Jaki kolor ma wiedźma? Wizerunki kolorystyczne czarownic w filmach animowanych wytwórni Walta Disneya
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4.2022.004Słowa kluczowe
symbolika barw, czarownica, film animowany, Walt DisneyAbstrakt
Artykuł omawia postacie czarownic występujące w animowanych filmach produkcji Walta Disneya (Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, Śpiąca Królewna, Miecz w kamieniu, Mała syrenka, Mała syrenka 2: Powrót do morza). Autorka poddaje analizie barwy występujące w wyglądzie, otoczeniu i czynnościach bohaterek, określając je „wizerunkiem kolorystycznym”. Następnie omawia znaczenia przypisanych czarownicom kolorów (czerni, fioletu, zieleni i czerwieni) z uwzględnieniem ich konotacji symbolicznych i emocjonalnych. W końcowej części artykułu autorka rozważa, jak obecne w wizerunkach czarownic kolory wpływają na odbiór i interpretację ich postaci.
Bibliografia
Aumont, J., Marie, M. (2013). Analiza filmu (przeł. M. Zawadzka). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bell, E. (1995). Somatexts at the Disney Shop. Constructing the Pentimentos of Women’s Animated Bodies. In E. Bell, L. Haas, L. Sells (eds.), From Mouse to Mermaid. The Politics of Film, Gender, and Culture (p. 107–124). Indiana University Press.
Bellantoni, P. (2010). Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie (przeł. M. Dańczyszyn). Wydawnictwo Wojciech Marzec.
Bettelheim, B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (przeł. D. Danek). Agencja Wydawnicza Jacek Santorski, W.A.B.
Byrne, E., McQuillan, M. (1999). Deconstructing Disney. Pluto Press.
Chollet, M. (2019). Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet (przeł. S. Królak). Wydawnictwo Karakter.
Ciciak, A. (2003). Od „Królewny Śnieżki” do „Shreka”. Ewolucja filmowej baśni. W: U. Chęcińska (red.), Barwy świata baśni (s. 373–382). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Evans, G. (2019). Historia kolorów. Tajemniczy świat barw (przeł. W. Jeżewski). Wydawnictwo Bellona.
Gross, R. (1990). Dlaczego czerwień jest barwą miłości (przeł. A. Porębska). Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Helman, A. (1981). O dziele filmowym. Wydawnictwo Literackie.
Jaruševičiūtė, G. (n.d.). 50 Of The Funniest Disney Jokes Ever. Boredpanda. Retrieved December 1, 2022, from https://www.boredpanda.com/funny-disney-memes/
Kopaliński, W. (2006a). Słownik mitów i tradycji kultury. Oficyna Wydawnicza Rytm.
Kopaliński, W. (2006b). Słownik symboli. Oficyna Wydawnicza Rytm.
Kowalczyk, K. (2016). Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru „Kinder- und Hausmärchen” Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej. Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Lasoń-Kochańska, G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Akademia Pomorska w Słupsku.
Levack, B. (2009). Polowanie na czarownice w Europie wczesnonowożytnej (przeł. E. Rutkowski). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Ługowska, J. (1988). Bajka w literaturze dziecięcej. Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
Musiałowska, E. (2005). Budowanie wizerunku przez symbole. W: B. Ociepka (red.), Kształtowanie wizerunku (s. 55–73). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Niesporek-Szamburska, B. (2013). Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Oesterreicher-Mollwo, M. (1992). Leksykon symboli (przeł. J. Prokopiuk). ROK Corporation SA.
Popek, S. (2012). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
PWN. (b.d.). Wizerunek. W: Słownik języka polskiego PWN [wersja internetowa]. Pobrano 01.12.2022 z: http://sjp.pwn.pl/slowniki/wizerunek.html
Rozmysł, M. (2017). Ballady, romantyzm i czarownice. W: A. Anczyk, J. Doroszewska, K. Hess (red.), Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu (s. 105–111). Wydawnictwo Sacrum.
Rzepińska, M. (1973). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Wydawnictwo Literackie.
Sitkiewicz, P. (2011). Między tradycją i nowym Hollywood. Ewolucja pełnometrażowej animacji dla dzieci. W: G. Leszczyński (red.), Sztuka dla dziecka. Tradycja we współczesności (s. 197–211). Centrum Sztuki Dziecka.
Skorupska-Raczyńska, E. (2003). Barwy w językowej kreacji świata baśni. W: U. Chęcińska (red.), Barwy świata baśni (s. 83–96). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Wróblewska, V. (b.d.). Czarownica. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej [wersja internetowa]. Pobrano 01.12.2022 z: https://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/haslo/?id=43
FILMS
Geronimi, C. (Director) (1959). Sleeping Beauty [Śpiąca Królewna] [Film]. Walt Disney Productions.
Greno, N., Howard, B. (Directors) (2010). Tangled [Zaplątani] [Film]. Walt Disney Animation Studios.
Hand, D. (Director) (1937). Snow White and the Seven Dwarfs [Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków] [Film]. Walt Disney Productions.
Musker, J., Clements, R. (Directors) (1989). The Little Mermaid [Mała syrenka] [Film]. Walt Disney Pictures.
Kammerud, J., Smith, B. (Directors) (2000). The Little Mermaid II: Return to the Sea [Mała syrenka 2: Powrót do morza] [Film]. Disney Television Animation.
Reitherman, W. (Director) (1963). The Sword in the Stone [Miecz w kamieniu] [Film]. Walt Disney Productions.
Stromberg, R. (Director) (2014). Maleficent [Czarownica] [Film]. Walt Disney Pictures.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1723
Liczba cytowań: 0