Wpływ pandemii Koronawirusa (COVID–19) na jakość życia rodziny i dziecka
DOI:
https://doi.org/10.21784/IwP.2021.016Słowa kluczowe
pandemia, COVID-19, jakość życia, dziecko, rodzinaAbstrakt
Wstęp. W marcu 2020 roku cały świat rozpoczął walkę z nieznanym dotąd wrogiem – Koronawirusem SARS-CoV-2 zwanym także COVID-19. Sytuacja pandemii znacznie wpłynęła na funkcjonowanie rodziny.
Cel. Celem pracy jest analiza jakości życia dziecka i rodziny w dobie zaostrzeń związanych z pandemią Koronawirusa (COVID – 19).
Materiał i metody. Za pomocą metody sondażu diagnostycznego, przy użyciu ankiet własnego autorstwa badano jakość życia całej rodziny i dzieci w trakcie hospitalizacji w czasach pandemii. Procedurę badawczą przygotowano również na podstawie przeprowadzenia oryginalnej wersji kwestionariusza KIDSCREEN 27. Badanie przeprowadzono wśród 200 osób. Badani to dzieci i młodzież (100 osób) byli pacjentami Oddziału Dziecięcego Obserwacyjnego Specjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego we Włocławku oraz grupa rodziców tych dzieci licząca 100 osób.
Wyniki. Za pomocą wymienionych powyżej narzędzi badawczych wykazano, że pandemia COVID-19 w badanej grupie wpływa negatywnie na każdy aspekt życia całej rodziny. Dochodzi do zaburzeń zdrowia fizycznego, psychicznego i relacji społecznych samego dziecka, a konsekwencji także jego najbliższych.
Wnioski. Jakość życia w rodzinie w dobie pandemii nabiera całkiem innego wymiaru. W wyniku restrykcji konieczne jest przeorganizowane życia w każdej sferze. Prowadzi to do szeregu negatywnych konsekwencji, a mianowicie pogorszeniu ulega zdrowie fizyczne nie tylko dziecka, ale też pozostałych członków rodziny, zdrowie psychiczne całej rodziny, a także dochodzi do zaburzenia umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji społecznych.
Bibliografia
Krawczyk E.: Koronawirus. Wszystko co musisz wiedzieć, żeby się zabezpieczyć, Wyd. Pascal, 2020.
Krzystyniak K. Koronawirus. COVID-19 MERS SARS. Epidemiologia/ leczenie/ profilaktyka, Wyd. Medyk, 2020:24-30.
Heitzman J. Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne, Psychiatr. Pol. 2020;54(2):187–198.
Heszen I., Sęk H. Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa 2008.
Birch K., MacLaren D., George K. Krótkie wykłady. Fizjologia sportu. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Wojtasik W., Szulc A., Kołodziejczyk M., Szulc A. Selected issues concerning the impact of physical exercise on the human organism. Journal of Education, Health and Sport, 2015;5(10):350-372.
Idzik A., Idzik M., Majewski J. Zdrowie i jakość życia mieszkańców Polski w ujęciu regionalnym. Sport i rekreacja a wyzwania współczesnej cywilizacji, 2011;37(1): 497-509.
Perek M., Cepuch G. Dziecko w szpitalu a ryzyko krzywdzenia instytucjonalnego, Studia Medyczne 2008;11:23–27.
Maruszczak M. Doświadczenie hospitalizacji. Encyklopedia Rodzice i Dzieci. Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2002.
Jakubik M., Kierys A., Bednarek A. Udział pielęgniarki w adaptacji dziecka do warunków szpitalnych. Problemy Pielęgniarstwa 2011;19(4):545-550.
Wnuk M., Marcinkowski J. Jakość życia jako pojęcie pluralistyczne o charakterze interdyscyplinarnym. Problemy Higieny i Epidemiologii, 2012;93:21-26.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Katarzyna Marianna Płoszaj, Dorota Kochman
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 5490
Liczba cytowań: 0