"Dotknęła frędzli Jego płaszcza" (Łk 8,44) - Interpretacja zdania w świetle starożytnych świadectw biblijnych i pozabiblijnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/IS.2019.006Słowa kluczowe
żydowskie frędzle, cicit, znaczenie stroju, kobieta cierpiąca na krwotok, haemorrhoissa, nieczystość rytualna, dotknięcie frędzli płaszczaAbstrakt
Touching Jesus’ garment by a woman suffering from a twelve-year discharge of blood rendered an uncontrolled flow of power (δύναμις) from his body and cured her. Did the fact that the woman’s touch concerned this specific part of the robe of the Master of Nazareth have some meaning? Bearing in mind the law of wearing tassels upon the hem of the garment (Deut 22:12) as well as the prophecy from Zach 8:23, we follow the history and the meaning of this appendage to the garment. It is certain that tassels upon robes were not an idea that originated in Jewish culture. We find evidence of garments with this kind of adornment on two Minoan seal stones from around the 17th c. BC, Assyrian bas-reliefs (9th c. BC) and also on some Egyptian artefacts (starting from around 15th c. BC). They are visible as additions to the robes of both important people (king, priest) and deities. In many cultures, tassels upon the robe gave a special status to the person who wore them. They served as seals and as such they constituted an alter ego of a person. Touching or grasping the fringes of someone’s robe gave the owner an affection and gave him that person’s power. It seems that the Jews, to the pre-existing custom of wearing this ornament, added, following God’s command, a specifi cally Jewish order to put in the tassels a blue thread (Num 15:38). Wearing the fringes widened with a new dimension – they were supposed to remind people of God’s commandments and his presence. In the case of the sick woman touching Jesus and also in the passage of Matt 14:34–36, where the sick people ask whether they could touch “the fringes of his cloak” both dimensions (ethnic – power, and specifically Jewish – memory of God commandments) are significant.Bibliografia
BAERT B., Touching the Hem: The Thread between Garment and Blood in the Story of the Woman with the Haemorrhage (Mark 5:24b–34parr), „Textile: The Journal of Cloth and Culture” 9 (2011), s. 308–351.
BATTEN A.J., Clothing and adornment, „Biblical Theology Bulletin” 40/3 (2010), s. 148–159.
BERTMAN S., Tasseled Garments in the Ancient East Mediterranean, „The Biblical Archaeologist” 24/4 (1961), s. 119–128.
BOKSER B.Z., The Thread of Blue, „Proceedings of the American Academy for Jewish Research” 31 (1963), s. 1–32.
GLOVER A.K., Modern Jewish Customs as Possible Helps in Bible Study, „The Biblical World” 18/1 (1901), s. 7–12.
GLOVER A.K., The Dress of the Master, „The Biblical World” 15/5 (1900), s. 347–357.
GOODNICK B., The Tassel and the Blue Cord, „Jewish Bible Quarterly” 21/2 (1993), s. 99–108.
KUBIŚ A., Kobieta cierpiąca na krwotok oraz córka Jaira jako symbol Izraela. Próba analizy symbolicznej Mk 5, 21–43, w: Studia nad Ewangelią według św. Marka.
Nowy Testament: geneza – interpretacja – aktualizacja (Lingua Sacra. Monografie 8), red. W. Linke, J. Kręcidło, Warszawa–Ząbki 2017, s. 66–111.
MILGROM J., Of Hems and Tassels, „Biblical Archaeology Review” 9/3 (1983), s. 61–65.
MILLER S., Women in Mark’s Gospel, London–New York 2004.
STEPHENS F.J., The Ancient Signifi cance of Ṣîṣîth, „Journal of Biblical Literature” 50/2 (1931), s. 59–70.
STRZAŁKOWSKA B., Rozporządzenia dotyczące kobiet w Kpł 15 (Rozprawy i studia biblijne 20), Warszawa 2006.
Tora Pardes Lauder. Bemidbar, red. i tłum. S. Pecaric, Kraków 2005.
VRIES S.P.D. DE, Obrzędy i symbole Żydów, tłum. A. Borowski, Kraków 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. W myśl regulacji prawnych zawartych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., autor przekazuje autorskie prawa majątkowe dotyczące składanego dzieła wydawcy czasopisma "Itinera Spiritualia". Przeniesienie praw autorskich do składanego dzieła następuje na wszystkich polach eksploatacji, w szczególności tych wymienionych w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych: 1. W zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy dzieła, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową. 2. W zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami , na których dzieło utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy. 3. W zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt. 2 – publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
2. Za zgodą Redakcji czasopisma artykuły i recenzje opublikowane w roczniku "Itinera Spiritualia" mogą być przedrukowywane w innych publikacjach.
3. Autor, w celach niekomercyjnych, może w dowolny sposób, bez zgody Redakcji, rozpowszechniać swój tekst w wersji elektronicznej.
4. Redakcja publikuje teksty on-line na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 PL.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 4702
Liczba cytowań: 0