Kościół Trynitarzy w Wilnie. Uwagi o jego budowaniu
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2019.001Słowa kluczowe
Wilno, kościół Trynitarzy, kościół-mauzoleum, sklepienie, konstrukcja, Giovanni Batista Frediani, kościoły, architektura, Polska, XVII w.Abstrakt
Kościół trynitarzy w Wilnie został wybudowany w latach 1694-1716 z fundacji hetmana Kazimierza Jana Sapiehy przez anonimowego twórcę. Artykuł porusza trzy wątki. Pierwszy, to plan kościoła i funkcja rodowego mauzoleum. Regularny ośmiobok bez wydzielonego prezbiterium o zwartym planie, z wyciętymi w grubości muru wnękami ołtarzowymi wskazuje bardziej na funkcję rodowego mauzoleum, niż kościoła zakonnego. Tak się złożyło, że fundator nie został tu pochowany. Drugi wątek, to konstrukcja sklepienia. Jego rozpiętość to 18,20-19,60 m. Jest ono złożone z ośmiu sklepień dominikalnych, podobne do „kopuły” katedry Santa Maria Dell Fiore we Florencji i tamtejszej Capella dei Principi Medyceuszy. Powłoka sklepienia ma około 1,50 m grubości u podstawy i 0,60 m pod latarnią. Taka masa i ciężar stanowiłyby zagrożenie dla statyki budynku. Zapewne nie jest to monolityczna struktura, lecz dwuwarstwowa, podobna do dwóch wspomnianych florenckich sklepień. Opiera się na szkielecie monolitycznych gurtów o przekroju trapezu. Między nimi są rozpięte dwie powłoki wysklepków stykające się u podstawy latarni. Weryfikację tej tezy mogą dokonać badania kamerą termowizyjną, lub badania architektoniczne. Trzeci wątek, to skośnie ustawienie wież widoczne w widoku na wprost. To ustawienie wynika z tego, że przylegają do przekątniowych ścian ośmiobocznego korpusu, a nie są wpisane w linię fasady. Nie są więc rozwiązaniem podobnym do kościoła św. Piotra w Wiedniu i kościoła trynitarzy w Bratysławie, zresztą późniejszych od wileńskiego. Tam wieże nie przylegają do owalnej nawy, lecz flankują poprzedzające ją przęsło międzywieżowego przedsionka i tworzą parawanową fasadę. Wśród badaczy były opinie, iż wieże trynitarzy były dobudowane później. Widoczne od poddasza sklepienia nawy partie obu wież z zachowanym tynkiem i belkowaniem świadczą o równoczesnym wybudowaniu wież z korpusem nawy. Ze względu na konstrukcję kościoła, szczególnie sklepienia, prawdopodobne jest, że jego projektantem i budowniczym był inżynier wojskowy Giovanni Batista Frediani.
Bibliografia
Ballenstedt, Janusz. „Jak Brunelleschi budował kopułę Santa Maria del Fiore”. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki 41 (1996): 99–105.
Bartoli, Gianni, i Michele Betti. „Cappella dei Principi in Firenze, Italy: ExperimentalAnalyses and Numerical Modeling for the Investigation of a Local Failure”. Journal of Performance of Constructed Facilities 27 (2013): 4–26.
Bassi, Eleonora, i Jerzy Kowalczyk. „Dzieło Baltazara Longheny w Polsce: kościół filipinów w Gostyniu”. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki 23 (1978): 3–35.
Boberski, Wojciech. „Pułkownik Giovanni Battista Frediani z Lukki, inżynier i architekt z 2 połowy XVII wieku”. Warszawa: 1995 (tekst niepublikowany, w posiadaniu autora).
Bochnak, Adam. „Kolegiata św. Józefa w Klimontowie”. Sprawozdania Komisyi do Badania Historyi Sztuki w Polsce 6 (1925): 5–48.
Czyż, Anna Sylwia. Fundacje artystyczne rodziny Paców: Stefana, Krzysztofa Zygmunta i Mikołaja Stefana. „Lilium bonae spei ab antiquitate consecratum”. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2016.
Czyż, Anna Sylwia. Kościół świętych Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie. Wrocław–Warszawa– Kraków: Ossolineum, 2008.
Czyż, Anna Sylwia. „Treści ideowe wystroju kościoła i klasztoru w Pożajściu”. W Kameduli w Warszawie 1641–2016. 375 lat fundacji eremu na Bielanach, red. Karol Guttmejer i Anna Sylwia Czyż, 305–336.Warszawa: Miasto Stołeczne Warszawa, 2016.
Dybaś, Bogusław. „Inżynier czy architekt? Uwagi o inżynierach wojskowych w XVII--wiecznej Rzeczypospolitej”. Barok 8, nr 1 (2001): 137–152.
Guttmejer, Karol. „Pompeo Ferrari i konstrukcja jego sklepienia kościoła w Lądzie”. W Lenda novi aevi. Nowożytne zabytki dawnego opactwa w Lądzie – nowe odkrycia, nowe badania, red. Janusz Nowiński, 96–120. Ląd–Poznań–Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2019.
Guttmejer, Karol. „Pożajście, erem kamedułów i sześcioboczny plan kościoła”. W Pažais lio vienuolyno 350 metu istorija. Moksliniu straipsniu rinktine, red. Mindaugas Paknys, 51–85. Vilnius: Lietuvos kulturos tyrimu institutas, 2014.
Guttmejer, Karol. „Siedemnastowieczne fundacje dla kamedułów w Polsce”. W Studia nad sztuką renesansu i baroku. T. 8 Fundator i dzieło w sztuce nowożytnej, red. Jerzy Lileyko i Irena Rolska-Boruch, 55–105. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2007.
Guttmejer, Karol. „Pożajście, sześcioboczny plan kościoła kamedułów”. W Kameduli w Warszawie 1641–2016. 375 lat fundacji eremu na Bielanach, red. Karol Guttmejer i Anna Sylwia Czyż, 285–304. Warszawa: Miasto Stołeczne Warszawa, 2016.
Heinle, Erwin, i Jörg Schlaich. Kuppeln aller Zeiten – aller Kulturen. Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1996.Hornung, Zbigniew. Jan de Witte. Architekt kościoła dominikanów we Lwowie. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1995.
Jamski, Piotr. „Antokolski ogród Sapiehów w Wilnie”. W Studia nad sztuką renesansu i baroku. T. 10 Programy ideowe w przedsięwzięciach artystycznych w XVI–XVIII wieku, red. Irena Rolska-Boruch, 403–424. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2010.
Jamski, Piotr. „Dekoracja rzeźbiarska kościoła trynitarzy na Antokolu w Wilnie”. W Sztuka Kresów Wschodnich, t. 3, red. Jan K. Ostrowski, 243–265. Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ, 1998.
Jamski, Piotr J. „Jezaus Šventove Vilniuje, Antakalnyje”. Acta Academiae Artium Vilnensis
(2001): 177–188.
Jamski, Piotr. „Pałace niedoszłego króla. Artystyczne przygotowania Kazimierza Jana Sapiehy do sejmu grodzieńskiego w roku 1693”. W Studia nad sztuką renesansu i baroku. T. 6 Fundator i dzieło w sztuce nowożytnej, cz. 1, red. Jerzy Lileyko i Irena Rolska-Boruch, 53–92. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2005.
Janoniene, Ruta. „Sapiegu Rumu Antakalnyje Architektas Giovanni Battista Frediani: Biografijos Bruožai”. Acta Academiae Artium Vilnensis 77–78 (2015): 13–43.
Janoniene, Ruta, i Evaldas Purlys. Sapiegu Rumai Antakalnyje. Vilnius: Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikšty, 2012.
Kowalczyk, Jerzy. Kolegiata w Zamościu. Warszawa: PWN, 1968.
Kowalska, Anna. „Kościół wotywny w Stoczku Klasztornym”. Rocznik Olsztyński 16 (1989): 351–363.
Kozaczewska-Golasz, Hanna, i Ewa A. Kowal. „Sklepienia kościołów Pompea Ferrariego”. Architectus (2001): 25–37.
Krasny, Piotr. „Krzyżowo-kopułowe kościoły-mauzolea w Polsce w pierwszej połowie wieku XVII”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki 16, nr 20 (1992): 25–52.
Kret, Wojciech. „Problematyka artystyczna kościoła OO. Kamedułów na Bielanach pod Krakowem. Geneza – charakterystyka – oddziaływanie”. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki 12, nr 3–4 (1967): 23–55.
Łoziński, Jerzy. Grobowe kaplice kopułowe w Polsce 1520–1620. Warszawa: PWN, 1973.
Małkiewicz, Adam. „Zespół architektoniczny na Bielanach pod Krakowem (1605–1630)”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki 45, nr 1 (1962): 143–186.
Mańkowski, Tadeusz. Fabrica Ecclesiae. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie, 1946.
Millon, Henry A., i Craig H. Smyth. Michelangelo Architect. The Facade of San Lorenzo and the Drum and Dome of St. Peter’s. Milano: Olivetti, 1988.
Miłobędzki, Adam. Architektura polska XVII wieku (seria: Dzieje Sztuki Polskiej, t. 4, cz. 1). Warszawa: PWN, 1980.
Osiecka-Samsonowicz, Hanna. „Frediani (Fredyani, Ferediani, Fledyani, Frigdiani) Giovanni Batista. W Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV–XVIII w., red. Paweł Migasiewicz, Hanna Osiecka-Samsonowicz, i Jakub Sito, 154–156. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
Paknys, Mindaugas. „Nowe źródła o artystach w Pożajściu w kręgu mecenatu Krzysztofa Zygmunta Paca”. Biuletyn Historii Sztuki 62 (2000): 153–161.
Paknys, Mindaugas. Pažaislio vienuolyno statybos ir dekoravimo istorija. Vilnius: Lietuvos kulturos tyrimu institutas, 2013.
Piramidowicz, Dorota. Feniks świata litewskiego. Fundacje i inicjatywy artystyczne Kazi mierza Leona Sapiehy (1609–1656). Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
Raczyński, Jerzy. Centralne barokowe kościoły województwa lubelskiego. Warszawa: Wydawnictwo Zakładu Architektury Polskiej Politechniki Warszawskiej, 1929.
Rzempołuch, Andrzej. „Architektura warmińska XVII wieku”. Rocznik Olsztyński 17 (1997): 14–20.
Sobczyńska-Szczepańska, Mirosława. Architektura trynitarzy na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Tomkowicz, Stanisław. „Ołyka”. Prace Komisji Historii Sztuki 3 (1923): 1–37.
Wileńska architektura sakralna doby baroku. Dewastacja i restauracja. Fotografie Kęstutis Stoškus, red. pol. wersji Jakub Sito et al. Marburg–Warszawa: Herder-Institut, Instytut Sztuki PAN, 2005.
Wittkower, Rudolf. „Michelangelo’s Dome of St Peter’s”. W Rudolf Wittkower, Idea and Image. Studies in the Italian Renaissance, 73–90. London: Thames and Hudson, 1978.
Zahorski, Władysław. „Kościół św. Michała i klasztory panien bernardynek w Wilnie”. Kwartalnik Wileński 2 (1911).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 739
Liczba cytowań: 0