Analiza zapotrzebowania na opiekę i edukację pielęgniarską u matek noworodków w trakcie stanów przejściowych
DOI:
https://doi.org/10.21784/IwP.2024.019Słowa kluczowe
zapotrzebowanie na opiekę, edukacja pielęgniarska, noworodek, matka, stany przejścioweAbstrakt
Wstęp. Narodziny dziecka to ważne wydarzenie w życiu zarówno kobiety, jak i mężczyzny. Jednak w wielu przypadkach brak umiejętności związanych z opieką nad noworodkiem może powodować spore trudności dla przyszłych rodziców. Dlatego edukacja przedporodowa, okołoporodowa i poporodowa prowadzona przez położne i pielęgniarki pracujące w neonatologii lub placówkach podstawowej opieki zdrowotnej jest ważna dla prawidłowego prowadzenia edukacji przedporodowej, okołoporodowej i poporodowej.
Cel. Celem pracy jest ocena zapotrzebowania na opiekę i edukację u matek noworodków w trakcie stanów przejściowych.
Materiały i metody. Badanie ankietowe przeprowadzono zgodnie z zachowaniem anonimowości w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym we Włocławku. W badaniu wzięło udział 100 pacjentek płci żeńskiej. Badania przeprowadzono za pomocą sondażu diagnostycznego. Uzyskane dane z kwestionariusza ankietowego poddane analizie statystycznej i przedstawiono w tabelach oraz na wykresach.
Wyniki i wnioski.
1. Badane osoby w większości wyróżniały się dostatecznym (69%) poziomem wiedzy na temat stanów przejściowych noworodka.
2. Istnieje istotna zależność między wiekiem (p= 0,0001), wykształceniem (p= 0,0021) i liczbą posiadanych dzieci (p = 0,0026), a zapotrzebowaniem na opiekę i edukację pielęgniarską na temat stanów przejściowych noworodka. Jednakże miejsce zamieszkania nie ma wpływu na zapotrzebowanie na opiekę i edukację pielęgniarską (p = 0,25).
3. U badanych respondentek poziom zapotrzebowania na edukację na temat stanów przejściowych noworodka określono jako wysoki (69%).
4. Według 82% badanych na zapotrzebowanie na opiekę i edukację pielęgniarską wpływa stan zdrowia noworodka.
Bibliografia
Deluga A., Olkuska E., Ślusarska B. Wiedza rodziców na temat okresu noworodkowego i ich oczekiwania wobec pielęgniarek i położnych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2012;18(40:281–286.
Gałęziowska E, Domżał-Drzewicka R, Kachaniuk H, Ostrowska-Ogórek M, Stanisławek A. Źródła wiedzy na temat ciąży, porodu i opieki nad małym dzieckiem wykorzystywane przez kobiety ciężarne. Ann UMCS Sect D. 2004;14:149.
Hańczyc P., Pakuła M. Wiedza ciężarnych kobiet na temat przedwczesnych porodów. Piel. Zdr. Publ., Wrocław 2014;4:371–375.
Kaźmierczak M. Opieka i pielęgnacja noworodka – ocena poziomu wiedzy kobiet po porodzie. PIELĘGNIARSTWO POLSKIE 2018;1(67):71–77.
Kurowska K, Jończyk B. Poczucie koherencji (SOC) a stan posiadanej wiedzy u matek z zakresu pielęgnacji małego dziecka. Now Lek. 2009;2:125.
Lauterbach R., Dziubak M. Ocena wiedzy matek na temat fizjologicznych stanów przejściowych noworodka. UJ Artykuły naukowe 2021.
McLeod D, Pullon S, Cookson T. Factors influencing continuation of breastfeeding in a cohort of women. J Hum Lact. 2002;18(4):335–343.
Sławińska M., Witczak H. Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, Warszawa 2008:69–70.
Szczapa J. Neonatologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2015:1–167.
Wilsson M, Adolfsson A. Mother’s need of support and their expectations of the BVC nurse at the first home visit an interview study. Open JNurs. 2011;1:51–58.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Emilia Koralewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 67
Liczba cytowań: 0