Technologia i technika wykonania dziewiętnastowiecznych dekoracji teatralnych na przykładzie obiektów ze zbiorów Fredrikshalds Teater w Halden – przyczynek do badań zbiorów.
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2018.009Słowa kluczowe
dekoracje teatralne sceny włoskiej, technika wykonania XIX w dekoracji teatralnych, teatr FredrikshaldsAbstrakt
Malarskie dekoracje sceny teatru miejskiego w Halden, w Norwegii, powstałe w XIX w. są utrzymane w tradycji sceny włoskiej. Zbiory tego rodzaju należą do nielicznych, zwłaszcza w teatrach miejskich, intensywniej eksploatowanych niż prywatne. Z tego względu zachowane malarskie scenerie z Halden stanowią dziedzictwo ważne nie tylko dla kultury Norwegii, ale także Europy. O ich wyjątkowości na tle kilku europejskich kolekcji zawierających XIX wieczne elementy decyduje fakt przetrwania nie tylko poszczególnych fragmentów scenerii, a kompletnej przynajmniej jednej wystawy. Wykonane badania ich budowy technicznej, które w szerszym kontekście stanowią komponent badań XIX wiecznej techniki wykonania malarskich dekoracji scenicznych, pozwalają lepiej poznać elementy kolekcji, w tym jej część przeznaczoną do ekspozycji, poddawaną aktualnie pracom konserwatorskim.
Bibliografia
Brænne, Jon. “Rapport Kunst og inventar nr 22/2005, Halden Teater Kulissesamlingen”. Raport fra befaringen den 6.6.2005, Oslo 2005, NIKU Oslo.
CAMEO Materials Database. “Chrome yellow”. Dostęp February 2, 2018, http://cameo.mfa.org/wiki/Chrome_yellow.
Coquiot, Gustave. Nouveau manuel complet de peintre décorateur de théâtre. Paris: Mulo, 1927 (faksymile z 1980 r.).
Courville de, Xavièr. Décors de théâtre: invention, construction, peinture, conseils d’un artisan aux amateurs. Paris: Editions Bourrelier, 1949.
Eastaugh, Nicholas, Valentine Walsh, Tracey Chaplin, i Ruth Siddal. Pigment Compendium. A Dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments. Amsterdam: Elsevier, Butterworth-Heinemann, 2008.
Meulen van der, Douwtje. „Mapping the Presence of Arsenic, Cooper and Lead on Wings and Backdrop of Theatre Scenery ‘The woods’. Fredrikshalds Theatre”. IP project: 2013-1-NO1_ERA10-06367, Oslo 2013, University of Oslo.
Meulen van der, Douwtje. „Monumental Theatre Sceneries: Big Groups Big Problems?”. W Monumental Treasures Preservation and Conservation, red, Anna Rajainmoa, Marleena Vihakara, Satu Haapakoski, Stina Björklund, Erika , XX NFK Congress, 21–23 October 2015, Helsink: The Nordic Association of Conservators, Finish Section, 2015, 228–235.
Moynet, Georges. Trucs et décors, Explication raisonnée de tous les moyens employés pour produire les illusions théâtrales. Paris: Librairie illustrée,1893.
Parmer, Vidar. Fredrikshalds Teater 1838–1988. Halden: Halden Historiske Samlinger, 1988.
Parmer, Vidar. Teater, pantomime, linedans, ekvilibristikk, menasjeri, vokskabinett, kosmorama etc på Fredrikshald. Halden: Halden Komune, 1967.
Pérnety, Joseph-Antoine. Dictionnaire portatif de peinture, sculpture et gravure avec un traité pratique des différentes manières de peindre. Paris: Bauche, 1757. Dostęp february 10, 2018.
Method of Scene Painting. London: Dance Books, 1980 (I wyd. 1927).
Szmit-Naud, Elżbieta. Europejskie zbiory iluzjonistycznych scenerii teatralnych – dziedzictwo docenione? Perspektywa konserwacji zapobiegawczej. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2018.
Szmit-Naud, Elżbieta. „Iluzjonistyczne scenografie teatralne jako szczególny gatunek malarstwa dekoracyjnego. Technika wykonania na przykładzie dekoracji francuskich teatrów dworskich”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 38, (2010): 143–167.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 785
Liczba cytowań: 0