Koncepcja wykorzystania interaktywnych prezentacji kartograficznych jako narzędzia w procesie edukacji geograficzno-historycznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SG.2014.12Abstrakt
Cartographic documents in the form of maps and atlases are one of the forms facilitating communication in the relation between the teacher and the pupil in the process of knowledge transmission, mainly in the fields of geography and history. Spatial information on places, phenomena and events, both natural and socio-economic ones, taking place currently and in the past is presented on maps in the form of cartographic signs. New possibilities of using the maps appeared together with the development of computer technologies. Th e present article approaches a few important aspects of the subject, namely how the process of using the maps as a means of communication should proceed at different levels of education, how technological achievements affect the improvement of the map, and how this influences the potential effectiveness of education and the possibility of the pupils using the acquired abilities in the further out-of-school practice. A geographical or a historical map, both in its traditional, paper form and in a multimedia edition, is an effective tool of communication after having fulfilled a few conditions, e.g. compatibility of the map’s content with the curriculum and the information capacity of the scale in which it is presented as well as the map’s graphics prepared according to the principles of cartographic semiotics. Both these conditions – the first related to the map’s content and the other connected with its graphics – are closely related to the user’s features. In the case of the receivers of school maps, the users are characterized by different perception and experience, depending on age. Different requirements concerning the cartographic form of communication are imposed by pupils with eye defects (visually impaired, blind). At the first stage of teaching both geography and history, the teacher, who teaches how to interpret the map through discussion and explanation, plays a key role in the process of communication between the map and the pupil. On the high school level, communication in the relation between the map and the student acquires a direct dimension and it does not require the teacher’s participation any more.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Studia Geohistorica” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Instytutowi Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN i Polskiemu Towarzystwu Historycznemu nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Studia Geohistorica”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udzielanie udostępnianie utworu przez Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN i Polskie Towarzystwo Historyczne na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 842
Liczba cytowań: 0