The on-site Rescuing Conservation of Yanggong’s Tomb Mural in Tang Dynasty
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2019.005Słowa kluczowe
Tang Dynasty Tomb Mural, on-site removing, local methods, images readingAbstrakt
The tomb of Yanggong was found in December 2019 in Xi 'an City, Shanxi Province through an Infrastructure archaeology excavation. Two large pieces of murals were found at that time. A conservation race against time began quickly. According to the unearthed epitaph, the owner named 杨公Yanggong), who was buried in 849AD (late Tang Dynasty) and was an inspector in the Tang Dynasty army. The murals were partly destroyed by the excavation and also by the exposure of the sun and air. With cracks, breakage, and hollows, the murals were peeling off and were extremely fragile. Due to the excavation requirement, such as time limitation and fulfillment requirement, and the serious condition the murals were at that time. And considered of its historical, artistic, and scientific values, which are significant for better researching of Tang Dynasty tomb murals, the team decided to remove the mural from the site to a lab or a museum in the future. This paper is going to describe the local methods of mural removing by using this as a case study. And it also will try to discover some of the painting techniques and read the images remaining on the wall.
Bibliografia
Brugnara M. et al., “The Application of the Contact Angle in Monument Protection: New Materials and Methods”. Colloids and Surfaces A: Physicochemical and Engineering Aspects 241 (2004): 1–3.
ICOMOS China. 2015. Zhongguo wen wu gu ji bao hu zhun ze = Principles for the Conservation of Heritage Sites in China. Rev. ed. Beijing Shi: Wen wu chu ban she. http://hdl.handle.net/10020/gci_pubs/china_principles_2015.
Lan, Desheng. “Application of Cementing Materials in Protection and Restoration of Painted Cultural Relics”. Research on Heritages and Preservation 4, no. 1 (2019): 117, 119.
Li, Man. “Discussion on the Conservation Methods of Several Tomb Murals”. China Cultural Heritage Scientific Research 4 (2017): 64–71.
Li, Shuqin, and Xiaoxiao Wang. “Research on Restoration Technique and Materials for Preserving Fresco in Tang Hui Mausoleum”. Shanghai Wenbo 1 (2005): 52–55.
Mora, Paolo, Paul Philippot, and Laura Mora. Conservation of Wall Paintings. London: Butterworths, 1984.
Su, Bai. “The Layout and Content of the Murals of Tang Tombs in Xi’an Area”. Acta Archaeologica Sinica 2 (1982): 137–154.
Wang, Jia. “Inheritance and Development – the Exploration Road of the Protection and Restoration of the Murals in the Shanxi History Museum”. Cultural Relics World 10 (2019): 62–65.
Yang, Rui. “Detachment and Restoration of Wall Painting from the Northern Song Dynasty of Fu Bi”. Science of Conservation and Archaeology 22, no. 1 (2010): 71–72.
Yang, Wenzong. “Rescue Protection of Mural Paintings from Tang Dynasty Tomb of Han Xiu”. Journal of National Museum of China 12 (2016): 145–147.
Yu, Jingfang. “A Study on the Female Image Styles in the Tomb Mural of Tang Dynasty”. PhD diss., Xi’an Academy of Fine Arts, 2018.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 662
Liczba cytowań: 0