Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu

Wpływ pandemii COVID-19 na realizację kalendarza szczepień
  • Strona domowa
  • /
  • Wpływ pandemii COVID-19 na realizację kalendarza szczepień
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 7 Nr 1 (2022) /
  4. Artykuły oryginalne

Wpływ pandemii COVID-19 na realizację kalendarza szczepień

Autor

  • Natalia Cecot Instytut Nauk o Zdrowiu, Państwowa Uczelnia Zawodowa we Włocławku
  • Sylwia Stalmirska Centrum Medycznego Medica Sp. Z o.o. Oddział Prof-Med we Włocławku

DOI:

https://doi.org/10.21784/IwP.2022.001

Słowa kluczowe

szczepienia ochronne, pandemia, kalendarz szczepień

Abstrakt

Wstęp. Wszystkie państwa na świecie posiadają własną politykę szczepień ochronnych, na którą wpływ ma sytuacja ekonomiczna, polityczna, socjologiczna, geograficzna oraz zagrożenia epidemiologiczne panujące w danym kraju. Na terytorium Polski jest obowiązek realizacji Programu Szczepień Ochronnych. Wysoki poziom zaszczepienia umożliwia osiągnięcie odporności populacyjnej, co pozwala wzmocnić bezpieczeństwo epidemiologiczne. W Polsce od kilku lat widoczne jest umacnianie się postaw niechęci, wątpliwości,
a nawet wrogości do szczepień. Niekorzystna sytuacja jest wynikiem aktywności ruchów antyszczepionkowych, niskiej świadomości zdrowotnej, wyznania religijnego, braku zaufania do instytucji ochrony zdrowia, czy też wpływu środków masowego przekazu. Szczepienia, których realizacja wcześniej była standardem, teraz okazały się być wyzwaniem. Kryzys wywołany pandemią COVID-19 utrudnił dostęp do szczepień. Powodem były przerwy w dostawie szczepionek. Nadzieją na zwalczenie COVID-19 i ustabilizowanie, pozostaje szczepienie. Jest ono ogromną szansą na uodpornienie społeczeństwa na zakażenie i zdobycie kontroli nad transmisją wirusa SARS-CoV-2.
Cel. Celem badania jest analiza wpływu pandemii COVID-19 na realizację kalendarza szczepień.
Materiał i metody. Badania prowadzono na opiekunach prawnych pacjentów Poradni Dziecięcej zgłaszających się do przychodni na realizację szczepień ochronnych. Próba badawcza składała się ze 100 osób. Badania własne przeprowadzono na terenie Centrum Medycznego Medica Sp. Z o.o. Oddział Prof-Med we Włocławku, wktórych wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i metodę szacowania. W badaniach własnych wykorzystano technikę ankiety. Narzędziami badawczymi były STAI – Inwentarz Stanu i Cechy Lęku oraz ankieta własna.
Wyniki. Nieco ponad połowa ankietowanych przyznała, że pandemia koronawirusa powoduje, że wizyta w przychodni celem realizacji szczepienia ochronnego u dziecka jest dla nich bardziej stresująca niż wcześniej, a 43% nie odczuwało z tego powodu dodatkowego stresu. Badani mieli zróżnicowane zdanie na temat zaszczepienia dziecka przeciw COVID-19. Badania ukazały, że 63% nie zaszczepiłoby swojego dziecka, a zwolenników szczepień było 36%. Z analizy własnej wynika także, że pandemia nie wpływa na opinie o szczepionkach, 45% uważa, że szczepienia są potrzebne i zasadne, a tylko 1% jest im przeciwny. Dość znaczny odsetek ankietowanych nie miał zdania na temat wpływu pandemii na nastawienie do szczepień ochronnych (39%). Lęk jako stan i jako cecha nie różnicował odczuwania zwiększonego stresu podczas wizyty w przychodni celem realizacji szczepienia u dziecka. Lęk jako stan i jako cecha zróżnicował opinie badanych na temat zaszczepienia dziecka przeciw COVID-19. Z danych średnich wynika, że osoby, które zdecydowanie deklarują chęć zaszczepienia dziecka przeciw COVID-19 mają istotnie wyższy poziom lęku jako stanu niż osoby, które raczej chcą dziecko zaszczepić lub raczej tego nie zrobią. Lęk jako stan jest także nieco niższy u ankietowanych zdecydowanie niechętnych do zaszczepienia dziecka przeciw koronawirusowi niż osób zdecydowanie do tego przekonanych. Z danych średnich wynika, że osoby, które deklarują, że nie zaszczepią swojego dziecka przeciw COVID-19 mają najwyższy poziom lęku jako cechy niż osoby, które zdecydowanie dziecko poddaliby szczepieniu. Nieco wyższy poziom lęku występuje także u osób raczej skłonnych do zaszczepienia dziecka przeciw koronawirusowi, niż osób raczej do tego niechętnych. Dane średnie ukazują, że najwyższy poziom lęku jako stanu występował u przeciwników szczepień i osób deklarujących brak zmiany nastawienia do szczepień w dobie pandemii oraz u osób, których pandemia pozytywnie wpłynęła na opinie o szczepieniach ochronnych. Najniższy poziom lęku jako stanu mieli ankietowani niemający zdania na temat wpływu pandemii na opinie o szczepieniach ochronnych oraz osoby, które wciąż uważają, że szczepienia są zasadne.
Wnioski. Zmiany w funkcjonowaniu społecznym wynikające z pandemii koronawirusa spowodowały spowolnienie w realizacji kalendarza szczepień. Pandemia powodowała dodatkowy stres w związku z wykonywaniem szczepień ochronnych u dzieci, ale nie zmieniła nastawienia ankietowanych do konieczności ich realizacji. Lęk jako stan i jako cecha różnicuje nastawienie rodziców do szczepienia dziecka przeciw COVID-19, a lęk jako stan różnicuje opinie o wpływie pandemii na temat szczepień ochronnych.

Bibliografia

Bednarek A., Zarzycka D. Potrzeba i założenia nowoczesnej edukacji na

przykładzie szczepień ochronnych. Probl. Hig. Epidemiol 2015;96(1):1-7.

Woynarowska B., Szajner-Milart I. (red.) Uodpornienie sztuczne przeciw

chorobom zakaźnym u dzieci i młodzieży. Polskie Towarzystwo Pediatryczne 1997:29.

Mrożek-Budzyn D.: Ewolucja polskiego programu szczepień ochronnych

na przestrzeni ostatnich 10 lat. Przegląd epidemiologiczny 2012;66:107-

Gawłowska–Lichota K.; Płatek K.: Analiza wyszczepialności dzieci wybranymi szczepionkami na terenie Zakładu Opieki Zdrowotnej w Polanowie

w latach 2004-2008. Problemy Pielęgniarstwa 2011;19(1):34-38.

Krawczyk E.: Szczepienia– wspaniałe osiągnięcie nauki i medycyny.

Wszechświat, 2011;112: 7-9.

System szczepień ochronnych dzieci. Informacje o wynikach kontroli.

NIK. Warszawa. Nr ewid. 209/2015/P15/080/LKR.

https://doi.org/10.1136/bmj.n728 (15.12.2021r.).

https://www.gov.pl/web/koronawirus/szczepionki-przeciw-covid-

-19-juz-niedlugo-dostepne-dla-polakow--umowy-na-ich-zakup-zostaly-

-podpisane (17.12.2021)

Stodolak A. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy. Legnica 2011:17-19.

Sosnowski T., Wrześniewski K., Jaworowska A., Ferenec D. STAI Inwentarz

Stanu i Cechy Lęku. Warszawa. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego 2006.

Trojanowska M., Wincewicz-Price A., Zyzik R. Od szczepionek do szczepień. Jak skutecznie włączać społeczeństwo w walkę z pandemią? Polski

Instytut Ekonomiczny. Warszawa 2021.

Szalonka A. Społeczne uwarunkowania szczepień w Polsce w świetle

badań ankietowych. [w:] W. Nowak, K. Szalonka (red.). Zdrowie i style

życia. Determinanty długości życia. Uniwersytet Wrocławski, Wrocław

:389-404.

Finkelstein S., Boland W., Vallen B. i wsp. Psychological reactance impacts

ratings of pediatrician vaccine-related communication quality, perceived

vaccine safety, and vaccination priority among U.S. parents. Human Vaccines &Immunotherapeutics. 2019; 16(5):1024–1029.

Zengin H., Bafali I., Caka S. i wsp. Childbirth and postpartum period

fear and the related factors in pregnancy. J CollPhysSurg Pakistan.

;30(02):144–148.

Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

30.03.2022

Jak cytować

1.
CECOT, Natalia & STALMIRSKA, Sylwia. Wpływ pandemii COVID-19 na realizację kalendarza szczepień. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu [online]. 30 marzec 2022, T. 7, nr 1, s. 7–24. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.21784/IwP.2022.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 7 Nr 1 (2022)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Natalia Cecot, Sylwia Stalmirska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 645
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

szczepienia ochronne, pandemia, kalendarz szczepień
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa