Typy złoceń i mineralogia farb w wybranych obrazach sztalugowych z XVII i XVIII wieku z rejonu dawnych Prus Królewskich
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.008Słowa kluczowe
złocenia, mineralogia farb, malarstwo sztalugoweAbstrakt
Badania przedstawione w artykule mają na celu rozpoznanie techniki wykonania złoceń w powstałych w XVII i XVIII wieku dziełach malarskich z terenu dawnych Prus Królewskich (obrazy pochodzą z obecnych województw: pomorskiego i kujawsko-pomorskiego) na podstawie wytypowanego reprezentatywnego zespołu obrazów. Grupę tę tworzy dwanaście dzieł: dwa epitafia, dwa obrazy autorstwa Antona Möllera, dwa obrazy wiązane z kręgiem oddziaływania jego sztuki datowane na wiek XVII oraz sześć portretów przedstawiających protestanckich duchownych z XVIII stulecia. Wykonane analizy użytych materiałów, z próbą doprecyzowania ich charakterystycznych cech ustalonych w wyniku badań mineralogicznych i geochemicznych, uzupełnią wiedzę na temat technik złotniczych stosowanych w epoce nowożytnej na terenach Pomorza i Kujaw.
Bibliografia
Flik, Józef, Wantuch, Katarzyna, „Złocenie ‘farbami złotymi’ według Manuskryptu Strasburskiego (MS) z około 1400 roku”, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 30 (1998)
Gyßling, Walter, Anton Möller und seine Schule. Ein Beitrag zur Geschichte der niederdeutschen Renaissancemalerei (“Studien zur deutschen Kunstgeschichte”, Bd. 197) (Straβburg: Heitz, 1917)
Łebiński, Tadeusz, „Nowe zabytki w kościele św. Jakuba”, Słowo Pomorskie, 1938, nr 214 (18 IX)
Mosingiewicz, Anna, „Antoni Möller (ok. 1563–1611) malarz”, [w:] Artyści w dawnym Toruniu, red. Poklewski, Józef (Warszawa, Poznań, Toruń: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1985
Olszewska-Świetlik, Justyna, Gdański warsztat malarski schyłku XVII i w XVII wieku na przykładach wybranych portretów przedstawiających protestanckich duchownych (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010)
Olszewska-Świetlik, Justyna, Technologia i technika malarska wybranych nowożytnych epitafiów z bazyliki Mariackiej w Gdańsku (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009).
Olszewska-Świetlik, Justyna, „Zagadnienia warsztatu malarskiego epitafium Gronau z Bazyliki Mariackiej w Gdańsku”, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 38 (2010)
Rudniewski, Piotr, Pigmenty i ich identyfikacja (ASP, Skrypt nr 13, Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych, 1994)
Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, red. Jolanta Maurin-Białostocka et al., t. 7, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1971)
Szmelter-Fausek, Bożena, “Gdański warsztat malarski ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII w. na przykładzie twórczości Antona Möllera (1563/5-1611) i Hermanna Hana (1580-1627/8)“, praca doktorska pod kierunkiem prof. dr hab. Justyny Olszewskiej-Świetlik, Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa UMK w Toruniu, Toruń 2013, wydruk komputerowy dostępny w archiwum biblioteki UMK, 117–122.
Szmelter-Fausek, Bożena, Olszewska-Świetlik, Justyna, “The Study on Technology and Technique of the Painting ‘Last Judgement’ from St. James Church in Toruń”, w Interdisciplinary Research on the Works of Art, red. Olszewska-Świetlik, Justyna, Arszyńska, Joanna A., Szmelter-Fausek, Bożena (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012)
Wojewódzka, Małgorzata, „Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich. Pięć obrazów z ołtarza głównego, Anton Möller, Izaac van den Blocke, 1607–11, Kościół św. Katarzyny w Gdańsku” (dokumentacja konserwatorska, Gdańsk 2009, Muzeum Narodowe w Gdańsku)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 950
Liczba cytowań: 0