Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Journal Information
  • Current
  • Archives
  • Editorial Team
  • Fees
  • Ethics and Policies
  • Submission
  • Register
  • Login

Ekonomia i Prawo. Economics and Law

Central ICT system SL2014: the way to reduce the transaction costs of European projects
  • Home
  • /
  • Central ICT system SL2014: the way to reduce the transaction costs of European projects
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 No. 2 (2022) /
  4. Articles

Central ICT system SL2014: the way to reduce the transaction costs of European projects

Authors

  • Marcin Kępa Pedagogical University of Cracow https://orcid.org/0000-0001-8013-0734

DOI:

https://doi.org/10.12775/EiP.2022.025

Keywords

new institutional economics, transaction costs, European project, European funds, SL2014

Abstract

Motivation: European funds are these kinds of goods for which effective demand exceeds supply. The market value of European projects in Poland is estimated at approximately PLN 1125,44 bn, of which the EU co-financing is PLN 664,29 bn. Their effective use depends on the quality of the institutions responsible for their aggregation, allocation and proper expenditure (in accordance with the EU policies).

Aim: The analysis of mechanisms determining the market game on the European project market in Poland in the light of the new institutional economics. Particular attention will be paid to the administrative tools that facilitate efficient long-distance communication between the parties to a project co-financing contract (central ICT system SL2014).

Results: ICT systems constitute a part of a wider phenomenon commonly referred to as e-administration. It may be regarded as an institution in the meaning of the new institutional economics. This institution reduces the transaction costs related to handling European projects as well as the transaction costs in other areas connected with public governance. Wherever the e-administration can be applied (e-administration may be found useful in the case of public health emergencies that were triggered by the SARS-CoV-2 pandemic). Central ICT system SL2014 (as an element of e-administration) significantly reduced transaction costs in the field of handling European projects in the 2014–2020 financial perspective.

References

Coase, R. (1937). The nature of the firm. Economica, 4(16), 386–405. https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x.

Consolidated versions of the Treaty on European Union and the Treaty on the Functioning of the European Union (OJ C 202, 7.6.2016).

Garvin, D. (1993). Building a learning organization. Harvard Business Review, July–August.

Kania, M. (2013). Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym: studium administracyjno-prawne. Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Kępa, M. (2015). Nowe mechanizmy dystrybucji środków finansowych z Europejskiego Funduszu Społecznego w świetle teorii kosztów transakcyjnych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 405, 173–183. http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.405.12.

Kępa, M. (2020). Zakres kontroli projektów unijnych w samorządzie terytorialnym przez organ dotujący. In J. Podgórska-Rykała, B. Pawlica, & P. Ostachowski (Eds.), Samorząd terytorialny: organy, zadania, finanse i aspekt międzynarodowy (pp. 135–148). AT Wydawnictwo.

Kępa, M. (2021). O czarnych łabędziach, e-administracji i funduszach europejskich: realizacja zadań w okresie stanu zagrożenia epidemicznego. Roczniki Administracji i Prawa, 3(20), 209–222. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0014.4244.

Kępa, M. (2022). Kontraktowanie zamówień publicznych w samorządzie terytorialny: szkice z nowej ekonomii instytucjonalnej. Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

Kępa, M., & Podgórska-Rykała, J. (2020a). Współpraca międzysektorowa jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi. Libron.

Kępa, M., & Podgórska-Rykała, J. (2020b). Rejestr PESEL: forma prawna ewidencji ludności. In M. Kępa, G. Krawiec, A. Nodżak, & J. Podgórska-Rykała, Ustawa o ewidencji ludności: komentarz (pp. 11–13). CH Beck.

Kępa, M., & Podgórska-Rykała, J. (2021). Rejestr dowodów osobistych. In M. Kępa, G. Krawiec, A. Nodżak, & J. Podgórska-Rykała, Ustawa o dowodach osobistych: komentarz (pp. 183–197). CH Beck.

Klimczak, B. (2005). Uwagi o powiązaniach między standardową ekonomią i nową ekonomią instytucjonalną. In S. Rudolf (Ed.), Nowa ekonomia instytucjonalna: aspekty teoretyczne i praktyczne (pp. 11–23). Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa w Kielcach.

Mapa dotacji UE. (2021). Retrieved 06.02.2022 from https://mapadotacji.gov.pl.

North, D. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511808678.

North, D. (2014). Zrozumieć przemiany gospodarcze. Wolters Kluwer Business.

Regulation (EU) No 1303/2013 of the European Parliament and of the Council of 17 December 2013 laying down common provisions on the European Regional Development Fund, the European Social Fund, the Cohesion Fund, the European Agricultural Fund for Rural Development and the European Maritime and Fisheries Fund and laying down general provisions on the European Regional Development Fund, the European Social Fund, the Cohesion Fund and the European Maritime and Fisheries Fund and repealing Council Regulation (EC) No 1083/2006 (OJ L 347, 20.12.2013).

Regulation (EU) No 1304/2013 of the European Parliament and of the Council of 17 December 2013 on the European Social Fund and repealing Council Regulation (EC) No 1081/2006 (OJ L 347, 20.12.2013).

Rudolf, S. (2012). Nowa ekonomia instytucjonalna lekarstwem na kryzys. In S. Rudolf (Ed.), Nowa ekonomia instytucjonalna wobec kryzysu gospodarczego (pp. 13–27). Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa w Kielcach.

Senge, P. (2012). Piąta dyscyplina. Wolters Kluwer Business.

Staniek, Z. (2017). Ekonomia instytucjonalna: dlaczego instytucje są ważne. Difin.

Taleb, N. (2020). Czarny łabędź: jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem. Zysk i S-ka.

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 [Act of 11 July 2014 on principles of implementation of programmes in the area of cohesion policy financed in 2014–2020 financial perspective] (Dz.U. 2014 poz. 1146) (Poland).

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne [Act of 16 July 2004 Telecommunications law] (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800) (Poland).

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych [Act of 27 August 2009 on public finance] (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240) (Poland).

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju [Act of 6 December 2006 on the principles conducting development policy] (Dz.U. 2006 nr 227 poz. 1658) (Poland).

Watson, J. (2005). Strategia: wprowadzenie do teorii gier. WNT.

Wierzbowski, M., & Wiktorowska, A. (2008). Czynności cywilno-prawne. In M. Wierzbowski (Ed.), Prawo administracyjne (pp. 303–305). LexisNexis.

Williamson, O. (1998). Ekonomiczne instytucje kapitalizmu: firmy, rynki, relacje kontraktowe. PWN.

Ekonomia i Prawo. Economics and Law

Downloads

  • PDF

Published

2022-06-30

How to Cite

1.
KĘPA, Marcin. Central ICT system SL2014: the way to reduce the transaction costs of European projects. Ekonomia i Prawo. Economics and Law. Online. 30 June 2022. Vol. 21, no. 2, pp. 449-461. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/EiP.2022.025.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 No. 2 (2022)

Section

Articles

License

Copyright (c) 2022 Marcin Kępa

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 959
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

User

User

Contact

Principal Contact
Piotr Wiśniewski
psw@umk.pl
Support Contact
Grzegorz Kopcewicz
Phone (56) 611 26 93
greg@umk.pl

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie
Ekonomia i Prawo. Economics and Law
Katedra Ekonomii 
Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 
ul. Gagarina 13A 
87-100 Toruń

Principal Contact

Piotr Wiśniewski
psw@umk.pl

Support Contact

Grzegorz Kopcewicz
Phone (56) 611 26 93
greg@umk.pl

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop