Od europejskiej fantazji do indyjskiej ikony narodowej Wizerunki kobiet w sztuce Raviego Varmy
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2016.009Słowa kluczowe
Ravi Varma, kobiety w sztuce, sztuka nowoczesna, sztuka IndiiAbstrakt
Ravi Varma (1848–1906) był artystą, który wywarł ogromny wpływ na sztukę indyjską; uważany jest za prekursora sztuki nowoczesnej oraz twórcę estetyki popularnej w Indiach. Przede wszystkim świadoma, systematyczna europeizacja w połączeniu ze stworzeniem współczesnej ikonografii mitologicznej oraz przedstawień kobiet zapewniła mu trwałe miejsce w historii sztuki. Żaden artysta przed nim nie potrafił tak twórczo wyzyskać nowych możliwości, które otworzył szeroki kontakt ze sztuką europejską.
Wielkość Varmy polegała bowiem nie na kopiowaniu, ale dostosowywaniu do własnych potrzeb malarstwa akademickiego. Stworzony przez niego ideał kobiety indyjskiej do dziś stanowi najbardziej rozpowszechniony standard urody, szczególnie we wszechobecnej sztuce popularnej. Jego kobieta stała się idealną Induską, boginią, a nawet ucieleśnieniem narodu w postaci Matki-Indii (Bharat Mata).
Bibliografia
Anthropology and Photography, 1860–1920, red. Elizabeth Edwards. New Haven: Yale University Press; London: The Royal Anthropological Institute, 1992.
Chawla, Rupika. Raja Ravi Varma: Painter of Colonial Indian. Ahmedabad: Mapin Publishing, 2010.
Guha-Thakurta, Tapati. The Making of a New “Indian” Art: Artists, Aesthetics and Nationalism in Bengal, c. 1850 –1920. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
Devi Sunity, Maharani. Nine Ideal Indian Women. Calcutta: Thacker, Spink & Co., 1919.
Dinkar, Niharika. “Private Lives and Interior Spaces: Raja Ravi Varma's Scholar Paintings”. Art History 37 (2014) 3: 510–535.
Dwyer, Rachel. Filming the Gods: Religion and Indian Cinema. London–New York: Routledge, 2006.
Jegat, Ishwari. Raja Ravi Varma Oleographs Catalogue. Chennai: Shri Parasuraman, 2009.
Kajri, Jain. Gods in the Bazaar: The Economies of Indian Calendar Art (Objects/Histories). Durham–London: Duke University Press, 2007.
Kamińska, Dorota. „Kobieta-kochanka. Motywy erotyczne w malarstwie północnych Indii”. W Boginie, prządki, wiedźmy i tancerki. Wizerunek kobiety w kulturze Indii, red. Marzenna Jakubczak, 267–289. Kraków: Universitas, 2005.
Kapur, Geeta. “Representational Dilemmas of a Nineteenth-Century Painter: Raja Ravi Varma”. W When Was Modernism: Essays on Contemporary Cultural Practice in India, red. Geeta Kapur, 145–178. New Delhi: Tulika, 2000.
Merrick, Emily Mary. With a Palette in Eastern Palaces. London: S. Low, Marston, 1899.
Mitter, Partha. Art and Nationalism in Colonial India 1850–1922. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
Neumayer, Erwin, i Christine Schelberger. Popular Indian Art: Raja Ravi Varma and the Printed Gods of India. New Delhi: Oxford University Press, 2003.
Pal, Deepanjana. The Painter. A Life of Ravi Varma. Noida: Random House Publishers India Private Limited, 2011. Kindle edition.
Parimoo, Ratan. “The Significance of the Paintings of Raja Ravi Varma in Gaekwad Collection, Baroda”. W The Legacy of Raja Ravi Varma, the Painter, red. Ratan Parimoo, 1–20. Baroda: Maharaja Fatesingh Museum Trust, 1999.
Pushpamala, N., i Clare Arni. Native Women of South India: Manners and Customs. Bangalore: India Foundation for the Arts, 2004.
Raja Ravi Varma: New Perspectives; an Exhibition of Paintings, Drawings, Water Colours, Oleographs from Sri Chitra Art Gallery, Thiruananthapuram, Kerala, red. R. C. Sharma, Rupika Chawla. New Delhi: National Museum, 1993.
Raja Ravi Varma, Portrait of an Artist: The Diary of C. Raja Raja Varma by C. Raja Raja Varma, red. Erwin Neumayer i Christine Schelberger. New Delhi: Oxford University Press, 2005.
Ramachandran, A. “Raja Ravi Varma Exhibition – A Prologue”. W Raja Ravi Varma: New Perspectives; An Exhibition of Paintings, Drawings, Water Colours, Oleographs from Sri Chitra Art Gallery, Thiruananthapuram, Kerala, red. R. C. Sharma, Rupika Chawla, 13–23. New Delhi: National Museum, 1993.
Ryan, James R. Picturing Empire: Photography and the Visualization of the British Empire. London–Chicago: University of Chicago Press, 1997.
Thakur, Singh S. G. Paintings of Indian Womanhood, wstęp J. P. Gangooly, wprowadzenie i noty główne Shamsher Singh. Amritsar: Thakur Singh School of Arts, 193–.
Thornton, Lynne. Women as Portrayed in Orientalist Painting. Paris: ACR Édition, 1985.
The Last Empire: Photography in British India, 1855–1911, przedmowa Earl Mountbatten of Burma, tekst Clark Worswick i Ainslie Embree. New York: Aperture, 1976.
The Legacy of Raja Ravi Varma, the Painter, red. Ratan Parimoo. Baroda: Maharaja Fatesingh Museum Trust, 1999.
Venniyoor, E. M. Joseph. Raja Ravi Varma. Trivandrum: The Government of Kerala,1981.
Wood, Christopher. Olympian Dreamers. London: Constable, 1983.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 654
Liczba cytowań: 0