Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Dla Recenzentów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Journal of Positive Management

Fundamental issues of rationalization in corporate decision-making
  • Strona domowa
  • /
  • Fundamental issues of rationalization in corporate decision-making
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 1 (2010) /
  4. Articles

Fundamental issues of rationalization in corporate decision-making

Autor

  • Marek Jacek Stankiewicz Department of General Management, Faculty of Economic Sciences and Management, Nicolaus Copernicus University, Torun,

DOI:

https://doi.org/10.12775/JPM.2010.002

Słowa kluczowe

decision, decision-making process, rationalization in corporate decision-making

Abstrakt

The paper deals with the problems of the improvement of the decision-making process that is composed of two sub-systems: preparations for making a decision and taking it. Based on the multiaspect characteristics of the essence and conditions of the decision-making process a referential model of decision-making has been proposed. The model assumes the existence of two principles that apparently may seem contradictory – the principle of rationality and the principle of creative uniqueness. Decision-making that follows this model increases the opportunities for making adequate decisions and implementing innovative enterprises which contribute to the company’s development.

Bibliografia

Adamiecki, K. (1985), O nauce organizacji. Wybór pism, edition II, TNOiK, PWE, Warszawa.

Beer, S. (1966), Cybernetyka a zarządzanie, PWN, Warszawa.

Czermiński, A., Czapiewski, M. (1995), Organizacja procesów decyzyjnych, Wydawncitwa UG, Gdańsk.

Dewey, J. (1910), How We Think, New York.

Drucker, P. F. (1994), Menedżer skuteczny, Nowoczesność – AE w Krakowie – Czytelnik, Kraków.

Drucker, P. F. (1994), Praktyka zarządzania, Nowoczesność – AE w Krakowie – Czytelnik, Kraków.

Findeisen, W., Quade, E. S. (1985), "Metodologia analizy systemowej”, in: Analiza systemowa – podstawy i metodologia, PWN, Warszawa.

Gościński, J. (1977), Zarys teorii sterowania ekonomicznego, PWN, Warszawa.

Griffin, R. W. (1998), Podstawy Zarządzania Organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kotarbiński, T. (1975), Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.

Krawiec, F. (2007), Zasadnicza zmiana drogą do sukcesu przedsiębiorstwa XXI wieku, Difin, Warszawa.

Kuc, B. R. (1999), Zarządzanie doskonałe, Wyd. „Oskar-Master of Biznes”, Warszawa.

Leksykon zarządzania (2004), Difin, Warszawa.

Liedtka, J. (2000), “In Defence of Strategy as Design”, California Management Review, Vol. 42 No. 3.

Mazur, M. (1966), Cybernetyczna teoria układów samodzielnych, PWN, Warszawa.

Mikołajczyk, Z. (1981), Techniki organizatorskie, PWN, Warszawa.

Miller, D.W., Starr, M. K. (1971), Praktyka i teoria decyzji, PWE, Warszawa.

Mosley, D. C., Megginson, L. C., Pietri, P. H. (1985), Supervisory Management. The Art of Working with and Through People, South-Western Publishing Co., Cincinnati, Ohio.

Nadler, G. (1979), "Projektowanie procesów pracy”, Prakseologia, No. 2.

Pietrasiński, Z. (1983), Atakowanie problemów, PWN, Warszawa.

Proctor, R. (2002), Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Simon, H.A. (1982), Podejmowanie decyzji kierowniczych. Nowe nurty, PWE, Warszawa.

Sloane, P. (2005), Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Stankiewicz, M. J. (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, edition II, „Dom Organizatora”, Toruń.

Stankiewicz, M. J. (1988), Metody inwentyczne w rozwiązywaniu problemów strategicznych przedsiębiorstwa przemysłowego, Wydawnictwa UMK, Toruń.

Stoner, J. A. F., Wankel, Ch. (1992), Kierowanie, PWE, Warszawa.

Wawrzyniak, B. (1976), "Technika Kepnera – Tregoe”, Przegląd Organizacji, No. 7.

Webber, R. A. (1984), Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa.

Wit Bob de, Meyer, R. (1998), Strategy – Process, Content, Context, Thomson Busienss Press, London.

Zieleniewski, J. (1969), Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa.

Journal of Positive Management

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2010-12-01

Jak cytować

1.
STANKIEWICZ, Marek Jacek. Fundamental issues of rationalization in corporate decision-making. Journal of Positive Management [online]. 1 grudzień 2010, T. 1, nr 1, s. 11–30. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/JPM.2010.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 1 (2010)

Dział

Articles

Licencja

Copyright

Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.

Plagiarism and ghostwriting

In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:

1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.

2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).

3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.

4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 607
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

decision, decision-making process, rationalization in corporate decision-making
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa