Participation budgeting in Poland. Analysis of legal regulations
DOI:
https://doi.org/10.12775/CJPS.2019.011Słowa kluczowe
citizens budget, participatory budget, participation, co-deciding, social consultations, democracy, civic society, non-government organizationsAbstrakt
The realization of citizens’ (participatory) budgets has become one of the fixed duties of the authorities of Polish towns and cities. Local governments are to willingly engage citizens and enable them to make decisions related, among other things, to local finances. Social consultation is an exceptionally important process allowing the administration to get acquainted with public opinion or proposals put forward by the citizens who are – directly or indirectly – affected by the issue in question. Until 2019, Polish participatory budgets were based on the provisions of the Gmina Self-Government Act of 8 March 1990; or, more precisely, based on Article 5a, which provided that when it comes to issues which are important for a gmina, social consultations with citizens may be conducted. However, social consultations are not binding. On the other hand, for participatory budgets, a different solution has been adopted. Gmina authorities declared that the decisions made by citizens will be recognized as binding (Kraszewski & Mojkowski, 2014). The amendment of the provisions of the relevant acts (already operative) urges the author of the present paper to pose a question about the necessity of legal regulations to the mechanism of a participatory budget. Do Polish budgets actually call for such provisions? And, will particular solutions included in the Act lead in the near future to a diminishment of the budget’s role in shaping participation among citizens? Taking heed of the imperfections of these provisions, the present paper constitutes an attempt to discover the problems posed by the Act that local governments are facing.
The main research method is an analysis of sources; and in particular, an analysis of the provisions of the Act of 11 January 2018 on amending certain others to increase the participation of citizens in the process of electing, operating and controlling certain public bodies (Dziennik Ustaw, 2018, item 130).
Bibliografia
Arnstein, S., R. (1969). Ladder of participation. Journal of the American Institute of Planners, 35(4), 216–224.
Bordie, E., Cowlin, E., Nissen, N. (2009). Understanding participation: A literature review. London: NCVO.
Błaszko, A. (2018). Budżet obywatelski jst – zagadnienia finansowe. Retrieved form https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/komentarze-praktyczne/budzet-obywatelski-jst-zagadnienia-finansowe-470102738
Dobranowska-Wittels, M. (2018). Budżet partycypacyjny. Nowe przepisy już do zmiany? Retrieved from https://publicystyka.ngo.pl/budzet-partycypacyjny-nowe-przepisy-juz-do-zmiany
Dolnicki, B. (ed.) (2018). Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, wydanie II. Retrieved from https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/komentarze/ustawa-o-samorzadzie-gminnym-komentarz-wyd-ii-587718820
Kębłowski, W. (2013). Budżet partycypacyjny. Krótka instrukcja obsługi. Warszawa: Instytut Obywatelski.
Kębłowski, W. (2014). Budżet partycypacyjny. Ewaluacja. Warszawa: Instytut Obywatelski.
Klyta, A. (2019). Wojewodowie, RIO i NIK: Gminy robią błędy przy uchwalaniu budżetów obywatelskich. Retrieved from https://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-
finanse/wojewodowie-rio-i-nik-gminy-robia-bledy-przy-uchwalaniu-budzetow-obywatelskich,121659.html
Kraszewski, D., Mojkowski, K. (2014). Budżet obywatelski w Polsce. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.
Krzysztofowicz, D. (2019). Ustawa mocno komplikuje budżety obywatelskie. Pismo samorządu terytorialnego. Wspólnota, 2(1268), 22–23.
Maszkowska, A., Wenclik, M. (2014). Przepis na udane konsultacje społeczne. Białystok: Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab”.
Misiejko, A. (2018). Budżet obywatelski jst – uchwała w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego. Retrieved from https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/komentarze-praktyczne/budzet-obywatelski-jst-uchwala-w-sprawie-wymagan-jakie-470102006
NGO. pl Portal Organizacji Pozarządowych. (n.d.). Co to są konsultacje społeczne? Retrieved from https://poradnik.ngo.pl/co-to-sa-konsultacje-spoleczne
Pazdan, M. (2013). Komentarz do art. 1–4491. In K. Pietrzykowski (ed.), Kodeks cywilny. Vol. 1. Warszawa.
Potorski, R., Urbański, D. (2014). Stosowane formy partycypacji wertykalnej w Polsce. Nowy kierunek rozwoju procesów podejmowania decyzji publicznych w obrębie rodzimego systemu politycznego. In D. Plecka (ed.), Administracja publiczna w projektach politycznych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Serwis Samorządowy PAP. (2019, Jan 2). Budżety obywateli. Samorządowcy alarmują: znowelizowane przepisy narzucają szereg niekorzystnych rozwiązań. Retrieved from http://samorzad.pap.pl/depesze/rio/188436/Budzety-obywatelskie-po-nowemu
Serzysko, E. (2014). Standardy procesów budżetu partycypacyjnego w Polsce. Warszawa.
Sobierajski, P. (2017, Dec 27). Budżet obywatelski w Dąbrowie Górniczej: nie było głosowania, lecz dialog. Gdzie się nie udało? Retrieved from https://plus.dziennikzachodni.pl/budzet-obywatelski-w-dabrowie-gorniczej-nie-bylo-glosowania-leczdialog-gdzie-sie-nie-udalo/ar/c3-12796682
Szaranowicz-Kusz, M. (2016). Budżet partycypacyjny w Polsce. In Infos. Zagadnienia społeczno-gospodarcze, 1(205), 1–4.
The Act of 11 January 2018 on amending certain acts to increase the participation of citizens in the process of electing, operating and controlling certain public bodies. (2018). Dziennik Ustaw 2018, item 130.
The Act of 23 April 1964 – The Civil Code. (2019). Dziennik Ustaw 2019, item 1145, 1495.
The Act of 24 April 2003 on public benefit and volunteer work. (2019). Dziennik Ustaw 2019, item 688, 1570.
Zybała, A. (2012). Labirynty pojęciowe w świecie partycypacji. Zoon Politikon, 3, 53–66.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 347
Liczba cytowań: 0