Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Städtisches Gemäldegalerie – muzealna Miejska Galeria Malarstwa z okresu okupacji hitlerowskiej i jej historia
  • Strona domowa
  • /
  • Städtisches Gemäldegalerie – muzealna Miejska Galeria Malarstwa z okresu okupacji hitlerowskiej i jej historia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 (2015) /
  4. Artykuły

Städtisches Gemäldegalerie – muzealna Miejska Galeria Malarstwa z okresu okupacji hitlerowskiej i jej historia

Autor

  • Katarzyna Kluczwajd Książnica Kopernikańska

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2015.009

Abstrakt

The presented facts concerning the museum’s Städtisches Gemäldegalerie during the Second World War are one of the rather willingly forgotten parts of the history of Toruń and the local museum. This period is closely connected with the Polish People’s Republic principles of centrally planned economy and disposing of the unwanted exhibits, i.e. devoid of artistic and/or historical values – because of such orders from the Ministry. Städtisches Gemäldegalerie, founded in the years 1941–1943, was almost wholly transferred by the Museum of Toruń in the years 1957–1958 (sic) – to the Central Museum Storehouse of the Ministry of Culture and National Heritage and to PPW Works of Art and Antiques Desa. The exhibits were given away without any remuneration, thus undermining and reducing the collection of exhibits of the museum. Old photographs belonging to the museum made it possible to get to know the contents and the quality of the lost exhibits. They did not attract anybody’s attention for several decades. Therefore not surprisingly, a publication commemorating the 150th anniversary of the museum (1861–2011) did not contain any mention of the Gallery, which is a serious omission. Städtisches Gemäldegalerie contained over 100 paintings (including graphics and drawings), important for the German national heritage and representing the most prominent artistic notions of the second half of the 19th and the first third of the 20th century. The works were chosen based not only on their artistic merit, but also on their ideological and propaganda message (e.g. against degenerate art). The authors of the works of art were members of the Munich School (Adolf Schreyer, Heinrich von Zügel, Friedrich Voltz, Joseph Wenglein, Friedrich August von Kaulbach), Austrian, Czech and other painters. Not only the works of Adolf Menzel, Friedrich Wasmann, Lovis Korinth, Franz von Lenbach formed parts of the collection, but also works of contemporary authors, such as Hans von Bartels, Wilhelm Busch, Albert von Keller, Moritz von Schwindt, Hans Thoma, Friedrich Wasmann, Max Slevogt, Walter Leistikow. Nowadays some of these works of art were tracked down, usually when enlisted during Polish and international auctions of art. Apart from presenting the information about the lost exhibits of the museum, the article aims at inducing some general reflection. Over the years the museum’s exhibits were repeatedly re-assessed: by the German occupants, according to the principles of socialism and finally objectively: according to the scientific, artistic and regional criteria. Enough time has passed to discuss these practices in detail – both their grounds, intentions and aims behind them and their still visible results and consequences. For they did not concern only the museum in Toruń, but those in the whole Poland and thus need to be analysed in a wider perspective.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-06-20

Jak cytować

1.
KLUCZWAJD, Katarzyna. Städtisches Gemäldegalerie – muzealna Miejska Galeria Malarstwa z okresu okupacji hitlerowskiej i jej historia. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 20 czerwiec 2016, T. 46, s. 244–264. [udostępniono 22.3.2023]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2015.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 (2015)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 513
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa