Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Wykorzystanie techniki infuzji do budowy podobrazi pomocniczych na przykładzie obrazu Aleksandra Kobzdeja Hors cadre Nr 53
  • Strona domowa
  • /
  • Wykorzystanie techniki infuzji do budowy podobrazi pomocniczych na przykładzie obrazu Aleksandra Kobzdeja Hors cadre Nr 53
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 (2015) /
  4. Artykuły

Wykorzystanie techniki infuzji do budowy podobrazi pomocniczych na przykładzie obrazu Aleksandra Kobzdeja Hors cadre Nr 53

Autor

  • Sławomir Adam Kamiński Zakład Konserwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej, WSP UMK

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2015.021

Abstrakt

In the paper results of investigation of: technical structure, state of preservation, reasons of deterioration and the undertaken conservation restoration treatment of works of artist Alexander Kobzdej (1920-1972) will be presented. In the cycle Hors Cadre from 1971 Kobzdej redefined the function of the individual elements consisted in the traditional easel painting. As in his earlier work Wykorzystanie techniki infuzji do budowy podobrazi pomocniczych… 549 he incorporated the space into the construction of his paintings, yet in this case their technical structure is totally irrelevant to the traditional easel painting studio practice. The support is made of 3D shaped metal wire net, being core for the polyester-lignite laminate, made in a way enabling application of the water based medium paint layer on its top. For the reason of their structure, these – as it appeared very sensitive paintings – became a challenge for the conservator – restorer. Within the Ph.D. dissertation, M.A. thesis as well as through practical diploma works executed in our Department the research conducted on them let to propose guidelines of conservation care for these objects as well as conservation-restoration treatments. One of the main problem it appeared to be the unstable character of their supports, making safe storing, transport and exposition impossible. It was necessary to develop individually dedicated auxiliary supports for each work. Materials used were, among others: polycarbonates, aluminium wire nets, epoxy-polycarbonate laminates made by the infusion technique). The auxiliary supports made in different techniques let significantly slowing down the unwanted changes in the paintings structure, the methodology of the local repairs of the original support was developed, meaning filling in the losses of the polyester laminate and of extremely matt paint layer surface. Gained experience can be used during conservation of the other paintings of the cycle Hors Cadre (about seventy works), certain elements of former cycle (Clefts), and of other paintings in which analogical materials were used. 

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-06-20

Jak cytować

1.
KAMIŃSKI, Sławomir Adam. Wykorzystanie techniki infuzji do budowy podobrazi pomocniczych na przykładzie obrazu Aleksandra Kobzdeja Hors cadre Nr 53. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 20 czerwiec 2016, T. 46, s. 533–562. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2015.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 (2015)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 922
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa