MODEL OF THE COHESION MEASUREMENT OF THE ORGANISATION'S PERSONNEL STRATEGY
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2018.137Keywords
strategy, cohesion, personnel, balanced scorecardAbstract
Purpose: Basic purpose of the article is identifying the cardinal elements of organisational strategy cohesion. Empirical challenge was to create an universal strategic tool for measuring the personnel strategy cohesion in a context of actions other functional strategies.
Methodology/approach:
For establish theoretical backgrounds authors analysed selected literature of strategic management. Pilot case studies were conducted in a large company from a restaurant industry. The study confirmed the usability of such approach.
Findings: The model tool of studying the personnel strategy cohesion with the operational actions should be addressed to strategic objectives of smaller companies. For larger companies, the proposed model of analysis of the strategy cohesion and operational actions provides opportunities in monitoring the effectiveness of human resource management. Strategic management according to the Kaplan-Norton approach, aids knowledge about the personnel perspective combined with other perspectives of the strategy.
Implications: The presented analyses concerning the analysis of cohesion at the level of the organisation general strategy. Personnel strategy should be considered in the context of the organisation's size and the beliefs of managers concerning the usability of the Kaplan-Norton approach. Effective conduct of the tool indicates the practical potential for testing the personnel strategy cohesion as a qualitative measure of the staff development perspective.
Originality of the paper: Empirical researches results confirmed the adopted assumptions associated with the context of cohesion, due to the characteristics of the sample. The paper is an approach for creating a tool for testing strategy cohesion.
References
Armstrong, M. (2010), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Cappeli, P. (2015), „Dlaczego nienawidzimy działu personalnego”, Harvard Business Review Polska, No. 151, pp. 36-45.
Falencikowski, T. (2013), Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.
Gadomska-Lila, K. (2013), Dopasowanie organizacyjne. Aspekt strategii, kultury organizacyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa.
Gierszewska, G. (2001), „Strategia przedsiębiorstwa a zarządzanie zasobami ludzkimi”, in: Ludwiczyński, A., Stopińska, K. (Eds.), Zarządzanie strategiczne kapitałem ludzkim, Poltext, Warszawa.
Guryn, H. (2012), "Spójność organizacyjna. Rozmowa z Jonem Gornsteinem, prezesem firmy doradczej Persona GLOBAL", Personel i Zarządzanie, No. 8/269, pp. 14-16.
Jabłoński, A. (2015), Spójność hybrydy strategicznej w środowisku sieciowym, Difin, Warszawa.
Jashapara, A. (2011), Knowledge management. An integrated approach, Pearson Education Limited, Harlow England.
Kamieński, J. (2006), „Organizacyjna spójność – najważniejszy nośnik strategii”, available at: www.nf.pl/po-pracy/organizacyjna-spojnosc-najwazniejszy-nosnik-strategii,,7960,295.
Karna, W. (2011), Zmiany w zarządzaniu zasobami ludzkimi w administracji samorządowej, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków.
Kelliher, C., Perrett, G. (2011), “Business strategy and approaches to HRM – A case study of new developments in the United Kingdom restaurant industry”, Personnel Review, Vol. 30 No. 4, pp. 421-437.
Kroik, J., Świda, A. (2016), „Strategia rozwoju wybranej uczelni: refleksje metodyczne”, in: Barcik, R., Borowiecki, R., Dudek, M., Nowicka-Skowron, M. (Eds.), Zarządzanie w rozwoju organizacji: wybrane problemy, Wydawnictwo AGH, Kraków, pp. 153-163.
Leinwand, P., Mainardi, C. (2011), „Siła spójności i dyscypliny”, Harvard Business Review Polska, No. 97, pp. 79-85.
Leśniewski , M. (2015), Konkurencyjność miękka przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.
Lipka, A. (2000), Strategie personalne firmy, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Listwan, T., Stor, M. (2008), Zarządzanie kadrą menedżerską w organizacjach międzynarodowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Patora-Wysocka, Z. (2015), „Spójność decyzyjna i analogia w zarządzaniu zmianą”, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, No. 83, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, pp. 539-550.
Pocztowski, A. (2006), „Koncepcje łączenia zarządzania zasobami ludzkimi ze strategią firmy - szanse i bariery”, in: Borkowska, S. (Ed.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Stańczyk–Hugiet, E. (2013), Strategie zarządzania zasobami ludzkimi z elementami zarządzania wiedzą, Poradnik dla pracodawców, część VI Pakietu „Doświadczony pracownik”, Wrocław.
Strużyna, J., Majowska, M. (2011), „Metoda badania spójności wytycznych ZZL małych firm”, in: Lachiewicz, S., Szymańska, K., Walecka, A. (Eds.), Zarządzanie zasobami ludzkimi w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Szumowski, W. (2014), „Determinanty realizacji funkcji personalnej. Czynniki wpływające na efektywność oraz bariery rozwoju funkcji”, Marketing i Rynek, No. 5, pp. 1233-1241.
Szymankowska, A. (2014), „Ewolucja zarządzania zasobami ludzkimi we współczesnej organizacji”, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias, No. 8, pp. 353-361.
Wroclaw University of Science and Technology (2016), University Development Strategy approved by University Parliament 2016.
Wroclaw University of Science and Technology (2017), System of University Strategic Measurements – Base and planned values of achieving strategic targets, Wroclaw University of Science and Technology 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Stats
Number of views and downloads: 431
Number of citations: 0