Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Od europejskiej fantazji do indyjskiej ikony narodowej Wizerunki kobiet w sztuce Raviego Varmy
  • Strona domowa
  • /
  • Od europejskiej fantazji do indyjskiej ikony narodowej Wizerunki kobiet w sztuce Raviego Varmy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 (2016) /
  4. Artykuły

Od europejskiej fantazji do indyjskiej ikony narodowej Wizerunki kobiet w sztuce Raviego Varmy

Autor

  • Dorota Kamińska-Jones Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej, Wydział Sztuk Pięknych, UMK w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2016.009

Słowa kluczowe

Ravi Varma, kobiety w sztuce, sztuka nowoczesna, sztuka Indii

Abstrakt

Ravi Varma (1848–1906) był artystą, który wywarł ogromny wpływ na sztukę indyjską; uważany jest za prekursora sztuki nowoczesnej oraz twórcę estetyki popularnej w Indiach. Przede wszystkim świadoma, systematyczna europeizacja w połączeniu ze stworzeniem współczesnej ikonografii mitologicznej oraz przedstawień kobiet zapewniła mu trwałe miejsce w historii sztuki. Żaden artysta przed nim nie potrafił tak twórczo wyzyskać nowych możliwości, które otworzył szeroki kontakt ze sztuką europejską.
Wielkość Varmy polegała bowiem nie na kopiowaniu, ale dostosowywaniu do własnych potrzeb malarstwa akademickiego. Stworzony przez niego ideał kobiety indyjskiej do dziś  stanowi najbardziej rozpowszechniony standard urody, szczególnie we wszechobecnej sztuce popularnej. Jego kobieta stała się idealną Induską, boginią, a nawet ucieleśnieniem narodu w postaci Matki-Indii (Bharat Mata).

Bibliografia

Anthropology and Photography, 1860–1920, red. Elizabeth Edwards. New Haven: Yale University Press; London: The Royal Anthropological Institute, 1992.

Chawla, Rupika. Raja Ravi Varma: Painter of Colonial Indian. Ahmedabad: Mapin Publishing, 2010.

Guha-Thakurta, Tapati. The Making of a New “Indian” Art: Artists, Aesthetics and Nationalism in Bengal, c. 1850 –1920. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

Devi Sunity, Maharani. Nine Ideal Indian Women. Calcutta: Thacker, Spink & Co., 1919.

Dinkar, Niharika. “Private Lives and Interior Spaces: Raja Ravi Varma's Scholar Paintings”. Art History 37 (2014) 3: 510–535.

Dwyer, Rachel. Filming the Gods: Religion and Indian Cinema. London–New York: Routledge, 2006.

Jegat, Ishwari. Raja Ravi Varma Oleographs Catalogue. Chennai: Shri Parasuraman, 2009.

Kajri, Jain. Gods in the Bazaar: The Economies of Indian Calendar Art (Objects/Histories). Durham–London: Duke University Press, 2007.

Kamińska, Dorota. „Kobieta-kochanka. Motywy erotyczne w malarstwie północnych Indii”. W Boginie, prządki, wiedźmy i tancerki. Wizerunek kobiety w kulturze Indii, red. Marzenna Jakubczak, 267–289. Kraków: Universitas, 2005.

Kapur, Geeta. “Representational Dilemmas of a Nineteenth-Century Painter: Raja Ravi Varma”. W When Was Modernism: Essays on Contemporary Cultural Practice in India, red. Geeta Kapur, 145–178. New Delhi: Tulika, 2000.

Merrick, Emily Mary. With a Palette in Eastern Palaces. London: S. Low, Marston, 1899.

Mitter, Partha. Art and Nationalism in Colonial India 1850–1922. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

Neumayer, Erwin, i Christine Schelberger. Popular Indian Art: Raja Ravi Varma and the Printed Gods of India. New Delhi: Oxford University Press, 2003.

Pal, Deepanjana. The Painter. A Life of Ravi Varma. Noida: Random House Publishers India Private Limited, 2011. Kindle edition.

Parimoo, Ratan. “The Significance of the Paintings of Raja Ravi Varma in Gaekwad Collection, Baroda”. W The Legacy of Raja Ravi Varma, the Painter, red. Ratan Parimoo, 1–20. Baroda: Maharaja Fatesingh Museum Trust, 1999.

Pushpamala, N., i Clare Arni. Native Women of South India: Manners and Customs. Bangalore: India Foundation for the Arts, 2004.

Raja Ravi Varma: New Perspectives; an Exhibition of Paintings, Drawings, Water Colours, Oleographs from Sri Chitra Art Gallery, Thiruananthapuram, Kerala, red. R. C. Sharma, Rupika Chawla. New Delhi: National Museum, 1993.

Raja Ravi Varma, Portrait of an Artist: The Diary of C. Raja Raja Varma by C. Raja Raja Varma, red. Erwin Neumayer i Christine Schelberger. New Delhi: Oxford University Press, 2005.

Ramachandran, A. “Raja Ravi Varma Exhibition – A Prologue”. W Raja Ravi Varma: New Perspectives; An Exhibition of Paintings, Drawings, Water Colours, Oleographs from Sri Chitra Art Gallery, Thiruananthapuram, Kerala, red. R. C. Sharma, Rupika Chawla, 13–23. New Delhi: National Museum, 1993.

Ryan, James R. Picturing Empire: Photography and the Visualization of the British Empire. London–Chicago: University of Chicago Press, 1997.

Thakur, Singh S. G. Paintings of Indian Womanhood, wstęp J. P. Gangooly, wprowadzenie i noty główne Shamsher Singh. Amritsar: Thakur Singh School of Arts, 193–.

Thornton, Lynne. Women as Portrayed in Orientalist Painting. Paris: ACR Édition, 1985.

The Last Empire: Photography in British India, 1855–1911, przedmowa Earl Mountbatten of Burma, tekst Clark Worswick i Ainslie Embree. New York: Aperture, 1976.

The Legacy of Raja Ravi Varma, the Painter, red. Ratan Parimoo. Baroda: Maharaja Fatesingh Museum Trust, 1999.

Venniyoor, E. M. Joseph. Raja Ravi Varma. Trivandrum: The Government of Kerala,1981.

Wood, Christopher. Olympian Dreamers. London: Constable, 1983.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

1.
KAMIŃSKA-JONES, Dorota. Od europejskiej fantazji do indyjskiej ikony narodowej Wizerunki kobiet w sztuce Raviego Varmy. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 15 grudzień 2016, T. 47, s. 249–272. [udostępniono 12.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2016.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 (2016)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 762
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Ravi Varma, kobiety w sztuce, sztuka nowoczesna, sztuka Indii
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa