Technologia i technika wykonania dziewiętnastowiecznych dekoracji teatralnych na przykładzie obiektów ze zbiorów Fredrikshalds Teater w Halden – przyczynek do badań zbiorów.
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2018.009Słowa kluczowe
dekoracje teatralne sceny włoskiej, technika wykonania XIX w dekoracji teatralnych, teatr FredrikshaldsAbstrakt
Malarskie dekoracje sceny teatru miejskiego w Halden, w Norwegii, powstałe w XIX w. są utrzymane w tradycji sceny włoskiej. Zbiory tego rodzaju należą do nielicznych, zwłaszcza w teatrach miejskich, intensywniej eksploatowanych niż prywatne. Z tego względu zachowane malarskie scenerie z Halden stanowią dziedzictwo ważne nie tylko dla kultury Norwegii, ale także Europy. O ich wyjątkowości na tle kilku europejskich kolekcji zawierających XIX wieczne elementy decyduje fakt przetrwania nie tylko poszczególnych fragmentów scenerii, a kompletnej przynajmniej jednej wystawy. Wykonane badania ich budowy technicznej, które w szerszym kontekście stanowią komponent badań XIX wiecznej techniki wykonania malarskich dekoracji scenicznych, pozwalają lepiej poznać elementy kolekcji, w tym jej część przeznaczoną do ekspozycji, poddawaną aktualnie pracom konserwatorskim.
Bibliografia
Brænne, Jon. “Rapport Kunst og inventar nr 22/2005, Halden Teater Kulissesamlingen”. Raport fra befaringen den 6.6.2005, Oslo 2005, NIKU Oslo.
CAMEO Materials Database. “Chrome yellow”. Dostęp February 2, 2018, http://cameo.mfa.org/wiki/Chrome_yellow.
Coquiot, Gustave. Nouveau manuel complet de peintre décorateur de théâtre. Paris: Mulo, 1927 (faksymile z 1980 r.).
Courville de, Xavièr. Décors de théâtre: invention, construction, peinture, conseils d’un artisan aux amateurs. Paris: Editions Bourrelier, 1949.
Eastaugh, Nicholas, Valentine Walsh, Tracey Chaplin, i Ruth Siddal. Pigment Compendium. A Dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments. Amsterdam: Elsevier, Butterworth-Heinemann, 2008.
Meulen van der, Douwtje. „Mapping the Presence of Arsenic, Cooper and Lead on Wings and Backdrop of Theatre Scenery ‘The woods’. Fredrikshalds Theatre”. IP project: 2013-1-NO1_ERA10-06367, Oslo 2013, University of Oslo.
Meulen van der, Douwtje. „Monumental Theatre Sceneries: Big Groups Big Problems?”. W Monumental Treasures Preservation and Conservation, red, Anna Rajainmoa, Marleena Vihakara, Satu Haapakoski, Stina Björklund, Erika , XX NFK Congress, 21–23 October 2015, Helsink: The Nordic Association of Conservators, Finish Section, 2015, 228–235.
Moynet, Georges. Trucs et décors, Explication raisonnée de tous les moyens employés pour produire les illusions théâtrales. Paris: Librairie illustrée,1893.
Parmer, Vidar. Fredrikshalds Teater 1838–1988. Halden: Halden Historiske Samlinger, 1988.
Parmer, Vidar. Teater, pantomime, linedans, ekvilibristikk, menasjeri, vokskabinett, kosmorama etc på Fredrikshald. Halden: Halden Komune, 1967.
Pérnety, Joseph-Antoine. Dictionnaire portatif de peinture, sculpture et gravure avec un traité pratique des différentes manières de peindre. Paris: Bauche, 1757. Dostęp february 10, 2018.
Method of Scene Painting. London: Dance Books, 1980 (I wyd. 1927).
Szmit-Naud, Elżbieta. Europejskie zbiory iluzjonistycznych scenerii teatralnych – dziedzictwo docenione? Perspektywa konserwacji zapobiegawczej. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2018.
Szmit-Naud, Elżbieta. „Iluzjonistyczne scenografie teatralne jako szczególny gatunek malarstwa dekoracyjnego. Technika wykonania na przykładzie dekoracji francuskich teatrów dworskich”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 38, (2010): 143–167.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 690
Liczba cytowań: 0