The impact of competencies on employability in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/EiP.2023.042Keywords
employability, competencies, logit modelAbstract
Motivation: Employee competencies are some of the most important elements of human resources management. Their value is clear even at an early stage of an employee selecting process because the hiring of a qualified employee can significantly reduce the costs related to training. Although the remuneration of qualified workers is usually higher, there is one key balancing aspect at play here, namely the fact that high level of knowledge and skills of a team allows for easier adaptation to changing market conditions. These competencies also have a similar value in case of other processes, such as: assessment, motivation, and employee development. Thus, considering their importance, it seemed worthwhile to analyse the impact of competencies on employability, both from the point of view of an organization and the labor market.
Aim: The aim of the work is to determine the impact of individual characteristics and professional competencies on the likelihood of employment.
Results: Based on the logit model estimates, it might be concluded that the following factors have the greatest positive impact on employability: age 41–50, having a driving license, higher education, readiness to work unusual hours required by the employer, and the ability to operate machines, tools and technical devices. The features that adversely affect the employability of the surveyed individuals include: lack of readiness to work unusual hours required by the employer, female gender, and lack of the ability to analyse information and draw conclusions.
References
Agrotec. (2014). Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy. Retrieved 14.06.2023 from https://www.ewaluacja.gov.pl/media/25587/rzl_281.pdf.
Antosz, P. (2018). Metodologia badania: bilans kapitału ludzkiego 2016–2023. Retrieved 14.06.2023 from https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/BKL_32_Raport_metodologiczny_PL_2020_04_02.pdf.
Budnikowski, A., Dabrowski, D., Gąsior, U., & Macioł, S. (2012). Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni: wyniki badania. E-mentor, 4(46). 4–17.
Górniak, J., Kocór, M., Prokopowicz, P., & Szczucka, A. (2022). Bilans kapitału ludzkiego 2022/2021: raport z badania pracodawców: powrót do rzeczywistości: drugi rok pandemii oczami polskich firm. Retrieved 14.06.2023 from https://power.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/13-BKL-WCAG_15122022.pdf.
Gruszczyński, M. (2012). Modele zmiennych jakościowych dwumianowych. In M. Gruszczyński (Ed.), Mikroekonometria: modele i metody analizy danych indywidualnych (pp. 71–122). Wolters Kluwer.
Kaczmarczyk, K. (2016). Bierność i bezrobocie młodzieży w Polsce. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Kmieć, D. (2015). Zastosowanie modelu logitowego do analizy czynników wpływających na bezrobocie wśród ludności wiejskiej. Zeszyty Naukowe SGGW: Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 110, 33–42. https://doi.org/10.22630/eiogz.2015.110.18.
Kośko, M., & Osińska, M. (2007). Uogólniona metoda najmniejszych kwadratów i modele zmiennych jakościowych. In M. Kośko, M. Osińska, & J. Stempińska (Eds.), Ekonometria współczesna (pp. 161–194). TNOiK.
Kufel, T. (2011). Ekonometria: rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu Gretl. PWN.
McQuaid, R.W., & Lindsay, C. (2005). The concept of employability. Urban Studies, 42(2), 197–219. https://doi.org/10.1080/0042098042000316100.
PARP. (2022). Bilans kapitału ludzkiego. Retrieved 02.02.2023 from https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bilans-kapitalu-ludzkiego.
Römgens, I., Scoupe, R., & Beausaert, S. (2020) Unraveling the concept of employability, bringing together research on employability in higher education and the workplace. Studies in Higher Education, 45(12), 2588–2603. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1623770.
Saha, N., van der Heijden, B.I.J.M., & Gregar, A. (2013). Strategy and policy in mobilizing resources for employability enhancement (West Bengal, India). International Journal of Education and Information Technologies, 1(7), 18–26.
Śliwicki, D., & Ręklewski, M. (2013).Ekonometryczna analiza czynników aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 58(4), 35–46.
Walesiak, M. (2011). Modelowanie i prognozowanie zmiennych dwumianowych. In E. Gatnar, & M. Walesiak (Eds.), Analiza danych jakościowych i symbolicznych z wykorzystaniem programu R (pp. 99–111). C.H. Beck.
Wiśniewska, S. (2015a). Development of employee competencies as a determinant of employability in the modern labor market. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 6(107), 131–143.
Wiśniewska, S. (2015b). Zatrudnialność: pojęcie, wymiary, determinanty. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 35(1), 11–24. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4583.
Wojdyło-Preisner, M., & Zawadzki, K. (2015). Bariery zatrudnialności osób młodych w Polsce. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 35(1), 55–73. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4585.
Yorke, M., & Knight, P.T. (2006). Embedding employability into the curriculum: learning & employability series. Retrieved 14.06.2023 from https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/Embedding%20employability%20into%20the%20curriculum.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kamila Topolewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 405
Number of citations: 0