Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Dla Recenzentów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Journal of Positive Management

The amplification of the bullwhip effect in the electronics industry under the influence of panic buying
  • Strona domowa
  • /
  • The amplification of the bullwhip effect in the electronics industry under the influence of panic buying
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 13 Nr 1 (2022) /
  4. Articles

The amplification of the bullwhip effect in the electronics industry under the influence of panic buying

Autor

  • Tomasz Urbańczyk Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-9260-4068

DOI:

https://doi.org/10.12775/JPM.2022.005

Abstrakt

Cel: Celem niniejszego artykułu było zbadanie przyczyn i skutków niedoborów w  dostawach półprzewodników dla przemysłu motoryzacyjnego i elektronicznego w  2021 roku, opisanie zachowań menedżerów przedsiębiorstw, które się do tego przyczyniły, a także przedstawienie propozycji wzmocnienia odporności sieci dostaw na impulsy popytowe poprzez ich digitalizację oraz transparentność przepływów informacyjnych i rzeczowych.

Metodyka: Badanie oparto na źródłach wtórnych i pierwotnych. Przeprowadzono analizę danych wtórnych w  postaci raportów polskich spółek giełdowych produkujących urządzenia elektroniczne za lata 2019 i 2021 pod kątem rotacji zapasów. Rok 2019 traktowany jest jako bazowy, tj. jeszcze przed pandemią Covid-19. Z kolei rok 2021 prezentuje okres, w którym producenci urządzeń elektronicznych doświadczali już istotnych opóźnień w dostawach półprzewodników. W odniesieniu do źródeł pierwotnych zostały przeprowadzone wywiady z jednym producentem półprzewodników i trzema producentami urządzeń elektronicznych.

Wyniki: Wzrost popytu na komponenty elektroniczne, wydłużenie czasów dostaw i ograniczenie ich dostępności spowodowało, iż producenci urządzeń elektronicznych w obawie przed postojami produkcyjnymi zwiększyli swoje zakupy i zapasy, tym bardziej nakręcając spiralę popytu i niedobory komponentów. Decyzje o powiększaniu zapasów w pewnym stopniu opierały się na praktyce dokonywania zakupów w panice i świadczyły o braku transparentności w łańcuchach dostaw.

Implikacje: Autor proponuje wdrożenie digitalizacji i transparentności sieci dostaw w miejsce dokonywania zakupów w panice, co w znacznym stopniu zredukowałoby przestoje produkcyjne producentów samochodów i urządzeń elektronicznych, jak również negatywne konsekwencje finansowe związane z postojami produkcyjnymi i złomowaniem przestarzałych zapasów.

Słowa kluczowe: efekt byczego bicza, zakupy dokonywane w panice, niedobory półprzewodników, zakłócenia w łańcuchu dostaw, Covid-19

Typ artykułu: Artykuł badawczy

Journal of Positive Management

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-06-01

Jak cytować

1.
URBAŃCZYK, Tomasz. The amplification of the bullwhip effect in the electronics industry under the influence of panic buying. Journal of Positive Management [online]. 1 czerwiec 2023, T. 13, nr 1. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/JPM.2022.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 13 Nr 1 (2022)

Dział

Articles

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Tomasz Urbańczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Copyright

Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.

Plagiarism and ghostwriting

In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:

1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.

2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).

3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.

4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 470
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa