Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Próba określenia kierunku zmian kolorystyki warstw malarskich obrazu „Ukrzyżowanie” Pietera Coecke’a van Aelst (1502–1550) z Muzeum Narodowego w Warszawie.
  • Strona domowa
  • /
  • Próba określenia kierunku zmian kolorystyki warstw malarskich obrazu „Ukrzyżowanie” Pietera Coecke’a van Aelst (1502–1550) z Muzeum Narodowego w Warszawie.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 (2018) /
  4. Artykuły

Próba określenia kierunku zmian kolorystyki warstw malarskich obrazu „Ukrzyżowanie” Pietera Coecke’a van Aelst (1502–1550) z Muzeum Narodowego w Warszawie.

Autor

  • Monika Kęsy
  • Elżbieta Szmit-Naud Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-5040-9723
  • Justyna Olszewska-Świetlik Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-5892-8619

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2018.007

Słowa kluczowe

Pieter Coecke van Aelst, malarstwo tablicowe XVI wieku, badania starzeniowe, zmiany kolorystyki warstw malarskich, światłotrwałość mieszanin pigmentów, Muzeum Narodowe w Warszawie

Abstrakt

W artykule podjęta została próba określenia kierunku zmian kolorystyki warstw malarskich obrazu Ukrzyżowanie Pietera Coecke’a van Aelst (1502–1550), który znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Na podstawie wyników kompleksowych badań techniki i technologii obrazu wykonano próbki warstw malarskich zawierających zidentyfikowane pigmenty i spoiwa. Badaniami objęto szesnaście zestawów próbek w dwóch rodzajach spoiw: olejnym oraz temperowym. Wykonane próbki poddano sztucznemu starzeniu pod wpływem światła w środowisku imitującym warunki panujące we wnętrzach muzealnych oraz wykonano instrumentalne pomiary barwy przed i po starzeniu. Analiza wyników zmian barwy rozpatrywana była w przestrzeni barwnej CIE L*a*b* oraz CIE L*C*h*. Kierunek zmian w badanych zestawach porównywano wizualnie z obecnym stanem zachowania obrazu Ukrzyżowanie.

Bibliografia

Anaf, Willemien, Koen Janssens, i Karolien De Wael. „Formation of Metallic Mercury During Photodegradation / Photodarkening of a-HgS: Electrochemical Evidence”. Angewandte Chemie International Edition 52 (2013): 12568–12571.

Benesz, Hanna, i Maria Klug. Early Netherlandish, Dutch, Flemish and Belgian Paintings 1494–1983 in the Collections of the National Museum on Warsaw and the Palace at Nieborów. Complete Illustrated Summary Catalogue. T. 1 Signed and attributed paintings, red. Agnieszka Morawińska. Warsaw: The National Museum in Warsaw, 2016.

Brochwicz, Zbigniew. „Interpretacja siarczanu ołowiawego PbSO4 w trakcie identyfikacji barwników organicznych w zabytkowych obiektach polichromowanych”. Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku 23 (1977): 44–45.

Burnstock, Aviva. „The Fading of the Virgin’s Robe in Lorenzo Monaco’s ‘Coronation of the Virgin’”. National Gallery Technical Bulletin 12 (1988): 58–65.

Cennini, Cennino. Rzecz o malarstwie. Florencja: Florencka Oficyna Tyszkiewiczów, 1933.

Ciabach, Jerzy. Badania dotyczące starzenia i stabilizacji współczesnych werniksów malarskich. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1994.

De la Rie, E. René. „Fluorescence of Paint and Varnish Layers (Part I, II, III). Studies in Conservation 27, no. 1, 2, 3 (1982): 1–7, 65–69, 102–108.

Giles, Charles H., David J. Walsh, i Rou S. Sinclair. „The Relation between Light Fastness of Colorants and their Particle Size”. Coloration Technology 93, no. 9 (1977): 348–352.

Golden Artist Colors. „Product information sheet”. Dostęp October 27, 2017.

Górzyńska, Małgorzata, i Justyna Olszewska-Świetlik. „Wybrane żółte laki: rekonstrukcja technologiczna”. Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki 13, no. 1–2 (2002): 26–33.

Holley, Clifford Dyer. The Lead and Zinc Pigments. New York: John Wiley & Sons, 1909.

Johnston-Feller, Ruth, Robert L. Feller, Catherine W. Bailie, i Mary Curran. „The Kinetics of Fading: Opaque Paint Films Pigmented with Alizarin Lake and Titanium Dioxide”. Journal of the American Institute for Conservation 23, no. 2 (1984): 114–129.

Kęsy, Monika. „Obraz ‘Ukrzyżowanie’ Pietera Coecke’a van Aelst (1502–1550) – analiza technologii i techniki malarskiej jako przyczynek do określenia zmian pierwotnej kolorystyki dzieła”. Praca magisterska, UMK w Toruniu, 2017.

Olszewska-Świetlik, Justyna, i Zuzanna Rozłucka. „Badania czerwonych laserunków metodą mikroskopii fluorescencyjnej UV”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 34 (2005): 141–160.

Prezbiter, Teofil. Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych. Tłumaczenie Stanisław Kobielus. Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, 1998.

Rozłucka, Zuzanna, Maria Roznerska, i Joanna Arszyńska. Mikroskopia fluorescencyjna. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2000.

Rudniewski, Piotr. Pigmenty i ich identyfikacja, Warszawa: ASP, 1994.

Saunders, David, i Jo Kirby. “Light-Induced Colour Changes in Red and Yellow Lake Pigments”. National Gallery Technical Bulletin 15 (1994): 79–97.

Szmit-Naud, Elżbieta. „Farby dla konserwatorów malarstwa – właściwości aplikacyjne i stabilność”. Ochrona Zabytków 3 (2007): 59–67.

Szmit-Naud, Elżbieta. „Przyczyny i mechanizmy zmian wyglądu uzupełnień warstw malarskich w obrazach sztalugowych”. Ochrona Zabytków 1-2 (2003): 73–88.

Szmit-Naud, Elżbieta. „Rozpuszczalnikowe farby przeznaczone do uzupełnień ubytków warstwy malarskiej – właściwości aplikacyjne i stabilność w procesie starzenia”. W Badania technologii i technik malarskich, konserwacja dzieł sztuki, kopia. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy dedykowana prof. dr. art. kons. Józefowi Flikowi, red. Justyna Olszewska-Świetlik, 299–309. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2007.

Szmit-Naud, Elżbieta. „Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów – badania materiałów stosowanych współcześnie”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 34 (2005): 65–102.

Szmit-Naud, Elżbieta. Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2006.

Szmit-Naud, Elżbieta. „Wrażenie barwy i klasyfikacja barw. Ocena zmian barwy materiałów stosowanych w konserwacji dzieł sztuki”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 34 (2005): 39–63.

Szmit-Naud, Elżbieta. „Zmiany optyczne retuszy w malarstwie sztalugowym”. Rozprawa doktorska, UMK w Toruniu, 2001.

Whitmore, Paul M., i Catherine Bailie. „Further Studies on Transparent Glaze Fading: Chemical and Appearance Kinetics”. Journal of the American Institute for Conservation 36, no. 3 (1997): 207–230.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-11-25

Jak cytować

1.
KĘSY, Monika, SZMIT-NAUD, Elżbieta & OLSZEWSKA-ŚWIETLIK, Justyna. Próba określenia kierunku zmian kolorystyki warstw malarskich obrazu „Ukrzyżowanie” Pietera Coecke’a van Aelst (1502–1550) z Muzeum Narodowego w Warszawie. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 25 listopad 2019, T. 49, s. 195–230. [udostępniono 14.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2018.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 (2018)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1120
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Pieter Coecke van Aelst, malarstwo tablicowe XVI wieku, badania starzeniowe, zmiany kolorystyki warstw malarskich, światłotrwałość mieszanin pigmentów, Muzeum Narodowe w Warszawie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa