Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Biuletyn Polskiej Misji Historycznej

The berlinka: A Vistula-Oder ship in the landscape of riverside towns
  • Strona domowa
  • /
  • The berlinka: A Vistula-Oder ship in the landscape of riverside towns
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 14 (2019): W drodze do nowych brzegów. Miasto i rzeka w transregionalnym europejskim dyskursie /
  4. Studia i materiały

The berlinka: A Vistula-Oder ship in the landscape of riverside towns

Autor

  • Jerzy Litwin Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPMH.2019.009

Słowa kluczowe

XVIII–XIX wiek, statki rzeczne, Wisła, Odra, Noteć, Kanał Bydgoski

Abstrakt

Berlinka. Statek wiślano-odrzański w krajobrazie miast nadrzecznych

Zbudowany przez Prusy w latach 1772–1775 Kanał Bydgoski stał się nową drogą wodną umożliwiającą żeglugę z Wisły do Odry oraz dotarcie między innymi do Szczecina i Berlina. Szerokości oraz głębokość tego kanału wymusiły zmiany w  kształcie i rozmiarach statków. Szczególnym rzeobrażeniom uległa szkuta, która w zmienionej formie uzyskała nazwę berlinki. W XIX wieku berlinki upodobniono do statków odrzańskich. W tej formie zostały uwiecznione na wielu obrazach i fotografiach z XIX i XX wieku, które często przedstawiają także widoki miast nadrzecznych.

Bibliografia

Arkuszewski W., Wiślane statki pasażerskie XIX i XX wieku, (1973).

Gierszewski S., Wisła w dziejach Polski, (1982).

Izajasz T., Muszyńska-Leszczyńska D., Od Kanału Bydgoskiego do Kanału Finow – From the Bydgoszcz Canal to the Finow Canal, (2017).

Kostecki H., O budowie berlinek, in: Izys Polska, czyli Dziennik Umieiętności, Wynalazków, Kunsztów i Rękodzieł, Poświęcony Kraiowemu Przemysłowi, Tudzież Potrzebie Wieyskiego i Mieyskiego Gospodarstwa, 2, 2, 6 (1826), pp. 109–129.

Reszka A. W., Wiślane statki i techniki nawigacyjne od XVI do XX wieku, (2012).

Sohn M., Kaffenkähne. Eine vergangene Binnenschiffsform, (2013).

Waligórska K., Konstrukcje statków pływających po Sanie i Wiśle w XVIII wieku, in: Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 8, 2 (1960), pp. 229–241.

Wańkowicz M., Walczący Gryf, (1963).

Biuletyn Polskiej Misji Historycznej

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-09-05

Jak cytować

1.
LITWIN, Jerzy. The berlinka: A Vistula-Oder ship in the landscape of riverside towns. Biuletyn Polskiej Misji Historycznej [online]. 5 wrzesień 2019, nr 14, s. 209–223. [udostępniono 20.3.2023]. DOI 10.12775/BPMH.2019.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 14 (2019): W drodze do nowych brzegów. Miasto i rzeka w transregionalnym europejskim dyskursie

Dział

Studia i materiały

Licencja

Autor zgłaszający tekst do publikacji zobowiązany jest do ujawnienia wszystkich autorów uczestniczących w przygotowaniu tekstu oraz (jeśli dotyczy) wskazanie źródeł finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów („financial disclosure”). W wypadku tekstów przygotowanych przez dwóch lub wielu Autorów, Autorzy zobowiązani są do przesłania do Redakcji oświadczenia o wkładzie poszczególnych Autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz wskazaniem Autora/Autorów koncepcji, założeń, metod itp.). Główną odpowiedzialność za tekst ponosi Autor zgłaszający go Redakcji.

Informujemy, że Redakcja Biuletynu Polskiej Misji Historycznej korzysta z programu antyplagiatowego  iThenticate, od 2016 roku każdy artykuł jest sprawdzany pod względem oryginalności. Redakcja oświadcza, że wykryte przypadki nierzetelności naukowej będą dokumentowane oraz upubliczniane poprzez powiadomienie odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające Autorów, instytucje i stowarzyszenia naukowe itp.).

Autorzy/Autorki przesyłając artykuł przez stronę APCz składają oświadczenia dotyczące praw autorskich oraz przygotowania artykułu zgodnie z zasadami etycznymi dla prac naukowych. Oswiadczenie jest także dostępne w formie dokumentu word (oświadczenie).

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 427
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

XVIII–XIX wiek, statki rzeczne, Wisła, Odra, Noteć, Kanał Bydgoski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa