What is the Colour of a Witch? Colour Images of Witches in the Animated Films of the Walt Disney Company
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4.2022.004Keywords
colour symbolism, witch, animated film, Walt DisneyAbstract
The article discusses the characters of witches in Walt Disney’s animated films (Snow White and the Seven Dwarfs, Sleeping Beauty, The Sword in the Stone, The Little Mermaid, The Little Mermaid 2: Return to the Sea). The author analyses the colours in the appearance, surroundings and actions of the characters, describing them with the term “colour image”. Then, she discusses the meanings of the colours revealed in the images of witches (black, purple, green and red), taking into account their symbolic and emotional connotations. At the end of the article, the author considers how the colours present in the images of witches influence the perception and interpretation of their characters.
References
Aumont, J., Marie, M. (2013). Analiza filmu (przeł. M. Zawadzka). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bell, E. (1995). Somatexts at the Disney Shop. Constructing the Pentimentos of Women’s Animated Bodies. In E. Bell, L. Haas, L. Sells (eds.), From Mouse to Mermaid. The Politics of Film, Gender, and Culture (p. 107–124). Indiana University Press.
Bellantoni, P. (2010). Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie (przeł. M. Dańczyszyn). Wydawnictwo Wojciech Marzec.
Bettelheim, B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (przeł. D. Danek). Agencja Wydawnicza Jacek Santorski, W.A.B.
Byrne, E., McQuillan, M. (1999). Deconstructing Disney. Pluto Press.
Chollet, M. (2019). Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet (przeł. S. Królak). Wydawnictwo Karakter.
Ciciak, A. (2003). Od „Królewny Śnieżki” do „Shreka”. Ewolucja filmowej baśni. W: U. Chęcińska (red.), Barwy świata baśni (s. 373–382). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Evans, G. (2019). Historia kolorów. Tajemniczy świat barw (przeł. W. Jeżewski). Wydawnictwo Bellona.
Gross, R. (1990). Dlaczego czerwień jest barwą miłości (przeł. A. Porębska). Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Helman, A. (1981). O dziele filmowym. Wydawnictwo Literackie.
Jaruševičiūtė, G. (n.d.). 50 Of The Funniest Disney Jokes Ever. Boredpanda. Retrieved December 1, 2022, from https://www.boredpanda.com/funny-disney-memes/
Kopaliński, W. (2006a). Słownik mitów i tradycji kultury. Oficyna Wydawnicza Rytm.
Kopaliński, W. (2006b). Słownik symboli. Oficyna Wydawnicza Rytm.
Kowalczyk, K. (2016). Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru „Kinder- und Hausmärchen” Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej. Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Lasoń-Kochańska, G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Akademia Pomorska w Słupsku.
Levack, B. (2009). Polowanie na czarownice w Europie wczesnonowożytnej (przeł. E. Rutkowski). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Ługowska, J. (1988). Bajka w literaturze dziecięcej. Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
Musiałowska, E. (2005). Budowanie wizerunku przez symbole. W: B. Ociepka (red.), Kształtowanie wizerunku (s. 55–73). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Niesporek-Szamburska, B. (2013). Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Oesterreicher-Mollwo, M. (1992). Leksykon symboli (przeł. J. Prokopiuk). ROK Corporation SA.
Popek, S. (2012). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
PWN. (b.d.). Wizerunek. W: Słownik języka polskiego PWN [wersja internetowa]. Pobrano 01.12.2022 z: http://sjp.pwn.pl/slowniki/wizerunek.html
Rozmysł, M. (2017). Ballady, romantyzm i czarownice. W: A. Anczyk, J. Doroszewska, K. Hess (red.), Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu (s. 105–111). Wydawnictwo Sacrum.
Rzepińska, M. (1973). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Wydawnictwo Literackie.
Sitkiewicz, P. (2011). Między tradycją i nowym Hollywood. Ewolucja pełnometrażowej animacji dla dzieci. W: G. Leszczyński (red.), Sztuka dla dziecka. Tradycja we współczesności (s. 197–211). Centrum Sztuki Dziecka.
Skorupska-Raczyńska, E. (2003). Barwy w językowej kreacji świata baśni. W: U. Chęcińska (red.), Barwy świata baśni (s. 83–96). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Wróblewska, V. (b.d.). Czarownica. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej [wersja internetowa]. Pobrano 01.12.2022 z: https://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/haslo/?id=43
FILMS
Geronimi, C. (Director) (1959). Sleeping Beauty [Śpiąca Królewna] [Film]. Walt Disney Productions.
Greno, N., Howard, B. (Directors) (2010). Tangled [Zaplątani] [Film]. Walt Disney Animation Studios.
Hand, D. (Director) (1937). Snow White and the Seven Dwarfs [Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków] [Film]. Walt Disney Productions.
Musker, J., Clements, R. (Directors) (1989). The Little Mermaid [Mała syrenka] [Film]. Walt Disney Pictures.
Kammerud, J., Smith, B. (Directors) (2000). The Little Mermaid II: Return to the Sea [Mała syrenka 2: Powrót do morza] [Film]. Disney Television Animation.
Reitherman, W. (Director) (1963). The Sword in the Stone [Miecz w kamieniu] [Film]. Walt Disney Productions.
Stromberg, R. (Director) (2014). Maleficent [Czarownica] [Film]. Walt Disney Pictures.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 1319
Number of citations: 0