Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Dla Recenzentów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Journal of Positive Management

NEWS IN THE IT OUTSOURCING AND TRENDS IN ITS DEVELOPMENT
  • Strona domowa
  • /
  • NEWS IN THE IT OUTSOURCING AND TRENDS IN ITS DEVELOPMENT
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 7 Nr 4 (2016) /
  4. Articles

NEWS IN THE IT OUTSOURCING AND TRENDS IN ITS DEVELOPMENT

Autor

  • Jolanta Słoniec Lublin University of Technology, Faculty of Management, Department of Enterprise Organization, Lublin,

DOI:

https://doi.org/10.12775/JPM.2016.19

Słowa kluczowe

IT outsourcing, history of outsourcing, future of IT outsourcing

Abstrakt

The aim of the article is to show new trends in the development of IT outsourcing (ITO) and indicate possible directions of the development of the branch. The methods used in the study are: desk research, analysis and synthesis, case study novelties in the ITO branch. Outsourcing as a concept of business management focused on slimming organization appeared at the end of the twentieth century and is currently undergoing intensive development. The value of the outsourcing market, especially IT outsourcing is increasing. The number of companies using this form of service, as well as the number of companies – service providers – are growing rapidly. Both theoreticians and practitioners are seeking management methods and techniques for improving this form of service. What adds to the news of ITO are: the use of cloud computing, automation and robotics, the use of artificial intelligence, crowdsourcing, reverse outsourcing, new forms of employment, new professions and next countries – the ITO service provider. Directions of development of the branch are related to social, organizational and technology areas, and focus on these news of ITO. In the social area one should note a growing importance of Asian countries and Central and Eastern Europe countries, including Poland as a country with great potential to provide IT outsourcing. 

Bibliografia

Albin, M. (2016), “Polska mogłaby być światowym centrum outsourcingu IT, ale brakuje nam specjalistów”, avaliable at: www.benchmark.pl/aktualnosci/outsourcing-it-w- polsce-branza-rosnie-brakuje-pracownikow.html (accessed 15 December 2016).

Auksztol, J. (2008), Outsourcing informatyczny w teorii i praktyce zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Balentine, C. (2016), “Outsourcing Trends”, Software magazine, avaliable at: www.softwaremag.com/outsourcing-trends (assessed 27 March 2017).

Baranowska-Skimina, A. (2015), “Outsourcing IT okiem dużych firm”, eGospodarka.pl, available at: www.egospodarka.pl/122817, Outsourcing-IT-okiem-duzych-firm,1,39,1. html (accessed 15 December 2016).

Bhushan Dhiraj, A. (2014), “Top 26 Outsourcing Destinations for Information Technology (IT) Companies: List of Countries”, Ceoworld Magazine, avaliable at: ceoworld. biz/2014/09/15/top-26-outsourcing – destinations-for-information-technology-com panies-list-countries (assessed 27 March 2017).

Caldwell, B. (1996), “The New Outsourcing Partnership”, Information Week, No. 585, pp. 50–64.

Cushman & Wakefield, (2015), “Ranking najlepszych lokalizacji outsourcingowych świata”, Outsourcing portal, avaliable at: www.outsourcingportal.eu/pl/rankingnajlepszych-lokalizacji-outsourcingowych-swiata, (accessed 27 March 2017).

Dzik, G. (2016), “Rynek pracy i IT przeobrażaj outsorcing”, Harvard Business Review, No. 164, available at: www.hbrp.pl/a/rynek-pracy-i-it-przeobrazaja-outsourcing/ IqLOlbzl (accessed 15 December 2016).

Grover, V., Cheon, M. J., Teng, T. C. (1996), “The Effect of Service Quality and Partnership on the Outsourcing of Information Systems Functions”, Journal of Management Information Systems, Vol. 12 No. 4, pp. 89–116. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/074 21222.1996.11518102

Grudzewski, W., Hejduk, I. (2004), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa.

Heeks, R., Krishna, S., Nicholson, B., Sahay, S. (2001), “Synching or Sinking: Global Software Outsourcing Relationships”, IEEE Software, Vol. 18 No 2, pp. 54–60. DOI: http://dx.doi.org/10.1109/52.914744

Karasowski, M., Skalski, P. (2013), “Skuteczna infolinia kluczem do sukcesu firmy”, available at: www.outsourcingportal.eu/pl/skuteczna-infolinia-kluczem-do-sukcesu-firmy (accessed 15 December 2016).

Kern, T., Willcocks, L. P. (2000), “Exploring Information Technology Outsourcing Relationship: Theory and Practice”, Journal of Strategic Information Systems, Vol. 9 No. 4, pp. 321–350. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0963–8687(00)00048–2

Kiviatkovski, M., Nowecka, M. (2016), “W cenie jest dostęp klientów do szybkiej informacji”, Harvard Business Review, No. 164, pp. 12–19.

Kluk, J. A. (2014), Model identyfikacji wymagań w outsourcingowych projektach informatycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Kłos, M. (2009), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.pl, Warszawa.

Kopczyński, T. (2010), Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Lacity, M., Willcocks, L. (1998), “An Empirical Investigation of Information Technology Sourcing Practices: Lessons from Experience”, MIS Quarterly, Vol. 22 No. 3, pp. 363–408. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/249670

Maciołek, C. (2016), “Rewolucja technologiczna tworzy wiele zawodów”, Harvard Business Review, No. 164, pp. 10–16.

Marchand, N., Jacobsen, H. A. (2001), “An Economic Model to Study Dependencies between Independent Software Vendors and Application Service Providers”, Electronic Commerce Research, Vol. 1 No. 3, pp. 315–334.

McLellan, K., Marcolin, B., Beamish, P. (1995), “Financial and Strategic Motivations behind IS Outsourcing”, Journal of Information Technology, Vol. 10 No. 4, pp. 299–321. DOI: http://dx.doi.org/10.1057/jit.1995.32

Niedźwiedzka, H. (2002), “Outsourcing nowoczesnym narzędziem e-gospodarki”, Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, No. 157, pp. 191–198.

Nogalski, B., Wójcik-Karpacz, A. (2003), “Outsourcing funkcji personalnej jako element poprawy konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw“, in: Czarnota, J. L., Moszkowicz, M. (Eds.), W poszukiwaniu strategicznych przewag konkurencyjnych, Częstochowa, pp. 370–377.

Nogalski, B. (2010), “Outsourcing”, in: Czerska, M., Szpitter, A. (Eds.), Koncepcje zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, pp. 281–283.

Overby, S. (2015), “10 outsourcing trends to watch in 2016”, CIO from IDG, 29.12.2015, avaliable at: www.cio.com/article/3018638/outsourcing/10-outsourcing-trends-towatch-in-2016.html (assessed 27 March 2017).

Palvia, P. C. (1995), “A Dialectic View of Information Systems Outsourcing: Pros and Cons”, Information & Management, Vol. 29 No. 5, pp. 265–275. DOI: http://dx.doi. org/10.1016/0378–7206(95)00030–9

Podhorecka, W. (2016), “Technologia zmienia outsourcing”, Harvard Business Review, No. 164, pp. 2-6.

Radło, M. J. (2013), Offshoring i outsourcing. Implikacje dla gospodarki i przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.

Rhiza, C. (2016), “IT Outsourcing Trends 2016”, Develops digest, avaliable at: www.devopsdigest.com/it-outsourcing-trends-2016 (assessed 27 March 2016).

Trocki, M. (2001), Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Vesolovskij, S., Doktór, W. (2015), “Polska i Ukraina budują imperium outsourcingu IT”, Outsourcing & more, No. 6(25), pp. 16–21.

Wallingford, J. (2016), “3 IT Outsourcing trends to watch in 2016–2017”, Gorilla Logic, avaliable at: gorillalogic.com/blog/3-it-outsourcing-trends-to-watch-in-2016–2017 (assessed 27 March 2017).

Waszczuk, P. (2016), “Polska drugą po Indiach preferowaną lokalizacją outsourcingu IT”, avaliable at: itwiz.pk/polska-druga-po-indiach-preferowana-lokalizacja-outsourcingu (assessed 27 March 2017).

Wędzicha, M. (2016), “Specjalista IT potrzebny od zaraz”, Harvard Business Review, No. 164, pp. 8–11.

Williams, K., Krizan, A. C., Logan, J., Merrier, P. (2011), Communicating in business, South-Western Cengage Learning, United States.

Wroński, L., Kalinowski, J., Maruszczak, M. (2015), “Zupełnie nowy świat outsourcingu usług IT”, avaliable at: assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/03/ Raport-KPMG-Zupelnie-nowy-swiat-outsourcingu-uslug-IT-podsumowanie.pdf (accessed 15 December 2016).

Zakrzewska, L. (Ed.) (2016), “Outsourcing 2015/2016 Jakość usług i partnerskie relacje”, avaliable at: grantthornton.pl/wp-content/uploads/2015/10/OUTSOURCING_HBR_ GT _2015.pdf (accessed 27 March 2017).

Journal of Positive Management

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2017-05-18

Jak cytować

1.
SŁONIEC, Jolanta. NEWS IN THE IT OUTSOURCING AND TRENDS IN ITS DEVELOPMENT. Journal of Positive Management [online]. 18 maj 2017, T. 7, nr 4, s. 3–18. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/JPM.2016.19.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 7 Nr 4 (2016)

Dział

Articles

Licencja

Copyright

Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.

Plagiarism and ghostwriting

In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:

1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.

2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).

3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.

4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 587
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

IT outsourcing, history of outsourcing, future of IT outsourcing
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa