). Ties That Bind: The Story of an Afro-Cherokee Family in Slavery and Freedom. University of California Press.
Mroczkowska-Brand, K. (2017). Deportowani z życia. Nowe głosy w narracjach literackich i ich kolonialne konteksty. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Orange, T. (2019). Nigdzie indziej (tłum. T. Tesznar). Zysk i S-ka.
Saunt, C. (2005). Black, White, and Indian. Race and the Unmaking of an American Family. Oxford University Press.
Schubnell, M. (ed.) (1997). Conversations with N. Scott Momaday. University Press of Mississippi.
Smith, R. (2018, 6 March). How Native American Slaveholders Complicate the Trail of Tears Narrative. Smithsonian Magazine. https://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institution/how-native-american-slaveholders-complicate-trail-tears-narrative-180968339
Sturm, C. (2002). Blood Politics. Race, Culture, and Identity in the Cherokee Nation of Oklahoma. University of California Press.
Sundquist, Å. (2005). Ethnic Identity Problems in Native American and Saami Fiction: Differences in Frequency and Severity. European Review of Native American Studies, 19(2), 51–58.
Weiden, D. (2023). Zimowe kroniki (tłum. M. Maciołek). TIPI.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2025 Bartosz Hlebowicz

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 244
Number of citations: 0