Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Dla Recenzentów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Journal of Positive Management

THE ROLE OF SOCIAL MARKETING IN OVERCOMING THE NIMBY SYNDROME
  • Strona domowa
  • /
  • THE ROLE OF SOCIAL MARKETING IN OVERCOMING THE NIMBY SYNDROME
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 6 Nr 1 (2015) /
  4. Articles

THE ROLE OF SOCIAL MARKETING IN OVERCOMING THE NIMBY SYNDROME

Autor

  • Robert Bęben Faculty of Management, University of Gdansk, Gdansk,

DOI:

https://doi.org/10.12775/JPM.2015.001

Słowa kluczowe

social marketing, NIMBY syndrome, wind parks

Abstrakt

Purpose: The purpose of this paper is to analyze the “NIMBY syndrome” in the context of the infrastructure projects and the potential of implementing certain marketing strategies, in order to diminish its’ negative effects. It creates a theoretical background for a larger-scale research project: “Innovative Model of Socioeconomic Benefits and Costs in Infrastructural Projects”.

Approach: In the first part of the paper, basing on review of literature, the essence and concept of the NIMBY syndrome has been explained, along with possible areas of occurrence. Next, the evaluation proceeded to explain the concept and range of social marketing, which tools and principles can resolve conflicts that raise on the base of the NIMBY syndrome. Addition to theoretical approach is the analysis of exemplar marketing actions, which can be taken in connection with the construction of Wind Farms. In the case study, it has been pointed that certain marketing actions may be taken by followers as well as opponents of the given investment.

Implications for society: The composition of marketing strategies (marketing mix) may affect the favor of the local population (target market of investment projects). Due to the fact that important feature of social marketing is the change of behavior of specific target groups, the course and economics of an investment process may strongly depend on the taken marketing actions.

Value of the paper: This paper explains the NIMBY syndrome and presents selection of marketing tools which can diminish its’ outcome and minimize the costs of investment.

Bibliografia

Bęben, R. (2013), Marketing inwestorski jako proces zaspokajania potrzeb na rynku kapitałowym, Difin, Warszawa.

Boyke, Ł. (2013), “Protest przed Urzędem Gminy w Tuchomiu. Mieszkańcy nie chcą wiatraków przy zabudowaniach”, available at: http://bytow.naszemiasto.pl/artykul/protest-przed-urzedem-gminy-w-tuchomiu-mieszkancy-nie-chca,2114926,t,id.html, (accessed 14 April 2015).

Cialdini, R. (1996), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Dmochowska-Dudek, K. (2011), ”Obiekty NIMBY jako przykład konfliktowych inwestycji na terenach mieszkaniowych. Teoretyczny zarys problem, The contemporary transformation of the householding Enviroment – Selected Problems”, Space-Society-Economy, Vol. 10, pp. 29-56.

Frączek, P. (2010), ”Wybrane uwarunkowania występowania syndromu NIMBY”, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Vol. 17, pp. 314-324.

Kotler, Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa.

Lipska, E. (2010), “Nowy wymiar marketingu społecznego i jego rola w kształtowaniu zmian społecznych”, in: Olędzki, J. (Ed.), Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, pp. 315-330.

Matczak, P. (1998), “Społeczne uwarunkowania eliminacji syndromu NIMBY”, in: Cichocki, R. (Ed.), Podmiotowość społeczności lokalnych, Poznań, available at: http://www.staff.amu.edu.pl/~matczak/images/spo%B3eczne%20uwarunkowania%20eliminacji%20syndromu%20nimby.pdf, (accessed 14 April 2015).

Michałowska, E. (2008), “Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym”, Studia Regionalne i Lokalne, Vol. 1 No. 31, pp. 60-80.

Nowak, E. (2011), “Ustanawianie agendy medialnej i politycznej”, Zeszyty Prasoznawcze, No. 3–4 (207–208), pp. 54-70.

Polański, G. (2013), “Heurystyki wydawania sądów społecznych w mediach”, referat z 23. Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego „Człowiek – Media - Edukacja”, Kraków, available at: http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/polanski.pdf, (accessed 14 April 2015).

Sargeant, A. (2004), Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Stankiewicz, P., Lis, A. (2011), Opinia publiczna o planach rozwoju energetyki jądrowej w Polsce i w wybranych województwach w latach 2010-2011, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Gdańsk.

Truszczyńska, P. (2012), “Wiatraki – (nie) czysta energia”, available at: http://www.cyfrowademokracja.pl/index.php/konsultacje-spoleczne/wiatraki-nie-czysta-energia, (accessed 12 April 2015).

Wolsink, M. (2000), “Wind power and the NIMBY-myth: institutional capacity and the limited significance of public support”, Renevable Energy, Vol. 21, No. 1, pp. 49-64. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0960-1481(99)00130-5

Journal of Positive Management

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2015-09-13

Jak cytować

1.
BĘBEN, Robert. THE ROLE OF SOCIAL MARKETING IN OVERCOMING THE NIMBY SYNDROME. Journal of Positive Management [online]. 13 wrzesień 2015, T. 6, nr 1, s. 3–16. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/JPM.2015.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 6 Nr 1 (2015)

Dział

Articles

Licencja

Copyright

Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.

Plagiarism and ghostwriting

In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:

1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.

2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).

3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.

4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 554
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

social marketing, NIMBY syndrome, wind parks
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa