Konteksty i kierunki XXI-wiecznych anglojęzycznych badań nad literacką fantastyką young adult prowadzonych z perspektywy feministycznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.3.2024.005Parole chiave
czwarta fala, fantastyka YA, feminizm, postfeminizm, posthumanizmAbstract
Celem artykułu jest przybliżenie anglojęzycznych badań nad literacką fantastyką YA prowadzonych z perspektywy feministycznej. Autorka zakłada, że literatura YA ma swój udział w kształtowaniu społeczno-kulturowych konstruktów dziewczęcości i kobiecości, krytyka feministyczna zaś pozwala opisać i zrewidować mechanizmy oraz przekonania fundujące to literackie oddziaływanie. Przegląd obejmuje badania XXI-wieczne, a więc nawiązujące do takich zjawisk i koncepcji z zakresu feminizmu oraz literatury fantastycznej dla młodych dorosłych, które są stosunkowo nowe lub zyskały na znaczeniu w ostatnich dwóch dekadach. Jako że fantastyka stanowi element pejzażu współczesnej kultury popularnej, prezentacja badań rozpoczyna się od zrekapitulowania kilku refleksji na temat tej ostatniej. Następnie w ramach kontekstu dla kolejnej części zarysowano tendencje w anglojęzycznych badaniach feministycznych nad literaturą dla młodych ludzi. Wreszcie zaprezentowano kierunki rozważań nad literacką fantastyką YA prowadzonych z perspektywy feministycznej, obejmujące: postfeminizm, czwartą falę feminizmu oraz feminizm posthumanistyczny. Cechą charakterystyczną dla omówionych badań okazało się rozpatrywanie fantastyki YA jako diagnozy rzeczywistości oraz poszukiwanie z jednej strony misyjnego charakteru utworów, z drugiej zaś ich szkodliwych społecznie aspektów.
Riferimenti bibliografici
Adriaens, F., Van Bauwel, S. (2014). Sex and the city: A postfeminist point of view? Or how popular culture functions as a channel for feminist discourses. Journal of Popular Culture, 47(1), 174–195.
Alkestrand, M. (2023). Breeders, rebels, and warriors: The oppression of adolescent mothers in the young adult dystopias The Lone City Trilogy and Gather the Daughters. In E. Spencer, J. Dillon Craig (eds.), Family in Children’s and Young Adult Literature (pp. 235–246). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003269663-23
Bajac-Carter, M., Jones, N., Batchelor, B. (eds.) (2014). Heroines of Comic Books and Literature: Portrayals in Popular Culture. Rowman & Littlefield Publishers.
Baxley, T. P., Boston, G. H. (2014). (In)Visible Presence: Feminist Counter-narratives of Young Adult Literature by Women of Color. Sense Publishers.
Bednarek, M. (2021). Kopciuszki dla młodzieży. O rewritingach motywu ATU 510A w literaturze young adult. Dzieciństwo. Literatura i kultura, 3(2), 11–34. https://doi.org/10.32798/dlk.840
Borowik, S. (2017). Literatura dla dzieci i młodzieży a gender (wybrane przykłady). W: K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (t. 5, s. 120–133). Wydawnictwo UŚ.
Braidotti, R. (2017). Four theses of posthuman feminism. In R. Grusin (ed.), Anthropocene Feminism (pp. 21–48). University of Minnesota Press.
Braidotti, R. (2022). Posthuman Feminism. Polity Press.
Brown, H. (2019). Postfeminist re-essentialism in The Hunger Games and The Selection trilogies. Women’s Studies, 48(7), 735–754. https://doi.org/10.1080/00497878.2019.1665044
Brown, J. A. (2015). Beyond Bombshells: The New Action Heroine in Popular Culture. University Press of Mississippi.
Bullen, E., Toffoletti, K., Parsons, L. (2011). Doing what your big sister does: Sex, postfeminism and the YA chick lit series. Gender and Education, 23(4), 497–511. https://doi.org/10.1080/09540253.2010.499852
Butler, J. (2013). For White girls only? Postfeminism and the politics of inclusion. Feminist Formations, 25(1), 35–58.
Całek, A. (2021). Pokolenie Z – próba diagnozy. Zeszyty Prasoznawcze, 64(1), 105–108.
Całek, A., Olkusz, K., Korczak, A., Skowera, M. (2017). Ta dziwna instytucja zwana fantastyką młodzieżową. O polskich i zachodnich badaniach nad fantastyką młodzieżową rozmawiają Anita Całek, Ksenia Olkusz, Aleksandra Korczak i Maciej Skowera. Creatio Fantastica, 1(56), 115–125.
Cart, M. (2016). Young adult literature: The state of a restless art. SLIS Connecting, 5(1), 47–65. https://doi.org/10.18785/slis.0501.07
Cart, M. (2022). Young Adult Literature: From Romance to Realism. ALA Neal-Schuman.
Chamberlain, P. (2017). The Feminist Fourth Wave: Affective Temporality. Palgrave Macmillan.
Childs, A. M. M. (2014). The incompatibility of female friendships and rebellion. In S. K. Day, M. A. Green-Barteet, A. L. Montz (eds.), Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction(pp. 187–201). Ashgate Publishing.
Cieśliński, S. (2016). Katniss Everdeen, dziewczyna, która igra z ogniem. W: K. Jewtuch,nK. Kowalczyk, J. Płoszaj (red.), Kobieca strona popkultury (s. 13–32). Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”.
Cochrane, K. (2013). All the Rebel Women: The Rise of the Fourth Wave of Feminism. Guardian Books.
Coste, J. (2020). New heroines in old skins: Fairy tale revisions in young adult dystopian literature. In R. Fitzsimmons, C. Alane Wilson (eds.), Beyond the Blockbusters: Themes and Trends in Contemporary Young Adult Fiction. University Press of Mississippi.
Curry, A. (2013). Environmental Crisis in Young Adult Fiction: A Poetics of Earth. Palgrave Macmillan.
Day, S. K. (2014). Docile bodies, dangerous bodies: Sexual awakening and social resistance in young adult dystopian novels. In S. K. Day, M. A. Green-Barteet, A. L. Montz (eds.), Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction (pp. 75–92). Ashgate Publishing.
Day, S. K., Green-Barteet, M. A., Montz, A. L. (2014). Introduction. In S. K. Day, M. A. Green-Barteet, A. L. Montz (eds.), Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction (pp. 75–92).Ashgate Publishing.
Dean J., Aune, K. (2015). Feminism resurgent? Mapping contemporary feminist activisms in Europe. Social Movement Studies, 14(4), 375–395. https://doi.org/10.1080/14742837.2015.1077112
Deininger, M. (2023). Young adult fiction and ecofeminism. In D. A. Vakoch (ed.), The Routledge Handbook of Ecofeminism and Literature (pp. 448–457). Routledge.
Dosekun, S. (2015). For Western girls only? Feminist Media Studies, 15(6), 960–975. https://doi.org/10.1080/14680777.2015.1062991
Evans, E., Chamberlain, P. (2015). Critical waves: Exploring feminist identity, discourse and praxis in Western feminism. Social Movement Studies, 14(4), 396–409. https://doi.org/10.1080/14742837.2014.964199
Falcon, H., Covington, K. (2023, May 15). Young Readers Struggling with ‘Reality Overload’: Drive Surging Sales of Sci-Fi and Fantasy Books. MindSiteNews. https://mindsitenews.org/2023/05/15/young-readers-struggling-with-reality-overload-drive-surging-sales-of-sci-fiand-fantasy-books-experts-say
Flanagan, V. (2010). Gender studies. In D. Rudd (ed.), The Routledge Companion to Children’s Literature. Routledge.
Flanagan, V. (2014). Technology and Identity in Young Adult Fiction: The Posthuman Subject. Palgrave Macmillan.
Flys Junquera, C. (2018). Wolves, singing trees, and replicants: Ecofeminist readings of contemporary Spanish novels. In D. A. Vakoch, S. Mickey (eds.), Literature and Ecofeminism: Intersectional and International Voices (pp. 140–157). Routledge.
Frankel, V. E. (ed.) (2019a). Fourth Wave Feminism in Science Fiction and Fantasy (vol. 1: Essays on Film Representations, 2012–2019). McFarland.
Frankel, V. E. (ed.) (2019b). Fourth Wave Feminism in Science Fiction and Fantasy (vol. 2: Essays on Television Representations, 2013–2019). McFarland.
Gerhards, L. (2022). Postfeminism and Contemporary Vampire Romance: Representations of Gender and Sexuality in Film and Television. Bloomsbury Academic.
Gogoi, R. R. (2022–2023). Women, magic, and environment: An eco feminist reading of Rachel Griffin’s The Nature of Witches. Srotaswini: UGC Care Listed Journal, 6, 95–108.
Graban‑Pomirska, M. (2006). Szkoła narzeczonych. O powieści dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Green-Barteet, M. A. (2014). “I’m beginning to know who I am”: The rebellious subjectivities of Katniss Everdeen and Tris Prior. In S. K. Day, M. A. Green-Barteet, A. L. Montz (eds.), Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction (pp. 1–14). Ashgate Publishing.
Insenga, A. S. (2018). Once upon a cyborg: Cinder as posthuman fairytale. In A. Tarr, D. R. White (eds.), Posthumanism in Young Adult Fiction (pp. 55–74). University Press of Mississippi.
Jędrych, K. (2017). Portret dziewczynki, dziewczyny i kobiety w powieściach Marii Krüger. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kaniewska, B. (2015). Alicja i inne… O niegrzecznych bohaterkach literatury dziecięcej. W: J. Grądziel-Wójcik, A. Kwiatkowska, L. Marzec (red.), Twórczość niepozorna. Szkice o literaturze (s. 204–218). Wydawnictwo Pasaże.
Kinser, A. E. (2004). Negotiating spaces for/through third-wave feminism. NWSA Journal, 16(3), 124–153.
Kocznur, A. (2022). Słowiański cykl Żniwiarz Pauliny Hendel. Gender i genologia. Polonistyka. Innowacje, 16, 55–66. https://doi.org/10.14746/pi.2022.16.5
Kostecka, W. (2018). Dziwne, niesamowite, potworne. Bohaterki postmodernistycznych baśni Neila Gaimana. W: W. Kostecka, A. Mik, A. Skowera (red.), Łapacz snów. Studia o twórczości Neila Gaimana (s. 159–179). Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Kostecka, W. (2019). Nowe wcielenia kobiecości? Atrybuty bohaterek współczesnej fantastyki dziecięcej i młodzieżowej. Prolegomena. W: A. Mik, M. Niewieczerzał, E. Rąbkowska, G. Leszczyński (red.), O czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej (s. 107–131). Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Kostecka, W. (2022). Postfeminizm jako perspektywa rozważań nad kulturą popularną – propozycja metody badań literackiej fantastyki dla młodych dorosłych. Filoteknos, 12, 217–243. https://doi.org/10.23817/filotek.12-14
Kostecka, W. (2023). Fizyczne i społeczno-kulturowe rany bohaterek współczesnej fantastyki młodzieżowej w świetle feminizmu korporalnego. Er(r)go. Teoria – literatura – kultura, 46, 113–130. https://doi.org/10.31261/errgo.13419
Lasoń-Kochańska, G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej.
Little, E. (2023). Excusing coercive control in popular young adult fantasy texts. Papers: Explorations into Children’s Literature, 27(1), 1–20. https://doi.org/10.21153/pecl2023vol27no1art1630
Marciniak, S. (2021). Zmiany i perspektywy rozwoju polskiego rynku literatury dla młodzieży. Toruńskie Studia Bibliologiczne, 2, 125–156.
Matich, M., Ashman, R., Parsons, E. (2019). #freethenipple – digital activism and embodiment in the contemporary feminist movement. Consumption Markets & Culture, 22(4), 337–362. https://doi.org/10.1080/10253866.2018.1512240
Matlock, M. (2018). “Those maps would have to change”: Remapping the borderlines of the posthuman body in Leigh Bardugo’s Grisha Trilogy. In A. Tarr, D. R. White (eds.), Posthumanism in Young Adult Fiction (pp. 97–116). University Press of Mississippi.
McDermott, C. (2022). Feel-Bad Postfeminism: Impasse, Resilience and Female Subjectivity in Popular Culture. Bloomsbury Academic.
McDonough, M., Wagner, K. A. (2014). Rebellious natures: The role of nature in young adult dystopian female protagonists’ awakenings and agency. In S. K. Day, M. A. Green-Barteet, A. L. Montz (eds.), Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction (pp. 157–170). Ashgate Publishing.
McRobbie, A. (2007). Post-feminism and popular culture: Bridget Jones and the new gender regime. In D. Negra, Y. Tasker (eds.), Interrogating postfeminism: Gender and the politics of popular culture (pp. 27–39). Duke University Press.
Mikinka, A. E. (2021). Wiedźmy, wojowniczki, opiekunki – bohaterki polskiej „fantastyki słowiańskiej”. Studia de Cultura, 3, 114–127. https://doi.org/10.24917/20837275.13.3.9
Montz, A. L. (2014). Rebels in dresses: Distractions of competitive girlhood in young adult dystopian fiction. In S. K. Day, M. A. Green-Barteet, A. L. Montz (eds.), Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction (pp. 107–121). Ashgate Publishing.
Mukherjea, A. (2011). My vampire boyfriend: Postfeminism, “perfect” masculinity, and the contemporary appeal of paranormal romance. Studies in Popular Culture, 33(2).
Munro, E. (2013). Feminism: A fourth wave? Political Insight, 4(2), 22–25. https://doi.org/10.1111/2041-9066.12021
Negra, D., Tasker, Y. (2007). Introduction: Feminist politics and postfeminist culture. In D. Negra, Y. Tasker (eds.), Interrogating Postfeminism: Gender and the Politics of Popular Culture (pp. 1–26). Duke University Press.
Nikolajeva, M. (2010). Power, Voice and Subjectivity in Literature for Young Readers. Routledge.
Nilson, M. (2023). Resisting motherhood: Reproduction in young adult dystopian fiction. In B. J. Farstad (ed.), Populating the Future: Families and Reproduction in Speculative Fiction (pp. 111–132). Gävle University Press.
Phillips, L. (2023). Female Heroes in Young Adult Fantasy Fiction: Reframing Myths of Adolescent Girlhood. Bloomsbury Academic.
Pigoń, A. (2019). Młodość, miłość, feminizm – czyli o kobietach w Jeżycjadzie Małgorzaty Musierowicz. Prolegomena. Filoteknos, 9, 357–377. https://doi.org/10.23817/filotek.9-25
Pomerantz, S., Raby, R. (2015). Reading smart girls: Post-nerds in post-feminist popular culture. In C. Bradford, M. Reimer (eds.), Girls, Texts, Cultures (pp. 287–311). Wilfrid Laurier University Press.
Price, M. (2023). [Dear young and future feminists]. Fourth Wave: Feminist Magazine, 1, 31.
Rivers, N. (2017). Postfeminism(s) and the Arrival of the Fourth Wave: Turning Tides. Palgrave Macmillan.
Robinson, N. (2011). Bella and her beasty choices. In A. Kerchy (ed.), Postmodern Reinterpretations of Fairy Tales (pp. 222–237). Edwin Mellen Press.
Rynkiewicz, B. (2013). Pomiędzy biernością a buntem. Literackie wizerunki współczesnych dziewczyn w prozie polskiej po roku 1989. Oficyna Wydawnicza Atut.
Sawyer Fritz, S. (2014). Girl power and girl activism in the fiction of Suzanne Collins, Scott Westerfeld, and Moira Young. In S. K. Day, M. A. Green-Barteet, A. L. Montz (eds.), Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction (pp. 17–31). Ashgate Publishing.
Seelinger Trites, R. (1997). Waking Sleeping Beauty: Feminist Voices in Children’s Novels. University of Iowa Press.
Seelinger Trites, R. (2018). Twenty-First-Century Feminisms in Children’s and Adolescent Literature. University Press of Mississippi.
Šnircová, S. (2018). Girlhood in postfeminist spaces: Neoliberalism, girl power and the postfeminist subject in coming-of-age narratives. In V. Lopičić, B. Mišić Ilić (red.), Jezik, književnost, prostor. Tematski zbornik radova (s. 47–56). Univerzitet u Nišu.
Steinhoff, H., Siebert, M. V. (2011). The female body revamped: Beauty, monstrosity and body transformation in the Twilight saga. Kultur und Geschlecht, 8, 1–19, https://kulturundgeschlecht. blogs.ruhr-uni-bochum.de/wp-content/uploads/2015/08/Steinhoff-Siebert_Female_Body_Revamped.pdf
Taylor, A. (2011). ‘The urge towards love is an urge towards (un)death’: Romance, masochistic desire and postfeminism in the Twilight novels. International Journal of Cultural Studies, 15(1), 31–46. https://doi.org/10.1177/1367877911399204
Trier-Bieniek, A. (2015). Introduction. In A. Trier-Bieniek (ed.), Feminist Theory and Pop Culture (pp. XIII–XVI). Sense Publisher.
Varghese, N., Kumar, N. (2022). Feminism in advertising: Irony or revolution? A critical review of femvertising. Feminist Media Studies, 22(2), 441–459. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1825510
Wawryk, J. (2021). Od baśniowej księżniczki do młodej kobiety, czyli nie taka mała syrenka w Świecie obok świata Liz Braswell. Dzieciństwo. Literatura i kultura, 3(2), 35–59. https://doi.org/10.32798/dlk.841
Wilkie-Stibbs, Ch. (2002). The Feminine Subject in Children’s Literature. Routledge.
Wójcik‑Dudek, M. (2008). Czytająca dziewczyna. O przemianach współczesnej powieści dla dziewcząt. W: K. Heska‑Kwaśniewicz (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980) (s. 59–78). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wright, K. (2016). The New Heroines: Female Embodiment and Technology in 21st-Century Popular Culture. Praeger.
Younger, B. (2009). Learning Curves: Body Image and Female Sexuality in Young Adult Literature. The Scarecrow Press.
Zabrzewska, A. (2019a). Gender w literaturze dla dzieci. Feministyczna metodologia. Ciało, głos, opowieść. AVANT, 11(3), 133–150. https://doi.org/10.26913/avant.2020.03.06
Zabrzewska, A. (2019b). O ciałach, które się stają. Feminizm materialny w literaturze dla dzieci i młodzieży. Dzieciństwo. Literatura i kultura, 1(1), 259–272. https://doi.org/10.32798/dlk.17
Zasacka, Z. (2020). Czytelnictwo młodzieży szkolnej 2017. Rocznik Biblioteki Narodowej, 51, 11–22. https://doi.org/10.36155/RBN.51.00001
Zielińska-Dao Quy, E. (2023, 15 września). Czy to dobrze, że nastolatkowie dużo czytają, skoro czytają „Rodzinę Monet”? Wolna Sobota. https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30183388,czy-to-dobrze-ze-nastolatkowie-duzo-czytaja-skoro-czytaja.html
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 60
Number of citations: 0