Dekoracja malarska na fasadzie kamienicy przy ul. Długiej 1 w Gdańsku – problematyka technologiczno-konserwatorska
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.012Słowa kluczowe
odbudowa Gdańska, malarstwo ścienne, freskAbstrakt
Artykuł skupia się na zagadnieniach technologiczno-konserwatorskich dekoracji wykonanych na fasadzie kamienicy przy ul. Długiej 1 w Gdańsku. Dekoracje omawiane są w szerszym kontekście prac wykończeniowych na ulicy Długiej i Długim Targu, prowadzonych w czasie powojennej odbudowy Głównego Miasta w Gdańsku. Kwestie techniki i technologii wykonania tych dekoracji są rozważane na tle historycznym. Opisany jest stan zachowania i przyczyny zniszczeń fasady kamienicy przy ul. Długiej 1. W dalszej części są omawiane wstępne wyniki badań nad dekoracjami malarskimi tej kamienicy – analiza składu tynku, określenie rodzaju spoiwa oraz identyfikacja pigmentów.
Bibliografia
Betlejewska, Czesława. „Dokumentacja opisowo-fotograficzna z przebiegu prac konserwatorskich. Gdańsk. Kamienica, ul. Długa 72”. Dokumentacja konserwatorska, Gdańsk 1983, NID.
Friedrich, Jacek. „Malarstwo monumentalne”. W Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku 1945–2005: tradycja i współczesność, red. Wojciech Zmorzyński, 105–119. Gdańsk: Muzeum Narodowe, 2005.
Friedrich, Jacek. Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1945–1960. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2015.
Gawlicki, Marcin. Zabytkowa architektura Gdańska w latach 1945–1951. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2012.
Greczanik-Filip, Izabella. Wspomnienia z odbudowy Głównego Miasta. T. 2. Gdańsk: Marpress, 1997.
Kadłubowski, Lech. „Pierwszy etap realizacji ul. Długiej”. Dziennik Bałtycki, 22 lipca 1953, 5.
Kriegseisen, Jacek. „Dekoracje architektoniczne Głównego Miasta Gdańska w okresie powojennej odbudowy miasta (freski, sgraffita, mozaiki, ceramika)”. W Dekoracje architektoniczne Gdańska 1945–1989. T. 1 Główne Miasto – fresk, sgraffito, mozaika, ceramika, red. Jacek Kriegseisen, 21–31. Gdańsk: Nadbałtyckie Centrum Kultury, 2016.
„Między Złotą a Zieloną Bramą. Kamieniczka ‘Pod Kumoszkami’ ”. Dziennik Bałtycki, 18 września 1953, 4.
Roll, Barbara, i Iwona Strzelecka. Katalog zabytków sztuki. Miasto Gdańsk. Część 1. Główne Miasto. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2006.
Sikorski, Stanisław, i Pilitowska, Ewa, i Sienkiewicz, Ewa, i Sikorska, Agnieszka, i Wilga-Steyer, Jadwiga, i Koch, Anna. „Dokumentacja opisowo-fotograficzna z przebiegu prac konserwatorskich elewacji kamieniczek. Gdańsk ulica Długa 39/40/41/42/43/44”. Dokumentacja konserwatorska, Gdańsk 1977, Archiwum WUOZ w Gdańsku.
Trojanowska, Izabella. Wspomnienia z odbudowy Głównego Miasta. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1978.
Wolańska, Maria. „Dokumentacja opisowo-fotograficzna z przebiegu prac konserwatorskich. Gdańsk. Kamienice, ul. Długa 1”. Dokumentacja konserwatorska, Gdańsk 1980, NID.
Wolańska, Maria. „Dokumentacja opisowo-fotograficzna z przebiegu prac konserwatorskich. Gdańsk. Kamienice, ul. Długa 2 i 3. Elewacje północne”. Dokumentacja konserwatorska, Gdańsk 1979, NID.
Wolańska, Maria. „Dokumentacja opisowo-fotograficzna z przebiegu prac konserwatorskich. Gdańsk, ul. Długi Targ 23. Polichromie elewacji północnej i wschodniej”. Dokumentacja konserwatorska, Gdańsk 1974–1975, Archiwum WUOZ w Gdańsku.
Wolańska, Maria, i Artur Wołosewicz. „Dokumentacja opisowo-fotograficzna z przebiegu prac konserwatorskich. Gdańsk. Kamienica, ul. Długa 66. Polichromia elewacji południowej”. Dokumentacja konserwatorska, Gdańsk 1976, NID.
Wolańska, Maria, i Artur Wołosewicz. „Dokumentacja opisowo-fotograficzna z przebiegu prac konserwatorskich. Ul. Długa 31”. Dokumentacja konserwatorska, Gdańsk 1975, NID.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1038
Liczba cytowań: 0