Globalisation and gender aspects of professional sport: the case of Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/EiP.2021.011Keywords
globalisation, gender, professional sport, sports achievementsAbstract
Motivation: Globalisation is not only about the mobility of capital and proliferation of global problems. It is also about common approaches in public governance. Modern technologies help to disseminate information on sport as well as raise interests and encourage citizens to engage in sport. Globalisation has made it easier. There is no need to travel — Olympic Games, football matches and various other sports can be watched on TV, with broadcasts offering more insights than live watching on the spot. Globalisation, however, is also seen in various public or grass-root initiatives which, by addressing existing inequalities, support certain groups i.e. women or minorities to help them achieve more equal position in sport.
Aim: The paper’s aim is to analyse the impact of globalisation (use of modern, digital technologies) on public governance in sport based on the example of Poland. Poland is specific because there exists a strong gender bias and unequal involvement of men and women in professional sport. It translates into financial support. All of the above aspects will be scrutinized.
Results: The analyses will be based on the available public data on the financing of professional sport as well as achievements in the Olympic Games between the years 1924 and 2016. Moreover, some light will be shed on media coverage of sports events. The applied research methods include a critical literature review and analyses of gathered statistical data. The paper fills in the gap in the existing literature where impact of globalisation on sport in terms of public governance and gender imbalance is not often discussed.
References
Bednarczyk, M., & Batorski J. (Eds.). (2009). Przedsiębiorczość w zarządzaniu sportem. Kraków: Fundacja dla UJ.
Burski, J. (2017). Globalizacja. In H. Jakubowska, & P. Nosal (Eds.), Socjologia sportu. Warszawa: PWN.
Cohen, R., & Kennedy, P. (2007). Global sociology. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Council Recommendation of 26 November 2013 on promoting health-enhancing physical activity across sectors (OJ C 354).
Cynarski, W.J, Kosiewicz, J., & Obodyński, K. (Eds.). (2012). Kultura fizyczna i sport w zwierciadle nauk społecznych. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.
Dirzyte, A., Rakauskiene, O.G., & Servetkiene, V.(2017). Evaluation of resilience impact on socio-economic inequality. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 4(4). doi:10.9770/jesi.2017.4.4(7).
Doktór, K. (2005). Zarys socjologii zarządzania sportem. Warszawa: Polska Korporacja Menedżerów Sportu.
Dziubiński, Z., & Rymarczyk, P. (Eds.). (2010). Kultura fizyczna a globalizacja. Warszawa: AWF, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej.
Foks, J. (Ed.). (2006). Unia Europejska i sport: implikacje członkostwa Polski w Unii Europejskiej dla polskiego sportu. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Gaspareniene, L., Remeikiene, R., Sadeckas, A., & Ginevicius, R. (2016). Level and sectors of digital shadow economy: the case of Lithuania. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 4(2). doi:10.9770/jesi.2016.4.2(6).
Grodecki, M.(2018). Życie po meczu: formy wykorzystania kapitału społecznego kibiców piłkarskich w Polsce. Warszawa: UW.
Hannerz, U. (2000). Scenarios for peripheral cultures. In F.J. Lechner, & J. Boli (Eds.), The globalization reader. Malden: Blackwell Publishing.
Hay, C. (2011). Wpływ globalizacji na państwo. In J. Ravenhill (Ed.), Globalna ekonomia polityczna. Kraków: UJ.
Jakubowska, H, & Nosal, P. (Eds.). (2017). Socjologia sportu. Warszawa: PWN.
Krawczyk, Z. (2000). Sport w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: AWF.
Lenartowicz, M., & Mosz, J. (2018). Stadiony i widowiska: społeczne przestrzenie sportu. Warszawa: Scholar.
Mamcarczyk, M. (2016). Regionalne zróżnicowanie finansowania infrastruktury sportowej ze środków unijnych w Polsce. In A. Witkowska-Paleń (Ed.), Polityka społeczna w działaniu: wybrane zagadnienia. Lublin: KUL.
Mamcarczyk, M. (2018). Globalizacja a sport. In B. Szopa, & E. Ślęzak (Eds.), Społeczne aspekty globalizacji. Warszawa: PWE.
Ministry of Foreign Affairs. (2011). Programme of the Polish presidency of the Council of the European Union. Retrieved 10.03.2019 from https://www.umww.pl.
Ministry of Sport and Tourism. (2015). 2020 Sport development programme. Retrieved 14.02.2020 from https://bip.msit.gov.pl.
Ministry of Sport and Tourism. (2019). Program Otwarte Strefy Aktywności 2019 rozstrzygnięty. Retrieved 28.12.2019 from https://www.gov.pl.
Nowocień, J. (2001). Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym współczesnej szkoły. Warszawa: AWF.
Nowocień, J., & Chełmecki, J. (Eds.). (2010). Społeczno-edukacyjne oblicza współczesnego sportu i olimpizmu: aktywność fizyczna dzieci, młodzieży i dorosłych na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: AWF.
Pallus, P. (2016). Prawie 29 mln Polaków obejrzało chociaż fragment transmisji z igrzysk. Retrieved 14.03.2019 from https://businessinsider.com.pl.
Pastwa, M. (2000). Zarządzanie finansami instytucji sportowo-rekreacyjnych. Warszawa: Polska Korporacja Menedżerów Sportu.
Pawlak, Z., & Smoleń, A. (2007). Zarządzanie finansami spółek kapitałowych w sporcie kwalifikowanym z perspektywy rachunkowości finansowej i zarządczej. Warszawa: AWF.
Polish Olympic Committee. (2019). Retrieved 01.03.2019 from https://www.olimpijski.pl.
Polus, A. (Ed.). (2009). Sport w stosunkach międzynarodowych. Toruń: Adam Marszałek.
PWN. (2019). Słownik języka polskiego. Retrieved 14.03.2019 from http://sjp.pwn.pl.
Rischka-Słowik, B. (2014). Konstytucja sportu w Unii Europejskiej. Warszawa: C.H. Beck.
Roemer, J.E. (2011). Equality: its justification, nature, and domain. In B. Nolan, W. Salverda, & T.M. Smeeding (Eds.), The Oxford handbook of economic inequality. Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/oxfordhb/9780199606061.001.0001.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020 [Regulation of the Council of Ministers of 4 August 2016 regarding the National Health Program for 2016–2020] (Dz.U. 2016 poz. 1492) (Poland).
Sporek, T. (2007). Sponsoring sportu w warunkach globalizacji: dylematy i wyzwania. Warszawa: Difin.
Sznajder, A. (2008). Marketing sportu. Warszawa: PWE.
Sznajder, A. (2017). Sport jako biznes w czasach globalizacji. Warszawa: PWE.
Ślęzak, E. (2018). Globalizacja i jej oblicza. In B. Szopa, & E. Ślęzak (Eds.), Społeczne aspekty globalizacji. Warszawa: PWE.
Treaty of Lisbon amending the Treaty on European Union and the Treaty establishing the European Community (OJ C 306).
Treaty on the functioning of the European Union: consolidated version (OJ C 326).
Uchwała Rady Ministrów nr 90/2007 z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007–2015 [Resolution of the Council of Ministers of 15 May 2007 regarding the National Health Program for 2007–2015].
Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie [Act of 25 June 2010 on sport] (Dz.U. 2010 nr 127 poz. 857) (Poland).
Waśkowski, Z. & Sojkin, B. (Eds.). (2011). Zarządzanie polskim sportem w gospodarce rynkowej. Poznań: UE w Poznaniu.
Wicker, P., Breuer, C., & Pawlowski, T. (2009). Promoting sport for all to age-specific target groups: the impact of sport infrastructure. European Sport Management Quarterly, 9(2). doi:10.1080/16184740802571377.
Załączniki nr 2 do Ustaw Budżetowych na lata 2009–2019 [Annexes 2 to the Budget Acts for the years 2009–2019]. Retrieved 10.03.2019 from http://orka.sejm.gov.pl.
Żyśko, J. (2008). Zmiany we współczesnych systemach zarządzania sportem wyczynowym w wybranych krajach europejskich. Warszawa: AWF.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 730
Number of citations: 0