Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Ceramika siwa i czarna - przyczyny powstania określonej barwy
  • Strona domowa
  • /
  • Ceramika siwa i czarna - przyczyny powstania określonej barwy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 50 (2019) /
  4. Artykuły

Ceramika siwa i czarna - przyczyny powstania określonej barwy

Autor

  • Michał Marcin Matuszczyk Wydział Ceramiki i Szkła, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0003-0009-9250
  • Anita Oborska-Oracz Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Jarosław Wowak Zespół Szkół nr 2 w Otwocku

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2019.006

Słowa kluczowe

ceramika siwa i czarna, kolorystyka i proces wypalania ceramiki, ceramika na terenie wschodniej Polski oraz zachodniej Litwy, Białorusi i Ukrainy

Abstrakt

W artykule opisano przyczyny powstawania siwej i czarnej barwy podczas wypalania ceramiki kilku współczesnych twórców z terenów wschodniej Polski (Czarna Wieś Kościelna) i zachodniej Litwy (Pelekiške), Białorusi (Kaliuga) oraz Ukrainy (Czerwonograd). Przedstawiono aktualny stan badań, w tym pomiary temperatury wypału i wstępne wyniki badań gliny z wykorzystaniem XRF. Wyniki tych analiz, w połączeniu z obserwacją i interpretacją opisanych procesów wypalania, wskazują na: (1) konstrukcję i uszczelnienie pieca oraz atmosferę w jego wnętrzu, (2) rodzaj drewna opałowego użytego w końcowym etapie wypalania oraz jego ilość w stosunku do wielkości pieca, a także (3) czas trwania samego procesu – jako najbardziej prawdopodobne czynniki determinujące powstawanie określonej barwy; nie są nimi zawartość związków żelaza w badanych próbkach glin ani też temperatura wypału. Istnieje zatem potrzeba wykonania dodatkowych, szczegółowych i różnorodnych badań, które obejmowałyby dzieła większej liczby twórców, w celu weryfikacji wyników przeprowadzonych analiz i sformułowanych wniosków.

Biogram autora

Michał Marcin Matuszczyk - Wydział Ceramiki i Szkła, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (1997 r.).

Doktorat: UMK Toruń, 2006 r.

Habilitacja: ASP Warszawa, 2013 r.

Od ponad dwudziestu lat zajmuje się konserwacją i restauracją dzieł sztuki (malarstwo sztalugowe i ścienne, rzeźba polichromowana, ceramika archeologiczna i współczesna). Prowadzi także nadzory konserwatorskie i restauratorskie, wykonuje kopie malarskie, uczestniczy w wystawach, konferencjach naukowych, akredytacjach oraz publikuje wyniki swoich badań.

Zatrudniony jest obecnie na stanowisku profesora uczelni na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Od 2018 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Konserwacji i Restauracji Ceramiki i Szkła.

Jego wielką pasją są podróże, z których zawsze przywozi nowe doświadczenia, wykorzystując je w swojej pracy naukowo-dydaktycznej.

Bibliografia

Fryś-Pietraszkowa, Ewa. „Rozkwit i zmierzch ceramiki siwej”. W Garncarstwo i kaflarstwo na ziemiach polskich od późnego średniowiecza do czasów współczesnych. Materiały z konferencji – Rzeszów, 21–23.IX.1993, red. Aleksandra Gruszczyńska i Anna Targońska. Rzeszów: Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, 1994.

Gajewski, Leszek. „Badania nad organizacją produkcji pracowni garncarskich z okresu rzymskiego w Igołomi”. Archeologia Polski 3, nr 1 (1959): 101–158.

Grabowski, Józef. Sztuka ludowa w Europie. Warszawa: Arkady, 1978.

Hołubowicz, Włodzimierz. Garncarstwo wiejskie zachodnich terenów Białorusi. Toruń: Towarzystwo Naukowe w Toruniu, 1950.

Korbańska, Aleksandra. „Nowe dobre siwaki. Reinkarnacja tradycji garncarskiej z XIX w.” Szkło i Ceramika 1 (2016): 42–43.

Krzywiec, Rudolf. Podstawy technologii ceramiki. Wrocław: PWN, 1952.

Krzywiec, Rudolf. Technologia rzemiosła garncarskiego. Wrocław: PWN, 1952.

Krzywiec, Rudolf. Technologia rzemiosła garncarskiego. Cz. II. Warszawa: PWN, 1954.

Mogielnicka-Urban, Małgorzata. Warsztat ceramiczny w kulturze łużyckiej. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1984.

Motil, Romana J. Ukrainska dimlena keramika XIX – poćatku XXI ct. Istoria, tipologia, hudożni osoblivosti. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrayiny, 2011.

Powidzki, Janusz. Zabytkoznawstwo ceramiki nowożytnej. Toruń: UMK, 1975.

Reinfuss, Roman. Garncarstwo ludowe. Warszawa: Sztuka, 1955.

Reinfuss, Roman, i Jan Świderski. Sztuka ludowa w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1960.

Sentence, Bryan. Atlas der Keramik. Ein illustrierter Führer durch die Welt des Keramikhandwerks. Bern–Stuttgart–Wien: Haupt, 2004.

Stoksik, Henryk. Technologia warsztatu ceramicznego średniowiecznego Śląska w świetle badań specjalistycznych i eksperymentalnych. Wrocław: ASP, 2007.

Surmiński, Janusz. Zarys chemii drewna. Poznań: Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2006.

Trzewik, Michał. „Ośrodek garncarski w Pawłowie”. Lublin 1985. Maszynopis w Pracowni Konserwacji Zabytków, Pracownia Dokumentacji Etnograficzno-Historycznej, Oddział w Lublinie.

Wasilczyk, Marta. „Raku po polsku. Magiczny spektakl z ogniem w roli głównej”. Szkło i Ceramika 2 (2014): 32–34.

Wowak, Jarosław. „Ceramika siwa i czarna pogranicza polsko-litewskiego”. Szkło i Ceramika 6 (2014): 19–24.

Wowak, Jarosław. „Współczesna ceramika siwa i czarna na terenach wschodniej Polski oraz achodniej Litwy, Białorusi i Ukrainy”. Rozprawa doktorska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2017.

Załęska, Halina. Ceramika. Techniki produkcji. Toruń: Ministerstwo Kultury i Sztuki, 1954.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-04-27

Jak cytować

1.
MATUSZCZYK, Michał Marcin, OBORSKA-ORACZ, Anita & WOWAK, Jarosław. Ceramika siwa i czarna - przyczyny powstania określonej barwy. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 27 kwiecień 2021, T. 50, s. 165–190. [udostępniono 8.11.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2019.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 50 (2019)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2562
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ceramika siwa i czarna, kolorystyka i proces wypalania ceramiki, ceramika na terenie wschodniej Polski oraz zachodniej Litwy, Białorusi i Ukrainy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa