Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu

Czynniki kształtujące poziom wiedzy na temat wcześniactwa u rodziców dotkniętych tym problemem
  • Strona domowa
  • /
  • Czynniki kształtujące poziom wiedzy na temat wcześniactwa u rodziców dotkniętych tym problemem
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 8 Nr 3 (2023) /
  4. Artykuły oryginalne

Czynniki kształtujące poziom wiedzy na temat wcześniactwa u rodziców dotkniętych tym problemem

Autor

  • Małgorzata Kleczewska Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.21784/IwP.2023.014

Słowa kluczowe

poród, wcześniak, rodzice, wiedza, edukacja, stres

Abstrakt

Wstęp. Przyjście na świat dziecka jest dla rodziców powodem ogromnej radości i szczęścia. Wszystko się zmienia, kiedy do porodu dochodzi przed planowanym terminem. Rodzicom towarzyszy poczucie lęku i bezradności. Czują się zagubieni i przerażeni, szczególnie kiedy dziecko trafia w oddział intensywnej terapii medycznej, gdzie walczy o życie. Zostają otoczeni opieką personelu medycznego, który edukuje, wspiera oraz przekazuje odpowiednie wskazówki na temat pielęgnacji. Edukacja jest prowadzona w zależności od oceny stanu wiedzy rodziców.

Cel. Celem pracy jest ocena poziomu wiedzy rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie i hospitalizowanych w oddziałach Kliniki Neonatologii. Starano się wyróżnić czynniki wpływające na poziom wiedzy dotyczący wcześniactwa.

Materiał i metody. Badaniem objęto grupę 174 rodziców (w tym 162 matki i 12 ojców). Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 22 do 54 lat. Przeciętny wiek badanych wynosił 32 lata. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, stosując kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. W narzędziu zastosowano 30 pytań skierowanych zarówno do matek jak i ojców.

Wyniki. Analiza statystyczna zebranego materiału potwierdziła istnienie związku, iż rodzice z wyższym wykształceniem wykazują się wysokim poziomem wiedzy na temat przyczyn porodu przedwczesnego, wcześniaka oraz powikłań związanych z tym okresem. Pozostali respondenci posiadali ogólną wiedzę na temat procedur obowiązujących w oddziałach neonatologicznych takich, jak podawanie surfaktantu, kangurowanie czy laktacja, niezależnie od miejsca zamieszkania czy wieku. Większość badanych wskazywała fundacje jako najbardziej powszechne źródło pomocy i wsparcia rodzicom wcześniaków.

Wnioski. Rodzice z wyższym wykształceniem reprezentowali wyższy poziom wiedzy na temat przyczyn porodu przedwczesnego, wcześniaka oraz powikłań związanych z tym okresem. Natomiast wieloródki w przeprowadzonych badaniach własnych nie wykazywały się statystycznie wyższym poziomem wiedzy aniżeli matki posiadające pierwsze dziecko. Badani respondenci posiadają ogólną wiedzę na temat procedur obowiązujących w oddziałach neonatologicznych i nie było to zależne od miejsca zamieszkania czy wieku, jednak ci z wyższym wykształceniem oraz posiadający dziecko o masie urodzeniowej poniżej 1500 gram wykazali się wiedzą z tego tematu bardziej szczegółową. Ważną rolę wspierającą i edukacyjną wobec rodziców stanowiły pielęgniarki i położne. Oprócz tego istotnym źródłem wsparcia i pomocy w opiniach badanych były fundacje, dlatego należałoby rozpowszechniać wiedzę o różnych formach wsparcia i zachęcać do podejmowania współpracy z nimi.

Bibliografia

Hańczyc P., Pakuła M. Wiedza ciężarnych kobiet na temat przedwczesnych porodów. Piel. Zdr. Publ., Wrocław 2014;4:371–375.

Libera A., Mariańczyk K., Rosińska P. Psychologiczne i społeczne czynniki ryzyka porodu przedwczesnego. Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides et ratio, 2020.

Makara-Studzińska M., Gerkowicz M., Poziom wiedzy rodziców dzieci przedwcześnie urodzonych będących pod opieką Poradni Okulistycznej II Kliniki Okulistyki AM w Lublinie na temat retinopatii wcześniaków. Lublin 2007.

https://www.ustawa-podatkowa.pl/jak-leczyc/niskie-wyksztalcenie-zwieksza-ryzyko-przedwczesnego-porodu [data dostępu: 20 kwietnia 2023]

Kaźmierczak M., Skoczylas E., Gebuza G. Ocena poziomu wiedzy kobiet na temat karmienia naturalnego, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 2 Oddział Kliniczny Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej Wojewódzki Szpital Zespolony im. Ludwika Rydygiera w Toruniu, 2016.

Napiórkowska-Orkisz M., Olszewska J., Wpływ holistycznej opieki nad pacjentem OITN na psychologiczne i fizyczne aspekty wcześniactwa. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie, Gdański Uniwersytet Medyczny 2017.

Antos E., Tomczyk B., Wojciechowska M., Profilaktyka i edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, 2019.

Boberski M., Rudnicki J., Wojciechowska A., Żyżniewska-Banaszak Zabiegi fizjoterapeutyczne w oddziałach patologii noworodka. Wyroby medyczne. 2022;2:32-35.

Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

29.09.2023

Jak cytować

1.
KLECZEWSKA, Małgorzata. Czynniki kształtujące poziom wiedzy na temat wcześniactwa u rodziców dotkniętych tym problemem. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu [online]. 29 wrzesień 2023, T. 8, nr 3, s. 29–46. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.21784/IwP.2023.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 8 Nr 3 (2023)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 736
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

poród, wcześniak, rodzice, wiedza, edukacja, stres
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa