POSITIVE ORGANIZATIONAL BEHAVIORS AS THE KEY SUCCESS FACTORS FOR LESSONS LEARNED SYSTEMS: THE CASE OF MILITARY ORGANIZATIONS
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2012.006Keywords
organizational learning, Lessons Learned, positive organizational behaviors, leadership, information sharing, stakeholder involvement, positive mindset, military organizationsAbstract
The aim of this paper is to study the role positive organizational behaviors play in Lessons Learned systems in military organizations. The paper is based on the outcomes of the analysis of military documentation, the observation method and the opinions of the Lesson Learned personnel of the organizations under the study. The case study provides the examples identified in: NATO, the U.S. Army and the Polish Armed Forces. In a natural way, the attention is focused on the organizations recognized as the key Lessons Learned players in their respective armies/alliance: the NATO Joint Analysis and Lessons Learned Centre (JALLC), the U.S. Centre for Army Lessons Learned (CALL) and the Polish Armed Forces Doctrine and Training Centre (PAF DTC). The scope of the analysis includes leadership and the stakeholders’ involvement in capturing observations, sharing information and learning from others
References
Allied Joint Doctrine for the Conduct of Operations AJP-3(B), March 2011. Bi-SC Directive 80–6 Lessons Learned, 06 July 2011. CALL Handbook: Establishing a Lessons Learned Program: Observations, Insights and Lessons (2011), Center for Army Lessons Learned, Fort Leavenworth.
Cameron, K.S., Dutton, J.E., Quinn, R.E. (Eds.) (2003), Positive Organizational Scholarship: Foundations of a New Discipline, Berett-Koehler Publishers, San Francisco.
Chodorek, M. (2010a), “Stan Pozytywnego Potencjału Organizacji w polskich przedsiębiorstwach – wyniki badań”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 53–74.
Chodorek M. (2010b), “Self-assessment of the Positive Potential of Organization by managers of Polish companies – research results”, Journal of Positive Management, Vol. 1, No. 1, pp. 85–96.
Davenport, T.H., Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston.
Glińska-Neweś, A. (2006), „Kultura organizacyjna a procesy zarządzania wiedzą w polskich przedsiebiorstwach”, in: Stankiewicz M.J. (Ed.), Zarządzanie wiedzą jako kluczowyczynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 269–306.
Glińska-Neweś, A. (2007), Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
Glińska-Neweś, A. (2010a), “Pozytywny Potencjał Organizacji jako prorozwojowa architektura zasobów przedsiębiorstwa”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 37–52.
Glińska-Neweś, A. (2010b), “Pozytywna Kultura Organizacyjna jako pożądany efekt Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 75–105.
Griffin R.W. (2008), Management, Houghton Mifflin Company, Boston.
Haffer, R. (2010), “Relacje pomiędzy komponentami modelu wewnątrzorganizacyjnych oddziaływań Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom OrganizatoraTNOiK, Toruń, pp. 159–213.
Hallet, M. (2010), “Leadership: The guiding force”, The Three Swords Magazine, Issue No. 17, pp. 23–26.
Hallet, M., Mota, M., Pinot, J.H., Smack, M., Soegaard, P. (2009), “Introduction to the NATO Lessons Learned capability”, The Three Swords Magazine, Issue No. 16, pp. 38–45.
Instrukcja Systemu Wykorzystania Doświadczeń w Siłach Zbrojnych RP (2011), Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych, Bydgoszcz.
Jabłoński, J., Lis, A. (2012a), “Identyfikacja obserwacji w procesie wykorzystania doświadczeń”, Przegląd Wojsk Lądowych, No. 2 (059), pp. 14–22.
Jabłoński, J., Lis, A. (2012b), „Lessons Learned system as a tool of managing organizational knowledge: The case of military organizations”, in: Nalepka, A., Ujwary-Gil, A. (Eds.), Business and non-profit organizations facing increased competition and growing customers’ demands, Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University, Nowy Sącz (paper submitted for publication).
Jabłoński, J., Lis, A. (2012c), „Szkolenie specjalistów wykorzystania doświadczeńw zakresie identyfikowania obserwacji”, paper submitted for the conference „Innowacja i synergia w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, 1112 December 2012, Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych, Bydgoszcz.
Józefowicz, B. (2010a), “Prorozwojowe zachowania pracownicze jako wynik Pozytywnego Potencjału Organizacji, Pozytywnej Kultury Organizacyjnej i Pozytywnego Klimatu Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 141– 158.
Józefowicz, B. (2010b), “Development supporting employee behaviors”, Journal of Positive Management, Vol. 1, No. 1, pp. 75–84.
Kalińska, M. (2006), „Uwarunkowania wewnątrzorganizacyjne zarządzania wiedzą w polskich przedsiębiorstwach”, in: Stankiewicz M.J. (Ed.), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, DomOrganizatora TNOiK, Toruń, pp. 233–268.
Kalińska, M. (2010), “Pozytywny Klimat Organizacji jako pożądany efekt Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 107–140.
Karaszewski, R. (2010), “Rola przywództwa w kreowaniu Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 253–277.
Lackey, S.W. (2003), “Spreading the Gospel of Lessons Learned: From the PfP Lessons Learned Working Group to Advanced Distributed Learning”, Connections: TheQuarterly Journal, No. 2, pp. 79–90.
Peyrat-Guillard, D., Glińska-Neweś A. (2010), “Positive Organizational Potential, Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior: A French/Polishcomparison”, Journal of Positive Management, Vol. 1, No. 1, pp. 47–64.
Sewell, P. (2009), “Lessons Learned: A bureaucratic burden or a valuable skill set?”, TheThree Swords Magazine, Issue No. 16, pp. 35–37.
Stankiewicz, M.J. (Ed.) (2006), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarod owej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
Stankiewicz, M.J. (Ed.) (2010), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
The NATO Lessons Learned Handbook (2011), Joint Analysis and Lessons Learned Centre, Monsanto.
Ujwary-Gil, A., (2011), „The analysis of barriers to knowledge management in the organization”, in: Nalepka, A., Ujwary-Gil, A. (Eds.), Business and non-profit organizationsfacing increased competition and growing customers’ demands, Wyższa SzkołaBiznesu – National Louis University, Nowy Sącz, pp. 84–100.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Stats
Number of views and downloads: 613
Number of citations: 0