Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Autoportret artystki w polskiej grafice na tle wizerunków własnych graficzek europejskich i amerykańskich z lat dwudziestych–trzydziestych XX wieku
  • Strona domowa
  • /
  • Autoportret artystki w polskiej grafice na tle wizerunków własnych graficzek europejskich i amerykańskich z lat dwudziestych–trzydziestych XX wieku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 (2016) /
  4. Artykuły

Autoportret artystki w polskiej grafice na tle wizerunków własnych graficzek europejskich i amerykańskich z lat dwudziestych–trzydziestych XX wieku

Autor

  • Katarzyna Kulpińska Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej, Wydział Sztuk Pięknych, UMK w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2016.008

Słowa kluczowe

sztuka dwudziestolecia międzywojennego, grafika artystyczna, autoportret, drzeworyt, akwaforta, suchoryt, litografia, Wiktoria Goryńska, Janina Giedroyć-Wawrzynowicz, Wanda Komorowska, Margarete Kubicka, Else Meidner, Margarete Hammerschlag, Marie Laurenc

Abstrakt

Artykuł dotyczy autoportretów polskich graficzek wykonanych w dwudziestoleciu międzywojennym w odniesieniu do wizerunków własnych tworzonych przez graficzki niemieckie, francuskie, brytyjskie i amerykańskie z tego samego okresu. Omówione zostały różne koncepcje autokreacji i zróżnicowane funkcje autoportretu w twórczości nowoczesnych kobiet (manifest, maska, dziennik intymny, introspekcja, wizerunek dla potomnych, autokarykatura). W graficznym autoportrecie tworzonym przez kobiety odzwierciedlona została świadomość własnej tożsamości i statusu zawodowego; autoportret stał się także świadectwem światopoglądowej przemiany i nowego miejsca kobiet w życiu społeczno-politycznym. Przedmiotem badań jest także autoportret jako element autobiografii.

Bibliografia

Druki i opracowania

Artystki polskie, Muzeum Narodowe w Warszawie, koncepcja, wstęp i red.

Agnieszka Morawińska. Warszawa: Muzeum Narodowe, 1991.

Birnbaum, Paula. “A Changing Self-Image”. W Women Artists in Interwar France: Framing Femininities. Farnham–Burlington: Routledge, 2011.

Borowy, Wacław. „Wspomnienie o Wiktorii Goryńskiej”. Tygodnik Powszechny, 21–28 maja, 1950, 7.

Borzello, Frances. A World of Our Own. Women as Artists. London: Thames & Hudson, 2000.

Borzello, Frances. Seeing Ourselves: Women’s Self-Portraits. London: Thames & Hudson,1998.

Dialog czarno na białym. Grafika polska i węgierska 1918–1939, Muzeum

Narodowe w Warszawie–Magyar Nemzeti Galéria w Budapeszcie, tekst Anna Manicka i Katalin Bakos. Warszawa: Muzeum Narodowe, 2009.

Field, Richard S., i Ruth E. Fine. A Graphic Muse: Prints by Contemporary American Women. New York: Hudson Hills, 1987.

Fruhauf, Alina, i Erwin P. Vollmer. Making Faces. Memoirs of a Caricaturist AlineFruhauf.

Santa Barbara: John Daniel & Co, 1990.

Głuchowska, Lidia. Avantgarde und Liebe. Margarete und Stanislaw Kubicki 1910–1945.

Serie: Humboldt-SchriftenzurKunst- und Bildgeschichte. T. 4. Berlin: Gebr. Mann, 2007.

Goryńska, Wiktoria Julia. “Contemporary Wood-Engraving in Poland”. The Print Collector’s Quarterly 22 (1935): 325–347.

Grońska, Maria. Nowoczesny drzewory tpolski. Wrocław: Ossolineum, 1971.

Harvey-Lee, Elisabeth. Mistress of the Graphic Arts: Famous and Forgotten Women

Printmakers, c. 1550 – c. 1950. (Dealer’s Catalogue). Oxford: Elisabeth Harvey-Lee, 1995.

Harvey-Lee, Elisabeth. The Artist Mirrored. A Selection of Artists’ Printed Portraits & Self-

Portraits. North Aston: Elisabeth Harvey-Lee, 2002.

Jaffe, Patricia. Women Engravers. London: Virago, 1988.

Kearns, Martha. Käthe Kollwitz: Woman and Artist. New York: Feminist Press, 1976.

Kossowska, Irena. „Aporia: zwielokrotnione wizerunki, sparafrazowane obrazy”. Konteksty 1–2 (2012): 285–297.

Kossowska, Irena. Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897–1917. Kraków: Universitas,

Kowalczykowa, Alina. Świadectwo autoportretu. Warszawa: Biblioteka WWSH, Fundacja

Humanistyczna, IBL PAN, 2008.

Kulpińska, Katarzyna. „Autoportret w grafice artystów grupy Bunt”. W Bunt a tradycje grafiki w Polsce i Niemczech, Bydgoszcz: Muzeum Okręgowe, 2015.

Kulpińska, Katarzyna. Matryce, odbitki – ślady kobiet. Polskie graficzki i ich twórczość w dwudziestoleciu międzywojennym. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2017.

Lejeune, Philippe. „Patrząc na autoportret”. W Philippe Lejeune, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Tłumaczenie Regina Lubas-Bartoszyńska. Kraków: Universitas, 2001.

Luba, Iwona. Dialog nowoczesności z tradycją. Warszawa: Neriton, 2004.

Margarete Hammerchlag, tekst Raymond Berger. Wien: Galerie bei der Oper, GaleriaWalfischgasse Rudolf Minibacher, 2012.

Meskimmon, Marsha. The Art of Reflection. Women Artists’ Self-Portraiture in the Twentieth Century. New York: Columbia University Press, 1996.

Nagel, Otto. Die Selbstbildnisse der Käthe Kollwitz. Berlin: Henschelverlag, 1965.

Owens, Clive. „Dyskurs Innych: feministki i postmodernizm”. Tłumaczenie Małgorzata Sugiera. W Postmodernizm. Antologia przekładów, oprac. i wstęp Ryszard Nycz. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1997.

Poprzęcka, Maria. „Marie Laurencin”. W Uczta bogiń. Kobiety, sztuka i życie, 44–61. Warszawa: Agora SA, 2012.

Rideal, Liz. Mirror, Mirror. Self-Portraits by Women Artists (with Essays by Whitney

Chadwick and Frances Borzello). London: Watson-Guptill Publications, 2002.

Rylska, Irena. Katalog zbiorów Gabinetu Grafiki. T. 1 Grafika polska w latach 1901–1939.

Wrocław: Muzeum Narodowe, 1983.

Samotyhowa, Nela [Aniela]. „Wiktoria Goryńska. (Portret podwójny)”. Praca Obywatelska

(1934): 14–16.

Sosnowska, Joanna. Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939. Warszawa: Instytut

Sztuki PAN, 2003.

Stacewicz, Joanna. „Mała rewolucja i wielkie serce. Kontrastowo o Janinie Róży Giedroyć-

Wawrzynowicz”. Aspiracje, wiosna (2009): 48–53.

Stawska, Regina. „Graficzka nieznana”. Art&Business 10 (2008): 66–69.

Stawska, Regina. „Między rylcem a floretem”. Art&Business 11 (2005): 28–31.

Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904–1944,

koncepcja Maryla Sitkowska, red. Jolanta Gola, Maryla Sitkowska i Agnieszka Szewczyk. Warszawa: ASP, 2012.

Taylor, Barbara Ann. “Wood Engraving by Women Artists”. Oxford Art Journal 3 (1980)

: 79–82.

Unseen Hands: Women Printers, Binders, and Book-Designers, red. Rebecca Warren Davidson. Princeton University Library, Graphic Arts Collection, 2005. on-line exhibition. http://libweb2.princeton.edu/rbsc2/ga/unseenhands/ occupation.html#5. Dostęp 5 września 2016.

Walczewska, Sławomira. Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce. Kraków: eFKa, 2000.

Wallis, Mieczysław. „Autoportrety artystek”. Wiedza i Życie 10 (1949): 916.

Wallis, Mieczysław. Autoportret. Warszawa: WAiF, 1964.

Wallis, Mieczysław. Autoportrety artystów polskich. Warszawa: WAiF, 1966.

Wiktoria Goryńska 1902–1945: katalog grafiki, oprac. Maryla Sitkowska. Warszawa: Muzeum Narodowe, 1977.

Wydobyć z zapomnienia, red. Jacek Bochiński i Janusz Plapis, tekst Róża Wawrzynowicz-Bilip. Warszawa: Muzeum Historyczne st.m. Warszawy [2008].

Wyprawa w dwudziestolecie, red. Katarzyna Nowakowska-Sito. Warszawa:

Muzeum Narodowe, 2008.

Zientara, Maria. „Artystki polskie i ich sztuka w latach 1900–1939. Cz. IV Przedstawicielki

realizmu”. Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa 29 (2011), 327–362.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

1.
KULPIŃSKA, Katarzyna. Autoportret artystki w polskiej grafice na tle wizerunków własnych graficzek europejskich i amerykańskich z lat dwudziestych–trzydziestych XX wieku. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 15 grudzień 2016, T. 47, s. 221–247. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2016.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 (2016)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 860
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

sztuka dwudziestolecia międzywojennego, grafika artystyczna, autoportret, drzeworyt, akwaforta, suchoryt, litografia, Wiktoria Goryńska, Janina Giedroyć-Wawrzynowicz, Wanda Komorowska, Margarete Kubicka, Else Meidner, Margarete Hammerschlag, Marie Laurenc
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa