Generations on the Polish labor market in the context of competences needed in the economy based on knowledge and 4.0
DOI:
https://doi.org/10.12775/EiP.2021.008Keywords
knowledge-based economy, economy 4.0, labor market, generations, competencesAbstract
Motivation: The Polish labor market employs employees from four generations, but not all of them have the competences required by the knowledge-based economy and the 4.0 economy. According to the author, adjusting employees’ competences to the requirements of the modern labor market is determined, among others, by specificity of generations. Their features, attitudes, values and job expectations affect competences, which generates quantitative and qualitative changes in the labor market. Therefore, it was decided to check which generations of employees have the competences most appropriate to the needs of these economies.
Aim: The aim of the paper is to assess the adjustment of competences of four generations of Polish employees to the competences required of employees of the knowledge-based economy and the 4.0 based on a literature review.
Results: Research results confirm that generations Y and C have competences best suited to the modern labor market. Moreover, they indicate areas of skills shortages that require support in order to adjust the requirements of the labor market. The added value is provided by a self-developed list of differences between the labor markets of the knowledge-based industrial economy and 4.0 (there was no such was not such a broad list comparison in the literature for the three types of economies) and synthetic assessment of the key competences of four of generations of employees in the context of KBE and economy 4.0 based on a literature review.
References
Appelbaum, S.H., Serena, M., & Shapiro, B.T. (2005). Generation “X” and the boomers: an analysis of realities and myths. Management Research News, 28(1). doi:10.1108/01409170510784751.
Arsenault, P.M. (2004). Validating generational differences: a legitimate diversity and leadership issue. Leadership & Organization Development Journal, 25(2). doi:10.1108/01437730410521813.
Atkinson, R.D. (2005). The past and future of America’s economy: long waves of innovation that power cycles of growth. Washington: Edward Elgar.
Atkinson, R.D., & Coduri, R. (2002). The 2002 State New Economy Index: benchmarking economic transformation in the states. Retrieved 20.03.2021 from https://itif.org.
Atkinson, R.D., & Correa, D.K. (2007). The 2007 State New Economy Index: benchmarking economic transformation in the states. Retrieved 20.03.2021 from https://itif.org.
Bachman, D. (2019). Millennials: the overqualified workforce. Retrieved 20.03.2021 from https://www2.deloitte.com.
Bakhshi, H., Downing, J.M., Osborne, M.A., & Schneider, P. (2017). Future of skills: employment in 2030. London: Pearson and Nesta.
Balcerzak, A.P. (2009). Wiedza i innowacje jako kluczowy czynnik rozwoju gospodarczego w XXI wieku. In E. Okoń-Horodyńska, & R. Wisła (Eds.), Kapitał intelektualny i jego ochrona. Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.
Becker, G.S. (2009). Human capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. Chicago: The University of Chicago Press.
Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: PWN.
Dzierżek, A (2015). Nadchodzi czwarta rewolucja przemysłowa: roboty będą walczyć z ludźmi. Retrieved 20.03.2021 from https://forsal.pl.
Federal Ministry of Labour and Social Affairs. (2017). White paper work 4.0. Retrieved 20.03.2021 from https://www.bmas.de.
Filas, S. (2018). Kompetencje na rynku pracy: o potrzebie rozwoju umiejętności osobistych i społecznych (część I). Retrieved 20.03.2021 from https://zawodowysos.pl.
Gayle, L. (2019). How generation Z is transforming the workplace. Retrieved 20.03.2021 from https://www.financialexecutives.org.
Giddens, A., & Sutton, P.W. (2020). Socjologia. Warszawa: PWN.
Goldsmith, M., Greenberger, C., Robertson, A. & Chan, M.H. (2007). Globalni liderzy: kolejna generacja. Warszawa: MT Biznes.
Górniak, J. (Ed.). (2013). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki: raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r. Retrieved 20.03.2021 from https://www.een.org.pl.
Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 97.
Kawka, T. (2018). Determinanty zmian na rynku pracy w czasach nowej gospodarki. Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance, 16(1/2).
Klimczuk, A. (2010). Bariery i perspektywy integracji międzypokoleniowej we współczesnej Polsce. In D. Kałuża & P. Szukalski (Eds.), Jakość życia seniorów w XXI wieku z perspektywy polityki społecznej. Łódź: Biblioteka.
Klimczuk, A. (2013). Koncepcja solidarności pokoleń w krajowej polityce społecznej. In A. Fabiś, A. Łacina-Łanowski, Ł. Tomczyk (Eds.), Kreatywna starość: 15-lecie oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Oświęcim: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Rotmistrza Witolda Pileckiego.
Krueger, D., & Kumar, K.B. (2004). Skill-specific rather than general education: a reason for US–Europe growth differences. Journal of Economic Growth, 9. doi:10.1023/B:JOEG.0000031426.09886.bd.
Mikułowski-Pomorski, J. (1968). Pokolenie jako pojęcie socjologiczne. Studia Socjologiczne, 3–4.
OECD. (1996). The knowledge-based economy. Retrieved 20.03.2021 from https://www.oecd.org.
Olechnicki, K., & Załęcki, P. (2002). Słownik socjologiczny. Toruń: Grafiti BC.
Ossowska, M. (1963). Koncepcja pokolenia. Studia Socjologiczne, 2.
Piątkowski, M.J. (2020). Expectations and challenges in the labour market in the context of industrial revolution 4.0: the agglomeration method-based analysis for Poland and other EU member states. Sustainability, 12(13). doi:10.3390/su12135437.
Polakowska, J. (2020). Kompetencje pracownika przyszłości: co wpłynie na kształtowanie się najbardziej pożądanych kompetencji w 2020 roku. Retrieved 20.03.2021 from https://w-centrum.pl.
Pracuj.pl. (2020). Generacja dobrej kariery: pokolenia o pracy w Polsce. Retrieved 20.03.2021 from http://media.pracuj.pl.
Pyöriä, P., Ojala, S., Saari, T., & Järvinen, K.-M. (2017). The millennial generation: a new breed of labour. SAGE Open, 7(1). doi:10.1177/2158244017697158.
Rękas, M. (2019). Czynniki zmian i ich wpływ na rynek pracy w XXI wieku w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej. In G. Węgrzyn (Ed.), Wyzwania rozwojowe państw Unii Europejskiej w zakresie instytucji i Przemysłu 4.0. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
Roguska, A. (2018). iGeneration: język komunikacji i konsekwencje budowania relacji z innymi pokoleniami „X” i „Y”. In T.B. Senkevich (Ed.), The art of speech in the dialogue of cultures: literary hierarchies and reputations. Brest.
Schwab, K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa. Warszawa: Studio EMKA.
Shragay, D., & Tziner, A. (2011). The generational effect on the relationship between job involvement, work satisfaction, and organizational citizenship behavior. Journal of Work and Organizational Psychology, 27(2). doi:10.5093/tr2011v27n2a6.
Smolbik-Jęczmień, A. (2013). Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji X i Y: podobieństwa i różnice. Management Sciences, 1(14).
Szukalski, P. (2010). Co łączy pokolenia: więź międzypokoleniowa z perspektywy polityki społecznej. Polityka Społeczna, 10.
Szukalski, P. (2012). Solidarność pokoleń: dylematy relacji międzypokoleniowych. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Węgrzyn, G. (2019). Rynek pracy w Gospodarce 4.0: nowe zjawiska. In G. Węgrzyn (Ed.), Wyzwania rozwojowe państw Unii Europejskiej w zakresie instytucji i Przemysłu 4.0. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
Wiktorowicz, J., & Warwas, I. (2016). Pokolenia na rynku pracy. In J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk, A. Stankiewicz, J. Kliombka-Jarzyna (Eds.), Pokolenia, co się zmienia: kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer.
World Bank. (2019). World development report 2019: the changing nature of work. Retrieved 20.03.2021 from https://www.worldbank.org.
Woszczyk, P. (2016). Różnorodny rozwój i ścieżki kariery w organizacji. In J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk, A. Stankiewicz, J. Kliombka-Jarzyna (Eds.), Pokolenia, co się zmienia: kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer.
Yang, S.-B., & Guy, M.E. (2006). Genxers versus boomers: work motivators and management implications. Public Performance & Management Review, 29(3). doi:10.2753/PMR1530-9576290302.
Zabel, K.L., Biermeier-Hanson, B.B.J., Baltes, B.B., Early, B.J., & Shepard, A. (2017). Generational differences in work ethic: fact or fiction. Journal of Business and Psychology, 32(3). doi:10.1007/s10869-016-9466-5.
Żarczyńska-Dobiesz, A., & Chomątowska, B. (2014). Pokolenie ,,Z” na rynku pracy: wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350. doi:10.15611/pn.2014.350.36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 877
Number of citations: 0