Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Dla Recenzentów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Journal of Positive Management

Cooperation of higher education institutions with environment. Selected issues on measurement of HEIs' third stream activities
  • Strona domowa
  • /
  • Cooperation of higher education institutions with environment. Selected issues on measurement of HEIs' third stream activities
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 8 Nr 3 (2017) /
  4. Articles

Cooperation of higher education institutions with environment. Selected issues on measurement of HEIs' third stream activities

Autor

  • Agnieszka Piotrowska-Piątek Kielce University of Technology

DOI:

https://doi.org/10.12775/JPM.2017.121

Słowa kluczowe

higher education institutions (HEIs), third mission, cooperation of HEIs with environment, index

Abstrakt

Purpose: This article discusses cooperation of Polish higher education institutions (HEIs) with their environment and offers a way of measuring these activities. The concept and scope of the third stream are discussed and selected model and indicators of measuring HEIs’ activities in this field are presented. The Author suggests Indicator of Cooperation with Environment (ICE) in order to measure levels of HEIs’ interaction with the world around them.
Methodology: The article draws on relevant literature both from Poland and abroad. In order to verify the proposed ICE indicator empirically, a survey was carried out among 100 heads of Polish HEIs. The results of the survey were analysed by using tools of descriptive statistics, and presented according to HEI types.
Findings: The results show correlation between the ICE level and HEI type. The highest level of ICE is observed in public academic HEIs, which makes them stand out as a group as against the other types of HEIs. A signifi cantly lower level of ICE is identified in the case of state vocational HEIs and private HEIs, which makes them a homogeneous group in terms of ICE.
Originality: As can be seen in the literature, the issue of how to measure HEIs’ third stream is rarely raised at a conceptual level and, consequently, in empirical research. The ICE indicator proposed in this article is based on simple indicators which are easy to operationalise and which reflect activities involving teaching, research, academic entrepreneurship as well as HEI management. Validation has confirmed that ICE is effective in achieving the intended measurement goals.

Bibliografia

Babbie, E. (2004), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.

Błażejowski, J. (2013), „Misja i posłannictwo polskich szkół wyższych na progu XXI wieku”, in: Woźnicki, J. (Ed.), Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku, Wydawnictwo Instytutu Wiedzy i Fundacji Rektorów Polskich, Warszawa, pp. 21 – 24.

Buczek, J., Modrzyński, P. (2015), The third mission of Polish universities: Theory and practice, 2015 PRADEC Conference Proceedings, Vol. 3, No. 1, pp. 86 – 97.

Dyrtkowski, K., Popek, M. (2013), „Uwagi o przedsiębiorczości uczelni w modelu uniwersytetu III generacji”, in: Burawski, D. (Ed.), Uniwersytet Trzeciej Generacji. Stan i perspektywy rozwoju, Poznań, pp. 181 – 190.

George, G., Jain, S., Maltarich, M.A. (2005), Academics or Entrepreneurs? Entrepreneurial Identity and Invention Disclosure Behavior of University Scientists, available at: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.799277 (accessed 27 April 2017).

European Union, Council conclusions on the modernisation of higher education, Official Journal of European Union, 2011/C 372/09.

Kożuch, B., Przygodzka, R. (2011), „Zmiany zachowań organizacyjnych pod wpływem oczekiwań interesariuszy uczelni akademickich”, in: Wawak, T. (Ed.), Wyzwania zarządzania jakością w szkołach wyższych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, pp. 49 – 63.

Kwiek, M. (2015), Uniwersytet w dobie przemian, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwiek, M. (2012), „The Growing Complexity of the Academic Enterprise in Europe: A Panoramic View”, in:

Kwiek M., Kurkiewicz A. (Eds.), The Modernisation of European Universities. Cross-National Academic Perspectives, Peter Lang, Frankfurt am Main, pp. 27 – 60.

Leja, K. (2013), Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania, WoltersKluwer, Warszawa.

Molas-Gallart, J., Salter, A., Patel, P., Scott, A., Duran, X. (2002), Measuring Third Stream Activities. Final Report to the Russell Group of Universities, SPRU, University of Sussex.

Piotrowska-Piątek, A., (2015), „Aktywność szkół wyższych na rzecz społeczności lokalnych – dyskusja wokół pojęcia trzeciej misji”, Optimum. Studia Ekonomiczne, 6, pp. 99 – 109.

Sutz, J. (1997), „The New Role of the University in The Productive Sector” in: Etzkowitz, H., Leydesdorff, L. (Eds.), Universities and the Global Knowledge Economy. A Triple Helix of University – Industry-Government Relations, Pinter, London and Washington, pp. 11 – 20.

Zomer, A., Benneworth, P. (2011), „The Rise of the University`s Third Mission”, in: Enders, J., de Boer, H., Westerheijden, D. (Eds.), Reform of Higher Education in Europe, Sense Publishers, Rotterdam – Boston-Taipei, pp. 81 – 102.

Journal of Positive Management

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-06-05

Jak cytować

1.
PIOTROWSKA-PIĄTEK, Agnieszka. Cooperation of higher education institutions with environment. Selected issues on measurement of HEIs’ third stream activities. Journal of Positive Management [online]. 5 czerwiec 2018, T. 8, nr 3, s. 3–15. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/JPM.2017.121.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 8 Nr 3 (2017)

Dział

Articles

Licencja

Copyright

Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.

Plagiarism and ghostwriting

In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:

1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.

2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).

3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.

4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 548
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

higher education institutions (HEIs), third mission, cooperation of HEIs with environment, index
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa