Sztuka złotnicza w Prusach. Próba charakterystyki złotnictwa regionu.
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2018.001Słowa kluczowe
złotnictwo, Prusy Zakonne, Prusy Królewskie, Prusy KsiążęceAbstrakt
Artykuł stanowi próbę charakterystyki sztuki złotniczej w regionie pruskim od jej uchwytnych początków w okresie późnego średniowiecza, od ok. 1300 roku, po kres wytwórczości cechowej u schyłku XVIII wieku. Celem nie jest zatem chronologicznie i typologicznie uporządkowany przegląd całej dawnej wytwórczości złotniczej w jej charakterystycznych przejawach. Autor na podstawie wybranych i reprezentatywnych przykładów – pojedynczych zabytków, ich grup lub twórczości znaczących przedstawicieli tej gałęzi sztuki – stara się wydobyć i określić cechy typowe dla złotnictwa regionu. Wskazuje przy tym na odrębności lokalne, ale i na powiązania z innymi środowiskami artystycznymi. W zamierzeniu autora tekst ten jest studium przygotowawczym do szerszego i kompletnego opracowania monograficznego złotnictwa w Prusach (Zakonnych, Królewskich i Książęcych.
Bibliografia
Adamska, Magdalena. „Maureska – pierwszy triumf grafiki ornamentalnej”. W Ornament i dekoracja dzieła sztuki. Studia z historii sztuki, red. Joanna Daranowska-Łukaszewska, Agata Dworzak i Andrzej Betlej, 163–174. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2015.
Bielak, Jacek. „Bursztynnictwo gdańskie od drugiej połowy XVI do początku XVIII wieku. Studium z historii nowożytnego rzemiosła artystycznego”. Rozprawa doktorska, Uniwersytet Gdański, 2009.
Biskup, Marian, i Gerard Labuda. Dzieje zakonu krzyżackiego w Prusach. Gospodarka – społeczeństwo – państwo – ideologia. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1988.
Bonczkowska, Żaneta. Mennica toruńska od drugiej połowy XIV wieku do 1454 roku. Lokalizacja – personel – funkcjonowanie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.
Chrzanowski, Tadeusz, i Marian Kornecki. „Brodnica – nieznany ośrodek złotniczy”. Folia Historiae Artium 17 (1981): 133–145.
Chrzanowski, Tadeusz, i Marian Kornecki. Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego od wieku XIV do 1832 roku. Warszawa: PWN, 1988.
Cieślak, Katarzyna. Między Rzymem, Wittenbergą a Genewą. Sztuka Gdańska jako miasta podzielonego wyznaniowo. Wrocław: Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, 2000.
Clasen, Carl-Heinz. Die mittelalterliche Bildhauerkunst im Deutschordensland Preussen. Die Bildwerke bis zur Mitte des 15. Jahrhunderts. T. 1–2. Berlin: Deutscher Verein für Kunstwissenschaft, 1939.
Czaja, Roman. „Miasta i przestrzeń miejska w państwie zakonu krzyżackiego w Prusach”. W Zakon krzyżacki w Prusach i Inflantach. Podziały administracyjne i kościelne w XIII–XVI wieku, red. Roman Czaja i Andrzej Radzimiński, 81–106. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2013.
Czaja, Roman. Miasta pruskie a zakon krzyżacki. Studia nad stosunkami między miastem a władzą terytorialną w późnym średniowieczu. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1999.
Czaja, Roman. „Urbanizacja kraju”. W Państwo zakonu krzyżackiego w Prusach. Władza i społeczeństwo, red. Marian Biskup i Roman Czaja, 177–199. Warszawa: PWN, 2009.
Czihak, Eugen von. Die Edelschmiedekunst früherer Zeiten in Preussen. T. 2 Westpreussen. Leipzig: Verlag von Karl W. Hiersmann, 1908.
Dolczewski, Zygmunt, i Renata Sobczak-Jaskulska. „Monstrancja Jagiełłowa z kościoła Bożego Ciała w Poznaniu”. Kronika Miasta Poznania 68, nr 1 (2000): 36–42.
Dygdała, Jerzy. Adam Stanisław Grabowski (1698–1766). Biskup, polityk, mecenas. Olsztyn: Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 1994.
Fischinger, Andrzej. „Uwagi nad twórczością Andrzeja Mackensena I złotnika krakowskiego i gdańskiego”. Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych PAN, Oddział w Krakowie 13 (1969): 173–175.
Fischinger, Andrzej, i Dariusz Nowacki. Złotnictwo dawnych Prus Królewskich i Książęcych w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu. Goldsmith’s Work from the Former Royal and Ducal Prussias in the Collections of the Wawel Royal Castle. Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 2000.
Frąckowska, Anna. Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku. Typologia, stylistyka, ikonografia. Warszawa: Arx Regia, 2013.
Frąckowska, Anna. „Wizerunki Jana III na srebrach gdańskich”. Studia Wilanowskie 25 (2018): 123–151.
Fritz, Johann Michael. Das evangelische Abendmahlsgerät in Deutschland. Vom Mittelalter bis zum Ende des Alten Reiches. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 2004.
Fritz, Johann Michael. Goldschmiedekunst der Gotik in Mitteleuropa. München: Verlag C. H. Beck, 1982.
Fuhring, Peter. Juste-Aurèle Meissonnier: un génie du rococo 1695–1750. Turin–London: Umberto Allemandi, 1999.
Fundacje artystyczne na terenie państwa zakonnego w Prusach, red. Barbara Pospieszna. T. 1 Katalog wystawy. T. 2 Eseje. Malbork: Muzeum Zamkowe, 2010.
Goldschmiedekunst des Mittelalters. Im Gebrauch der Gemeinden über Jahrhunderte bewahrt, red. Bettina Seyderhelm. Magdeburg: Evangelische Kirche der Kirchenprovinz Sachsen, Kirchliche Stiftung Kunst- und Kulturgut in der Kirchenprovinz Sachsen, 2001.
Górski, Karol. Zakon krzyżacki a powstanie państwa pruskiego (wyd. I – Wrocław: Ossolineum 1977). Bydgoszcz: Excalibur – Malbork: Muzeum Zamkowe, 2003.
Hubatsch, Walther. Albrecht von Brandenburg-Ansbach. Deutschordens-Hochmeister und Herzog in Preußen 1490–1568. T. 8 Studien zur Geschichte Preußens. Heidelberg: Quelle & Meyer, 1960.
Jakubek-Raczkowska, Monika. „Die Einflüße Böhmens auf die gotische Skulptur im Ordensland Preussen. Ein Überblick im Lichte der neuesten Forschungen“. W Kunst als Herrschaftsinstrument. Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern im europäischen Kontext, red. Jiři Fajt i Andrea Langer, 550–563. München–Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2009.
Jakubek-Raczkowska, Monika. Rzeźba gdańska przełomu XIV i XV wieku. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2006.
Jakubek-Raczkowska, Monika. „Sztuka w państwie zakonnym w Prusach w latach 1309–1410. Panorama zjawisk w przededniu tzw. wielkiej wojny”. W Conflictus magnus apud Grunwald 1410. Między historią a tradycją, red. Krzysztof Ożóg i Janusz Trupinda, 39–64. Malbork: Muzeum Zamkowe, 2013.
Jasiński, Janusz. Historia Królewca. Szkice z XIII–XX stulecia. Olsztyn: Książnica Polska, 1994.
Jasiński, Tomasz. „Rozwój złotnictwa toruńskiego do końca XV w.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Historia 11 (1977): 33–51.
Jurkowlaniec, Tadeusz. Gotycka rzeźba architektoniczna w Prusach (Studia z Historii Sztuki. T. 42, red. Jerzy Kowalczyk, Stanisław Mossakowski, Teresa Mroczko i Jerzy Pietrusiński). Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Ossolineum, 1989.
Kolberg, Joseph. „Ermländische Goldschmiede“. Zeitschrift für Geschichte und Althertumskunde Ermlands 16 (1907): 345–555.
Kopydłowski, Bogusław. „Monstrancja rokokowa”. W Sztuka zdobnicza. Dary i nabytki 1945–1964, red. Stanisław Gebethner, 63. Warszawa: Muzeum Narodowe, 1964.
Krajewski, Wojciech. „Relikwiarz”. W Na znak świetnego zwycięstwa. W sześćsetną rocznicę bitwy pod Grunwaldem, red. Dariusz Nowacki, t. 2, 145–148. Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 2010.
Kriegseisen, Jacek. Słupskie bursztynnictwo. Wyroby słupskiego cechu bursztynniczego od XVI do początku XX wieku. Słupsk: Wydawnictwo Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Oddział w Słupsku, 2002.
Kriegseisen, Jacek. „Złotnictwo elbląskie od XVI do końca XVIII wieku”. W Klejnot w koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich. T. 1 Eseje, red. Czesława Betlejewska, 72–79. Gdańsk: Muzeum Narodowe, 2006.
Kriegseisen, Jacek. „Złotnictwo elbląskie od XIV do początku XIX wieku (do 1827 r.)”. Rozprawa doktorska, Uniwersytet Gdański, 2005.
Kriegseisen, Jacek. „Złotnicy w małych miastach województwa pomorskiego od połowy XVI do końca trzeciej ćwierci XVIII wieku”. W Klejnot w koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich. T. 1 Eseje, red. Czesława Betlejewska, 80–84. Gdańsk: Muzeum Narodowe, 2006.
Kriegseisen, Jacek. „Związki złotników Prus Królewskich z Augsburgiem w XVII i pierwszej połowie XVIII wieku na przykładzie Gdańska, Elbląga i Torunia”. W Ex voto. Studia dedykowane Ojcu Janowi Golonce OSPPE, red. Przemysław Mrozowski i Jerzy Żmudziński, 627–636. Częstochowa: Jasnogórska Fundacja Pro Patria i Wydawnictwo Czuwajmy, 2012.
Kurzawa, Zofia. „Monstrancje-relikwiarze w kościele Bożego Ciała w Poznaniu”. Kronika Miasta Poznania 60, nr 3–4 (1992): 169–189.
Laue, Georg. „Bernsteinarbeiten aus Königsberg für die Kunstkammern Europas: Der Meister Georg Schreiber und seine Werkstatt“. W Bernstein für Thron und Altar. Das Gold des Meeres in fürstlichen Kunst- und Schatzkammern, red. Wilfried Seipel, 23–27. Wien: Kunsthistorisches Museum, Alte Geistliche Schatzkammer, 2006.
Lorentz, Stanisław. „Projets pour la Pologne de Juste-Aurel Meissonier”. Biuletyn Historii Sztuki 20 (1958): 186–198.
Małłek, Janusz. Dwie części Prus. Studia z dziejów Prus Książęcych i Prus Królewskich w XVI i XVII wieku. (Wyd. I – Olsztyn: Wydawnictwo Pojezierze, 1987). Wyd. II – Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2015.
Małłek, Janusz. „Königsberg – von der Hauptstadt des Deutschen Ordens zur Residenz und Hauptstadt des Herzogtum Preußen“. W Metropolen im Wandel. Zentralität in Ostmitteleuropa an der Wende vom Mittelalter zur Neuzeit, red. Evamaria Engel, Karen Lambrecht i Hanna Nogossek), 127–133. Berlin: Akademie Verlag, 1995. Wersja polska: „Królewiec na drodze przemian od stolicy państwa zakonu krzyżackiego do stolicy Księstwa Pruskiego i rezydencji książęcej”. W Studia nad dziejami miast i mieszczaństwa w średniowieczu. Studia ofiarowane Profesorowi Antoniemu Czacharowskiemu, red. Roman Czaja i Janusz Tandecki, 113–119. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1996.
Małłek, Janusz. Prusy Książęce a Prusy Królewskie w latach 1525–1548. Studium z dziejów polskiej polityki księcia Albrechta Hohenzollerna. (Wyd. I – Warszawa: PWN, 1976). Wyd. II – Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016.
Mierzwińska, Elżbieta. Bursztyn w sztuce. Katalog wybranych obiektów ze zbiorów Muzeum Zamkowego w Malborku. Malbork: Muzeum Zamkowe, 1998.
Nielubszyc, Roman. „Jan Gotfryd Schlaubitz – gdański złotnik XVIII wieku. Biuletyn Historii Sztuki 38 (1976): 239–254.
Okulicz, Małgorzata. Złotnictwo sakralne dominium warmińskiego od połowy XIV do końca XVIII wieku. Katalog wystawy. Olsztyn: Muzeum Warmii i Mazur, 2006.
Piskorska, Józefa. Złotnictwo sakralne na Warmii w okresie baroku. T. 1. Olsztyn: Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2007.
Raczkowski, Juliusz. Monumentalne zespoły kolegium apostolskiego na terenie dawnego państwa zakonnego w Prusach. Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, 2013.
Rohde, Alfred, i Ulla Stöver. Goldschmiedekunst in Königsberg. (Bau- und Kunstdenkmäler des Deutschen Osten. Reihe B, t. 2, red. Günther Grundmann). Stuttgart: W. Kohlhammer, 1959.
Schmidt, Gerhard. „Zu einem Buch über den Meister der Schönen Madonnen“. Zeitschrift für Kunstgeschichte 41 (1978): 61–92; przedruk w: Gerhard Schmidt, Gotische Bildwerke und ihre Meister, 228–268. Wien–Köln–Weimar: Böhlau Verlag, 1992.
Schürer, Ralf. „Der Akeleypokal. Überlegungen zu einem Meisterstück“. W Wenzel Jamnitzer und die Nürnberger Goldschmiedekunst 1500–1700. Goldschmiedearbeiten – Entwürfe, Modelle, Medaillen, Ornamentstiche, Schmuck, Porträts. Eine Ausstellung im Germanischen Nationalmuseum Nürnberg, 107–122. München: Klinkhardt & Biermann, 1985.
Semrau, Arthur. „Die Bürgerlisten der Stadt Thorn aus dem 17. Jahrhunderte, 1: Die einheimischen Bürger, 2: Die ausländischen Bürger“. Mitteilungen des Coppernicus-Vereins für Wissenschaft und Kunst zu Thorn 27 (1919): 66–82; 28 (1920): 40–70.
Siciński, Mieczysław, i Janusz Trupinda, „Relikwiarz gotycki komtura Thilo von Lorich”. W Imagines potestatis. Insygnia i znaki władzy w Królestwie Polskim i Zakonie Niemieckim, red. Janusz Trupinda, 443–445. Malbork: Muzeum Zamkowe – Bydgoszcz: Markgrafsen, 2007.
Skibiński, Franciszek. Willem van den Blocke. Niderlandzki rzeźbiarz nad Bałtykiem w XVI i na początku XVII w. Toruń: TNT, 2015.
Szczepkowska-Naliwajek, Kinga. Złotnictwo gotyckie Pomorza Gdańskiego, ziemi chełmińskiej i Warmii (Studia z Historii Sztuki. T. 40, red. Wiesław Juszczak, Jerzy Kowalczyk, Teresa Mroczko i Jerzy Pietrusiński). Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Ossolineum, 1987.
Tandecki, Janusz. Średniowieczne księgi wielkich miast pruskich jako źródła historyczne i zabytki kultury mieszczańskiej. Warszawa–Toruń: IS PAN, 1990.
Tondel, Janusz. Biblioteka zamkowa (1529–1568) księcia Albrechta Pruskiego w Królewcu. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1992.
Tondel, Janusz. Srebrna Biblioteka księcia Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii. Warszawa: BN, 1994.
Torbus, Tomasz. Zamki konwentualne państwa krzyżackiego w Prusach. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2014.
Tylicki, Jacek. Materiały archiwalne do biografii artystów w nowożytnej Brodnicy. Brodnica: Muzeum, 2014.
Walczak, Marek. „Monstrancja”. W Na znak świetnego zwycięstwa. W sześćsetną rocznicę bitwy pod Grunwaldem, red. Dariusz Nowacki, t. 2, 159–163. Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 2010.
Woźniak, Michał F. „Art and Liturgy in Teutonic Castle Churches”. W Sacred Space in the State of the Teutonic Order in Prussia, red. Jarosław Wenta, 153–180 (Sacra Bella Septentrionalia. T. 2). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2013.
Woźniak, Michał F. „Cyborium eucharystyczne”. W Imagines potestatis. Insygnia i znaki władzy w Królestwie Polskim i Zakonie Niemieckim, red. Janusz Trupinda, 448–450. Malbork: Muzeum Zamkowe – Bydgoszcz: Markgrafsen, 2007.
Woźniak, Michał [F.]. „Das Reliquiendiptychon des Elbinger Hauskomturs Thilo von Lorich“. Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums (1992): 51–62.
Woźniak, Michał [F.]. „Die Goldschmiedekunst in Norddeutschland, im ehemaligen Ordensland und in Livland. Überlegungen zur Frage: Gibt es einen `hanseatischen Stil´?“. W Hansestadt – Residenz – Industriestandort, red. Beate Störtkuhl, 47–65 (Schriften des Bundesinstituts für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa. T. 19). München: R. Oldenbourg Verlag, 2002.
Woźniak, Michał [F.]. „Die Goldschmiedekunst in Preussen im Dienste des Ordens, der Kirche und der Städte”. W Mittelalterliche Kultur und Literatur im Deutschordensstaat in Preussen: Leben und Nachleben, red. Jarosław Wenta, Siegelinde Hartmann i Gisela Vollman-Profe, 125–156 (Sacra Bella Septentrionalia. T. 1). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2008.
Woźniak, Michał F. Die Silberbibliothek aus Königsberg (1545–1562). Bestandkatalog, red. Ruth Slenczka. Potsdam: Haus der Brandenburgisch-Preußischen Geschichte – Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2017.
Woźniak, Michał [F.]. „Dyptyk relikwiarzowy elbląskiego komtura domowego Thiele von Loricha“. W Praeterita posteritati. Studia z historii sztuki i kultury ofiarowane Maciejowi Kilarskiemu, red. Mariusz Mierzwiński, 481–500. Malbork: Muzeum Zamkowe, 2001.
Woźniak, Michał [F.]. „Elementy niderlandzkie w złotnictwie gdańskim XVII wieku”. W Studia z historii sztuki i kultury Gdańska i Europy Północnej. Prace poświęcone Doktor Katarzynie Cieślak, red. Jacek Friedrich i Edmund Kizik, 239–255. Gdańsk: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Oddział Gdański, 2003.
Woźniak, Michał [F.]. „Liturgische Gefäße der protestantischen Kirchen in Königlich Preußen“. W Kościół i sztuka pobrzeża Bałtyku. Kirche und Kunst im Ostseeraum, red. Michał [F.] Woźniak, 210–254 (Studia Borussico-Baltica Toruniensia Historiae Atrium. T. 3). Toruń: Wydawnictwo UMK, 1998.
Woźniak, Michał [F.]. „Monstrancja eucharystyczna”. W Imagines potestatis. Insygnia i znaki władzy w Królestwie Polskim i Zakonie Niemieckim, red. Janusz Trupinda, 438–440. Malbork: Muzeum Zamkowe – Bydgoszcz: Markgrafsen, 2007.
Woźniak, Michał [F.]. „Prusy Królewskie a Norymberga. Garść uwag o powiązaniach w dziedzinie złotnictwa i o transferze rozwiązań w zakresie typu i formy luksusowych srebrnych przedmiotów”. W Album Amicorum. Między Wilnem a Toruniem. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Józefowi Poklewskiemu, 375–394. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2008.
Woźniak, Michał [F.]. „Rozwój formy monstrancji promienistych z warsztatów złotniczych Torunia”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 13 (1989): 121–157.
Woźniak, Michał [F.]. „Sprzęty liturgiczne w kościele SS. Miłosierdzia (d. Benedyktynek) w Chełmnie. Z badań nad złotnictwem na ziemi chełmińskiej XVII–XVIII w.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 10 (1982): 119–160.
Woźniak, Michał [F.]. „Tradycjonalizm i modernizacja sprzętów liturgicznych w Prusach Królewskich w okresie nowożytnym”. W Rozważania o smaku artystycznym, red. Józef Poklewski, Tomasz F. de Rosset, 55–77. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2002.
Woźniak, Michał [F.]. „Uwagi o pochodzeniu mistrzów i czeladników gdańskiego cechu złotniczego”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 25 (1994): 127–140.
Woźniak, Michał [F.]. „W kwestii złotnictwa norymberskiego w Europie środkowej w XVI wieku”. Teka Komisji Historii Sztuki 9 (2002): 117–145.
Woźniak, Michał [F.]. „Wpływy augsburskie w złotnictwie gdańskim XVII–XVIII stulecia”. Biuletyn Historii Sztuki 47 (1985): 95–126.
Woźniak, Michał [F.]. „Wystrój i wyposażenie zamku malborskiego w świetle rachunków i inwentarzy”. Studia Zamkowe 2 (2006): 54–65.
Woźniak, Michał F. Złotnictwo sakralne Prus Królewskich. Studium typologiczno-morfologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.
Woźniak, Michał F. „Złotnicy i ich ornament”. W Ornament i dekoracja dzieła sztuki. Studia z historii sztuki, red. Joanna Daranowska-Łukaszewska, Agata Dworzak i Andrzej Betlej, 53–66. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2015.
Woźniak, Michał [F.]. „Zur Nürnberger Gold- und Silberschmiedekunst des 15. und 16. Jahrhunderts in Mitteleuropa“. Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums (2002): 164–176.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1148
Liczba cytowań: 0