Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Tarcza zegarowa z pierwszej połowy XVII wieku z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie – zagadnienia historyczno-stylistyczne oraz technologiczno-konserwatorskie.
  • Strona domowa
  • /
  • Tarcza zegarowa z pierwszej połowy XVII wieku z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie – zagadnienia historyczno-stylistyczne oraz technologiczno-konserwatorskie.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 (2018) /
  4. Artykuły

Tarcza zegarowa z pierwszej połowy XVII wieku z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie – zagadnienia historyczno-stylistyczne oraz technologiczno-konserwatorskie.

Autor

  • Paula K. Śwituszak
  • Ewa Pięta Instytut Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk https://orcid.org/0000-0001-7071-0284
  • Justyna Olszewska-Świetlik Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-5892-8619
  • Jolanta Adamczyk Instytut Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk
  • Czesława Paluszkiewicz Instytut Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk https://orcid.org/0000-0001-7071-0284

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2018.008

Słowa kluczowe

rzemiosło artystyczne, zegary wieżowe, konserwacja dzieł sztuki, badania dzieł sztuki, fourierowska spektroskopia w podczerwieni z techniką osłabionego całkowitego odbicia (FTIR-ATR), spektroskopia w podczerwienią z transformacją Fouriera (FTIR), scaningo

Abstrakt

Specjalistyczne badania, przeprowadzone na XVII-wiecznej, dwustronnej tarczy zegarowej, ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, pozwoliły nie tylko na identyfikację pigmentów zastosowanych to wykonania oryginalnej polichromii oraz materiałów warstw wtórnych, ale także na rozpoznanie typów i określenie zakresu występowania produktów chemicznej degradacji warstw barwnych. Dzięki analizie historycznej i stylistycznej, możliwe było również ulokowanie badanego obiektu w kontekście dziejów sztuki zegarmistrzowskiej, a także odtworzenie jego losów od poł. XX wieku to czasów obecnych. Zgromadzony materiał stał się podstawą do stworzenia szczegółowej dokumentacji na temat stanu zachowania obiektu, a także odegrał kluczową rolę w trakcie podejmowania kolejnych decyzji w trakcie prowadzonych prac konserwatorskich.

Bibliografia

Achremczyk, Stanisław, i Alojzy Szorc. Braniewo. Olsztyn: Ośrodek Badań Naukowych

im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 1995.

Adamczewski, Leszek. Łuny nad jeziorami. Agonia Prus Wschodnich. Zakrzewo: Replika,

Christianson, David. Zegary: historia pomiaru czasu. Tłumaczenie Olaf Żakowski. Warszawa:

Arkady, 2012.

Chrzanowski, Tadeusz. „Geografia niderlandyzmu polskiego (XV–XVII w.)”. W Niderlandyzm

w sztuce polskiej. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Toruń,

grudzień 1992, 59–80. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995.

Cygański, Janusz. „Muzeum Warmii i Mazur”. W Olsztyn 1945–2005, red. Stanisław

Achremczyk i Władysław Ogrodziński, 276–311. Olsztyn: Ośrodek Badań Naukowych

im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 2006.

Eastaugh, Nicholas, Valentine Walsh, Tracey Chaplin, i Ruth Siddall. Pigment Compendium.

A Dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments. Amsterdam:

Elsevier, 2008.

Eastlake, Charles. Methods and Materials of Painting of the Great School and Masters. T. 1.

New York: Dover Publications Inc., 1960.

Gettens, Rutherford J., i Georg L. Stout. Painting Materials. New York: Dover Publications,

Giovanoli Rudolf, i Bruno Mühlethaler. “Investigation of Discoloured Smalt”. Studies in

Conservation 15 (1970): 62–71.

Hayes, A.,Philippa, Signe Vahur, i Ivo Leito. “ATR-FTIR Spectroscopy and Quantitative

Multivariate Analysis of Paints and Coating Materials”. Spectrochimica Acta Part A:

Molecular and Biomolecular Spectroscopy 133 (2014): 207–213.

Kaszowska, Zofia. „Możliwości i ograniczenia metod analitycznych stosowanych w badaniach

technologicznych gotyckich malowideł tablicowych”. Studia i Materiały

Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

(2010): 50-165.

Loo van, Annelies. Color Changes and Chemical Reactivity in Seventeenth-Century Oil

Paintings. Amsterdam: University of Amsterdam, 2008. Dostęp 24.03.2018.

Merrifield, Mary P. Original Treatises on the Arts of Painting. T. 1. New York: Dover Publications,

Mühlethaler, Bruno., i Jean Thiessen. “Smalt”. Studies in Conservation. 14 (1969): 47–61.

Olszewska-Świetlik, Justyna, i Bożena Szmelter-Fausek. „Stan zachowania smalty

w wybranych obrazach gdańskich: Antona Möllera (1563/5–1611), Hermanna Hana

(1580–1627/8) i Isaaca van den Blocke (przed 1589 – po 1624)”. Acta Universitatis

Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 45 (2014): 498–518.

P. K. ŚWITUSZAK, E. PIĘTA, J. OLSZEWSKA-ŚWIETLIK, J. ADAMCZYK, CZ. PALUSZKIEWICZ

Olszewska-Świetlik, Justyna, i Bożena Szmelter-Fausek. „Technika opracowania błękitów

w malarstwie gdańskim od połowy XVI do końca XVIII w.” Acta Universitatis

Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 46 (2015): 345–361.

„Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio”. W Encyclopædia Britannica. T. 20, 655.

Cambridge: University Press, 1910-11 (11. wyd.).

Podwapiński, Wawrzyniec M. A. Zegarmistrzostwo. T. 4. Niepokalanów: Wydawnictwo

oo. Franciszkanów, 1950.

Pronobis-Gajdzis, Małgorzata. „Wartościowanie zabytkowych kodeksów – dylematy

konserwatorskie”. Wartościowanie w ochronie i konserwacji zabytków, Lublin: Politechnika

Lubelska (2012), 183-200.

Redwald, Hugh. Europe’s Physician: the Various Life of Sir Theodore de Mayerne. Yale:

University Press, 2006.

Rouba, J. Bogumiła. ,,Wartościowanie w praktyce konserwatorskiej”. Wartościowanie

w ochronie i konserwacji zabytków, Lublin: Politechnika Lubelska (2012), 201–208.

Rudnicki, Piotr. Pigmenty i ich identyfikacja. Warszawa: ASP, 1995.

Samek, Jan. Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne. Warszawa: WAiF, 1984.

Siedlecka, Wiesława. Polskie zegary. Warszawa: Ossolineum, 1985.

Silva, Eduardo, Carlos, Luciana P Silva, Howell G. M. Edwards, i Luiz Fernando Cappa

De Oliveira.“Diffuse Reflection FTIR Spectral Database of Dyes and Pigments”.

Analytical Bioanalytical Chemistry,386 (2006): 2183–2191.

Spring, Marika, Nicholas Penny, Raymond White, i Martin Wyld. „Colour Change in

The Conversation of the Magdalen attributed to Pedro Campaña”. National Gallery

Technical Bulletin 22 (2001): 57–58.

Spring, Marika, Catherine Higgitt, i David Saunders. ”Investigation of Pigment-Medium

Interaction Processes in Oil Paint Containing Degraded Smalt”. National Gallery

Technical Bulletin 26 (2005): 56–70.

Stege, Heike. “Out of the Blue? Considerations on the Early use of Smalt as Blue Pigment

in European Easel Painting”. Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung

, z. 1 (2004): 121–142.

Vahur, Signe, Anu Teearu, Pillerin Peets, Lauri Joosu, i Ivo Leito. “ATR-FT-IR Spectral

Collection of Conservation Materials in the Extended Region of 4000-80 cm-1”.

Analytical and Bioanalytical Chemistry 408 (2016): 3373–3379.

Włodarczyk, Jarosław. „Zegary mechaniczne i zegarmistrzostwo”. W Z dziejów techniki

w dawnej Polsce, red. Bolesław Orłowski, 451–471. Warszawa: IHNOiT, 1992.

Wojnowska, Weronika. „Braniewskie muzealia do 1945 roku”. Cenne, Bezcenne, Utracone

–4 (2014): 26–31.

Zajdler, Ludwik. Dzieje zegara. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1980.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-11-25

Jak cytować

1.
ŚWITUSZAK, Paula K., PIĘTA, Ewa, OLSZEWSKA-ŚWIETLIK, Justyna, ADAMCZYK, Jolanta & PALUSZKIEWICZ, Czesława. Tarcza zegarowa z pierwszej połowy XVII wieku z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie – zagadnienia historyczno-stylistyczne oraz technologiczno-konserwatorskie. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 25 listopad 2019, T. 49, s. 231–260. [udostępniono 16.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2018.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 (2018)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 940
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

rzemiosło artystyczne, zegary wieżowe, konserwacja dzieł sztuki, badania dzieł sztuki, fourierowska spektroskopia w podczerwieni z techniką osłabionego całkowitego odbicia (FTIR-ATR), spektroskopia w podczerwienią z transformacją Fouriera (FTIR), scaningo
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa