Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu

Analiza zapotrzebowania na opiekę i edukację pielęgniarską u matek noworodków w trakcie stanów przejściowych
  • Strona domowa
  • /
  • Analiza zapotrzebowania na opiekę i edukację pielęgniarską u matek noworodków w trakcie stanów przejściowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 9 Nr 4 (2024) /
  4. Artykuły oryginalne

Analiza zapotrzebowania na opiekę i edukację pielęgniarską u matek noworodków w trakcie stanów przejściowych

Autor

  • Emilia Koralewska Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Włocławku im. Bł. księdza Jerzego Popiełuszki we Włocławku

DOI:

https://doi.org/10.21784/IwP.2024.019

Słowa kluczowe

zapotrzebowanie na opiekę, edukacja pielęgniarska, noworodek, matka, stany przejściowe

Abstrakt

Wstęp. Narodziny dziecka to ważne wydarzenie w życiu zarówno kobiety, jak i mężczyzny. Jednak w wielu przypadkach brak umiejętności związanych z opieką nad noworodkiem może powodować spore trudności dla przyszłych rodziców. Dlatego edukacja przedporodowa, okołoporodowa i poporodowa prowadzona przez położne i pielęgniarki pracujące w neonatologii lub placówkach podstawowej opieki zdrowotnej jest ważna dla prawidłowego prowadzenia edukacji przedporodowej, okołoporodowej i poporodowej.

Cel. Celem pracy jest ocena zapotrzebowania na opiekę i edukację u matek noworodków w trakcie stanów przejściowych.

Materiały i metody. Badanie ankietowe przeprowadzono zgodnie z zachowaniem anonimowości w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym we Włocławku. W badaniu wzięło udział 100 pacjentek płci żeńskiej. Badania przeprowadzono za pomocą sondażu diagnostycznego. Uzyskane dane z kwestionariusza ankietowego poddane analizie statystycznej i przedstawiono w tabelach oraz na wykresach.

Wyniki i wnioski.
1. Badane osoby w większości wyróżniały się dostatecznym (69%) poziomem wiedzy na temat stanów przejściowych noworodka.
2. Istnieje istotna zależność między wiekiem (p= 0,0001), wykształceniem (p= 0,0021) i liczbą posiadanych dzieci (p = 0,0026), a zapotrzebowaniem na opiekę i edukację pielęgniarską na temat stanów przejściowych noworodka. Jednakże miejsce zamieszkania nie ma wpływu na zapotrzebowanie na opiekę i edukację pielęgniarską (p = 0,25).
3. U badanych respondentek poziom zapotrzebowania na edukację na temat stanów przejściowych noworodka określono jako wysoki (69%).
4. Według 82% badanych na zapotrzebowanie na opiekę i edukację pielęgniarską wpływa stan zdrowia noworodka.

Bibliografia

Deluga A., Olkuska E., Ślusarska B. Wiedza rodziców na temat okresu noworodkowego i ich oczekiwania wobec pielęgniarek i położnych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2012;18(40:281–286.

Gałęziowska E, Domżał-Drzewicka R, Kachaniuk H, Ostrowska-Ogórek M, Stanisławek A. Źródła wiedzy na temat ciąży, porodu i opieki nad małym dzieckiem wykorzystywane przez kobiety ciężarne. Ann UMCS Sect D. 2004;14:149.

Hańczyc P., Pakuła M. Wiedza ciężarnych kobiet na temat przedwczesnych porodów. Piel. Zdr. Publ., Wrocław 2014;4:371–375.

Kaźmierczak M. Opieka i pielęgnacja noworodka – ocena poziomu wiedzy kobiet po porodzie. PIELĘGNIARSTWO POLSKIE 2018;1(67):71–77.

Kurowska K, Jończyk B. Poczucie koherencji (SOC) a stan posiadanej wiedzy u matek z zakresu pielęgnacji małego dziecka. Now Lek. 2009;2:125.

Lauterbach R., Dziubak M. Ocena wiedzy matek na temat fizjologicznych stanów przejściowych noworodka. UJ Artykuły naukowe 2021.

McLeod D, Pullon S, Cookson T. Factors influencing continuation of breastfeeding in a cohort of women. J Hum Lact. 2002;18(4):335–343.

Sławińska M., Witczak H. Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, Warszawa 2008:69–70.

Szczapa J. Neonatologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2015:1–167.

Wilsson M, Adolfsson A. Mother’s need of support and their expectations of the BVC nurse at the first home visit an interview study. Open JNurs. 2011;1:51–58.

Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

30.12.2024

Jak cytować

1.
KORALEWSKA, Emilia. Analiza zapotrzebowania na opiekę i edukację pielęgniarską u matek noworodków w trakcie stanów przejściowych. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu [online]. 30 grudzień 2024, T. 9, nr 4, s. 9–29. [udostępniono 10.11.2025]. DOI 10.21784/IwP.2024.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 9 Nr 4 (2024)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Emilia Koralewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 331
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

zapotrzebowanie na opiekę, edukacja pielęgniarska, noworodek, matka, stany przejściowe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa